"Nieuwe" O3 GJ M

GJ M

Forumguru
Zo'n 2,5 weken geleden hebben we onze "nieuwe" O3 uit 2015 opgehaald. Lag niet geheel in de planning, maar liep er min of meer tegenaan. Na een tevreden proefrit de knoop doorgehakt en zijn nu na eerst een O1, toen de O2 FL nu de trotse bezitter van de O3 Tot nu toe erg blij met de keuze! Het is een elegance bussiness uitvoering met van alles op en aan, in de kleur topaz bruin. Het is een 7 traps DSG, wordt dus goed in de gaten houden mbt eventueel slippen van de bak, maar heb er alle vertrouwen in :jaja:

De eerste mods al uitgevoerd: type aanduiding is er af, led in de kofferbak en deuren. Vandaag de leds voor kentekenverlichting en voor in de winter rubbermatten van @Jasper-RS binnen gekregen. Leds zullen er binnenkort in komen :yeah: IMG-20180714-WA0004.jpg IMG-20180714-WA0005.jpg

Voor het aanmelden van de groepskorting van TVS ben ik denk ik te laat, hou het in de gaten voor de volgende ronde zodat ie wat gekieteld wordt (zowel blok als DSG). Was een vereiste van vrouwlief, en tja, af en toe moet je naar haar wijze raad luisteren :dankje::deuk:
 
Laatst bewerkt:

lawewing

Forumguru
Mooie O3! Ook ik heb een 1.6TDI met 7-traps DSG-(slip)bak. Hou het 'slippen' goed in de gaten. De koppelingen zijn bij mij om die reden een half jaar geleden vervangen (bij slechts 118dkm) en de software van de DSG bak is aangepast.
 
  • Leuk
Waarderingen: GJ M

Rofffel

Forumguru
Goed plan! Ik heb dat ook gedaan. Kwam na 3 setjes uit op Aliexpress LED's. Dimmen doet ie niet, het is aan/uit maar de kleur correspondeert perfect met de OEM xenon.
 
  • Leuk
Waarderingen: GJ M

GJ M

Forumguru
Heb je per ongeluk ook nog een link naar de goede set? Scheelt weer een boel uitzoek werk :dankje:
 

GJ M

Forumguru
Leuk die verwelkomingen! Zelfs na 4 jaar nog welkom. Of is het voor mn auto bedoeld? In dat geval zal ik het doorgeven :maakmegek::laugh:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

GJ M

Forumguru
Nu voor het eerst met de O3 naar het gardameer geweest. Met de O1 en de O2 nooit problemen gehad met de koeling, maar je raad het al: nu wel. Omdat ik het nog nooit eerder mee gemaakt had ook niet zozeer hierin verdiept :banghead:. Weet iemand hoe ik de koeling kan verbeteren? Afgezien hoger in de toeren houden en snelheid verminderen? Een andere grill? Of ook een andere radiator? Hoop dat ik tot een oplossing kan komen met de verkopende partij :koffie:
 

GJ M

Forumguru
Wat was het probleem met de koeling dan?
Bergop met de caravan de koelvloeistof richting de 120 graden. Gelijk handmatig terug geschakeld zodat ie hoger in de toeren kwam, dan daalde deze weer. Grootste gedeelte in Duitsland in zn 5 gereden.

Ik heb ondertussen wel wat draadjes gelezen, maar ben er nog niet geheel achter waar de upgrade van de koeling uit bestaat.

IMG-20180813-WA0000.jpg
Zie hier de setting voor brennerpas. Vorige O2 1.9 tdi deed dit in zn 4, hoger tempo en totaal geen verandering in de temp.
 

JeroenV19

Nieuw lid
Had met zowel mijn vorige O3 2.0 TDI als ook dit jaar met mijn huidige SuperB 1.6TDI dit 'probleem'. Tijdens het klimmen loopt de olie op naar 135 waarna het water ook gaat oplopen. In de praktijk betekend dit dat er met relatief lage snelheid in de derde versnelling geklommen moet worden. Ondanks dat er power genoeg is kan de koeling het gewoon niet aan. Buitentemperatuur maakt niet eens wat uit. Heen was het 33 graden terug net aan 20. Daarbij heb ik nog een lichte caravan (leeg 925 kg) die gewogen niet over de 1200 kg heen komt.
 
  • Leuk
Waarderingen: GJ M

Jewepe

Forumguru
@GJ M

Ik denk dat ook meespeelt dat je O2 gechipt was. Ik lees 140 pk en daar zal een koppel bijhoren van een 300 à 320 Nm. Je huidige O3 heeft afhankelijk van het motortype tussen de 105 en 115 pk en die motoren hebben allemaal een koppel van 250 Nm. De motor moet dus erg hard werken met de caravan erachter. Dat je met de O2 veel makkelijker de Brennerpas nam lijkt me daarom logisch.
 
  • Leuk
Waarderingen: GJ M

GJ M

Forumguru
@Jewepe
Het vermogen viel me nog geeneens tegen. Het was puur de koeling waar ik tegenaan liep. Deze kon het niet bij houden. Vandaar ook mijn vraag waar de "upgrade" uit bestaat wanneer er bij bestelling een trekhaak voorbereiding aangegeven wordt. Mijn 2e hands auto heeft dit niet meende ik. Code 1D0 (AHV Without trailer hitch) volgens vag-codes.info
 

MaxN

Donateur
Trekhaakvoorbereiding heeft meer koeling dan de versie zonder.
Onder andere "gaten" in de wielkasten om warmte af te voeren.
Er is iemand die het aan heeft laten passen op een S2.
Volgens staat deze wel in het S2 deel van het forum.
De aanpassingen zullen voor een O3 vergelijkbaar zijn gok ik.

EDIT: Topic al gevonden
 
  • Leuk
Waarderingen: GJ M

Rallye

Forumguru
Wat voor versnellingsbak ligt er in je Octavia? Vijf- of zesbak? Wat zijn de overbrengingsverhoudingen daarvan? Als de hogere versnellingen van de bak “langer” zijn dan in je vorige auto’s kan het eerder nodig zijn om terug te schakelen. Zeker als je op de CC rijdt kan het je dan niet opgevallen zijn dat je toerental (relatief, voor deze auto) te laag was? En dat dat dus de hogere temperatuur veroorzaakt heeft?
 
  • Leuk
Waarderingen: GJ M

Jewepe

Forumguru
@Rallye

Het is een 7 traps DSG

@GJ M

Dat het vermogen jou niet tegenvalt wil niet zeggen dat de motor niet zwaar(der) belast wordt (dan een getunede 1.9 TDi). En dus (veel) meer warmte produceert. En volgens mij gaat het verhaal van @MaxN op voor de S2, maar voor de O3 heb ik er nog nooit van gehoord.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: GJ M
Bovenaan Onderaan