Nieuwe Octavia 1.2 TSI DSG

HBos

Lid
Hallo allemaal,
Nu ongeveer 1500 km in bezit: mijn eerste skoda, een zwarte Octavia 1.2 TSI DSG combi. Die eerste ervaring wil ik toch even delen met jullie, forum-lezers.
Vorige auto was een BMW 5-serie station uit 2008 automaat.

Ondanks een proefrit toch een beetje spannend die eerste kilometers, als dat maar niet gaat tegenvallen!? de motor zal toch wel sterk genoeg zijn? comfortabel genoeg?

Het valt niets tegen, pluspunten:
- ruim, goed veergedrag, comfortabel.
- motor sterk genoeg, en erg stil, weinig toeren op snelheid (ca. 2000 rpm bij 100 km/h!). Als je snel wil accelereren wel even het gas dieper intrappen, na terugschakelen wil de auto er best wel vandoor gaan, ook bij tussenacceleratie op de snelweg.
- verbuik tot nu toe ca 1:14, hoop dat het nog wat beter wordt, rustige rijstijl (40% stad, 60% snelweg).
- fantastische automaat, schakelt supersnel op zonder schokken. Moet er nog wel aan wennen, na uitrollen van een bocht is het toerental erg laag soms minder dan 1400 RPM, dus met het gas spelen om DSG een tandje hoger te laten schakelen. Ook staat de bak bij 60 km/h soms al in de 7e versnelling, 6 zou dan beter zijn m.i.
- enorme bagageruimte, nog groter als mijn vorige auto.
- uitstekende afwerking.
- goed geluid, ik gebruik een USB stick met muziek (geen gedoe met losse CD's), de auto heeft ook achter speakers.

Minpunten:
- afrolgeluid banden achter boven de 120 km/u, wellicht zijn er stillere banden te koop, maar eerst deze maar verslijten..
- Navigatie (amundsen): ik kan geen willekeurige bestemming op de kaart ingeven, of ik begrijp niet hoe dat moet? iemand wel?
- moet stoel op de laagste stand om voldoende steun voor bovenbeen te hebben, verder prima zit.
- rammelende achternummerplaat, zelf met siliconen kit vastgezet (had geen zin naar de dealer te gaan).
- motorkap met "stangetje" op te houden, beetje armoedig.

al met al erg tevreden over onze nieuwe auto, en hoop er veel probleemloze kilometers mee te maken.

SergeH

Lid
Hey HBos,

Aan ieder merk is wel iets. Mijn plaatselijk slager had een gloednieuwe Volvo XC60 gekocht. Die heeft het eerste jaar meer in de garage gestaan dan dat hij er heeft mee gereden. Een vriend van mij heeft een BMW 1 en die heeft ook al meerdere malen gevloekt. Daarvoor reed hij met een Golf en nooit iets aan gehad. Ikzelf rij momenteel met een Octavia 1.9 TDI DSG van 2007 en ben steeds tevreden geweest over mijn skoda. Wel is nu mijn airco stuk en is er een slipje in mijn bekleding aan maar aangezien zaterdag een Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG heb besteld laat ik dit ook niet maken en de garage geeft nog een overname van 8000 Euro. De DSG is inderdaad een zaligheid om mee te rijden.

In ieder geval veel succes met jouw wagen ;)

- motor sterk genoeg, en erg stil, weinig toeren op snelheid (ca. 2000 rpm bij 100 km/h!). Als je snel wil accelereren wel even het gas dieper intrappen, na terugschakelen wil de auto er best wel vandoor gaan, ook bij tussenacceleratie op de snelweg.

Minpunten:
- afrolgeluid banden achter boven de 120 km/u, wellicht zijn er stillere banden te koop, maar eerst deze maar verslijten..

Het verbaast me steeds dat de "kleine"TSI zo een zware wagen vlot kan laten bewegen hoop dat dit bij mijn superb 1.4 ook zo zal zijn.
Wat de banden betreft welke maat en merk zit er onder?

Nog veel plezier met de wagen als ik de ++++ lees zal dit geen probleem zijn.

Fabia

† In Memoriam
Welkom :aangenaam: op dit gezellige forum en veel plezier met je 1.2. Een hoop mensen vergissen zich er in tot ze er zelf een keertje mee rijden.

Bovenaan Onderaan