Nieuwe O3 1.5tsi DSG in bestelling, even voorbereiden

Mijn oude O3 2014 1.6tdi GLBL is aan vervanging toe (volgens de leasemij) en er staat nu een "Octavia Combi 1.5 TSI Greentech Business Edition DSG 5d" voor levering in week 2.

Ik heb een kort proefritje gemaakt in de DSG. Niet met alles kunnen spelen / testen. Zal de handmatige diesel in het begin wel gaan missen.

Heb de volgende vragen:
- Tips voor verandering van rijgedrag van de handgeschakelde 6-bak naar de DSG? Ik rij al meer dan 30 jaar handgeschakelde diesels dus het zal wel even wennen zijn.

- Een van de grootste ergernissen van automaten (vind ik) is het op de rem te moeten blijven staan bij verkeerslichten. Hoe kan ik voorkomen dat ik de mensen achter me irriteer met die 3 rode fakkels?

- Heb een standaard Amundsen navi besteld, wat ik nu ook heb. Maar zitten er grote verschillen in een Amundsen uit 2014 en een uit 2019? Ik las ergens dat de nieuwe Amundsen zelf contact kan maken met de garage / hulpdiensten, kan iemand dat bevestigen/ontkennen? Is het ding sneller met opstarten? Het langzame opstarten van de navigatie irriteert me nog wel eens.

- Ervaringen / tips voor uitwasbare beschermhoezen voor de achterbank / stoelen? (kinderen van 2 en 8).
 

Rofffel

Forumguru
Als je de voetrem vervelend vind, zou je een automaat met autohold moeten hebben. Deze schakelt weer naar D als je gas geeft. Weet niet of de nieuwe octavia deze heeft.
 

MaxN

Donateur
En waarom zou jij je ergeren aan je eigen remlichten?
Je kan de DSG altijd nog in de N of P zetten.
Autohold zit pas op de O4, die volgend jaar komt.
 

Edition03

Nieuw lid
Hoi Joop,

Gefeliciteerd! welke kleur? heb via mijn werk dezelfde auto in bestelling. Wordt m’n eerste Skoda. Veel rijplezier. Ben benieuwd naar de motor icm de DSG. Dealers in de buurt hadden enkel 1.0 s staan om proef te rijden. Nog de business upgrade, dab en zilveren dakreling erbij gedaan. Vond het vreemd dat in de folder de simpele led achterlichten op deze versie zitten, terwijl een clever edition de kristal versie hebben.
 

Duijzer

Donateur
Tip voor automaatrijders die jarenlang handgeschakeld hebben gereden: zet je linkervoet weg, bind ‘m aan je stoel, vouw hem eronder of wat dan ook. Maar blijf weg van de plek waar je een koppelingapedaal verwacht....
Geloof me, het gebeurt je een keer;)

Als je een maand DSG hebt gereden wil je nooit meer een handbak.
Wat betreft de kruipneiging: ik heb geen last van de remlichten. Als je het vervelend vindt kun je de handrem gebruiken en/of de DSG in N/P zetten. Overigens is die kruipneiging veel minder dan vroeger.
 
Laatst bewerkt:
Ok, die week 2 is week 5 geworden...

Hoi Joop,

Gefeliciteerd! welke kleur? heb via mijn werk dezelfde auto in bestelling. Wordt m’n eerste Skoda. Veel rijplezier. Ben benieuwd naar de motor icm de DSG. Dealers in de buurt hadden enkel 1.0 s staan om proef te rijden. Nog de business upgrade, dab en zilveren dakreling erbij gedaan. Vond het vreemd dat in de folder de simpele led achterlichten op deze versie zitten, terwijl een clever edition de kristal versie hebben.
De kleur "laser white" die ik oorspronkelijk besteld had bleek niet leverbaar (stond nochtans op dat moment nog wel in de configurator) dus is het een gewone candy white geworden. Half nov. besteld.
Ik heb een hekel aan autowassen dus de viezigheid zal wel beter zichtbaar worden. Maar hij is lekker goed zichtbaar in het verkeer en een stuk koeler in de zomer.

Over die DAB upgrade:

Ik download net de manual van de 2019/11 octavia en ik zie helemaal geen enkele verwijzing naar "Amundsen".
https://ws.skoda-auto.com/OwnersMan...19/Manual/Octavia/A8_Octavia_OwnersManual.pdf

Is de "Amundsen" vervangen door de "Swing"? Ik heb eigenlijk geen flauw benul wat ik volgende week ga krijgen. Ik had de auto met de standaard Amundsen besteld en als enige optie het maxidot display. Uit de email van de dealer maak ik nu op dat de auto aan het internet hangt en dat ik een app op mijn smartphone kon installeren, wat ik maar alvast gedaan heb.

Als ik de manual verder doorneem lijkt het er op dat DAB+ ontvangst - eerst een 100 euro optie - nu standaard aanwezig is, dat je de auto ook als hotspot kunt gebruiken (met bijbetaling) enzovoorts.
 
Laatst bewerkt:

Michel

Forumguru
Handrem in plaats van voetrem voor stoplichten

Zet in een O3 de automaat dan wel in N of P. Anders trekt de auto zichzelf alsnog door de handrem heen.

@Topicstarter: Als je denkt mensen te ergeren door de rem te moeten vast te houden, dan zegt dat meer over die achterliggers. Als ze zich daar al gaan ergeren, dan moeten ze de auto maar laten staan en alternatief vervoer zoeken. Ook met een handgeschakelde auto houd/hield ik altijd mijn voet op de rem bij een verkeerslicht en ik ben er nog nooit op aangesproken.
 

Canon-Eye

Forumguru
- Een van de grootste ergernissen van automaten (vind ik) is het op de rem te moeten blijven staan bij verkeerslichten. Hoe kan ik voorkomen dat ik de mensen achter me irriteer met die 3 rode fakkels?

Als je de voetrem vervelend vind, zou je een automaat met autohold moeten hebben. Deze schakelt weer naar D als je gas geeft. Weet niet of de nieuwe octavia deze heeft.
Bij gebruik van de Autohold blijven de remlichten ook aan, in tegenstelling tot het gebruik van de elektronische handrem want dan zijn ze wel uit. Alleen grijpt de Autohold bij je volgende stop wel vanzelf opnieuw aan terwijl het activeren van de handrem telkens opnieuw moet.

Je kan de DSG altijd nog in de N of P zetten.
Autohold zit pas op de O4, die volgend jaar komt.
Zal bij de O3 waarschijnlijk van het uitrustingsnivo afhangen. Mijn Leon ST komt in verregaande mate overeen met de O3c en heeft wel degelijk de elektronische handrem- en Autoholdknop. En de O3 1.5TSI DSG heeft standaard al minimaal de Hillhold control, wat volgens mij heel erg lijkt op de Autohold (zelfde symbool op de knop).

Wat betreft de kruipneiging: ik heb geen last van de remlichten. Als je het vervelend vindt kun je de handrem gebruiken en/of de DSG in N/P zetten.
De DSG in N zetten zou ik niet doen, want dan moet je alsnog je voet op de rem houden om zeker te weten dat de auto niet voor- of achteruit gaat rollen. In dat geval is P de geëigende optie omdat die de transmissie blokkeert. Maar dan moet je om weg te rijden eerst de hendel naar D verzetten en dat kan alleen met ingetrapte rem. Dus vertragende extra handelingen.

Ik schakel in druk file- of stadsverkeer met veel stoppen en wegrijden de Autohold in en neem de brandende remlichten daarbij voor lief. Als ik wat langer moet wachten (spoorwegovergang of zo) dan zet ik de el. handrem erop. Bij inparkeren of anderszins achteruitrijden maak ik juist gebruik van de kruipneiging en beheers dan de snelheid d.m.v. het rempedaal.
 
Laatst bewerkt:

innocenti

Forumguru
Niet ergeren en gewoon de voet op de rem. Zeker als je t start-stop systeem wil gebruiken. In de P zeker niet als je voor een verkeerslicht staat,is zwaar onhandig als je van de P naar D moet. Je jaagt degene die achter je staat de stuipen op t lijf omdat met t bewegen van de pook je achteruitrijlichten gaan branden. En dat is veel hinderlijker dan de remlichten. Alleen voor n dichte spoorovergang zet ik m in de P.
 

Kiekerjan

Forumguru
Ok, die week 2 is week 5 geworden...


Over die DAB upgrade:

Ik download net de manual van de 2019/11 octavia en ik zie helemaal geen enkele verwijzing naar "Amundsen".
https://ws.skoda-auto.com/OwnersMan...19/Manual/Octavia/A8_Octavia_OwnersManual.pdf

Is de "Amundsen" vervangen door de "Swing"? Ik heb eigenlijk geen flauw benul wat ik volgende week ga krijgen. Ik had de auto met de standaard Amundsen besteld en als enige optie het maxidot display. Uit de email van de dealer maak ik nu op dat de auto aan het internet hangt en dat ik een app op mijn smartphone kon installeren, wat ik maar alvast gedaan heb.

Als ik de manual verder doorneem lijkt het er op dat DAB+ ontvangst - eerst een 100 euro optie - nu standaard aanwezig is, dat je de auto ook als hotspot kunt gebruiken (met bijbetaling) enzovoorts.

Het lijkt er op dat je het boekje van het nieuwe model Octavia hebt gedownload. Ik denk niet dat je die volgende week afgeleverd krijgt. Als het wel zo is, ben je waarschijnlijk de eerste in Nederland!
 

Canon-Eye

Forumguru
Je jaagt degene die achter je staat de stuipen op t lijf omdat met t bewegen van de pook je achteruitrijlichten gaan branden.
Valt wel mee, hoor: het is maar een zeer kortstondige flits en bovendien kan dat alleen met de voet op de rem, dus volop (en langer) brandende remlichten. Maar onhandig is het, dat klopt, want allemaal extra handelingen terwijl je eigenlijk al onderweg wilt zijn.
 
Het lijkt er op dat je het boekje van het nieuwe model Octavia hebt gedownload. Ik denk niet dat je die volgende week afgeleverd krijgt. Als het wel zo is, ben je waarschijnlijk de eerste in Nederland!
Ik heb zeker geen O4 besteld....

Ik weet alleen dat de dealer mij gevraagd heeft om de "mijn skoda" app op mijn telefoon te zetten, en dat ik daarmee via internet allerlei dingen kan bekijken van de auto, zoals de locatie.

Skoda app

Uw auto is voorzien van de Škoda app, u kunt deze downloaden in de app store of Play store. Als u de Škoda app opent kunt u de stappen doorlopen totdat u de vraag krijg een QR code te scannen.

Dit doen wij bij de auto. Onderstaand vind u een link naar een YouTube video, deze kunt u gebruiken als handleiding voor de installatie van de app op uw telefoon.

Hebben de laatste octavia modellen met Amundsen deze functionaliteit standaard aan boord?

Verder weet ik dat de auto half november is besteld en vandaar dat ik dacht dat dat handboek van model 2019/11 van toepassing is. Mogelijk foute aanname. Nou ja anders wachten we nog maar een weekje.
 

Kiekerjan

Forumguru
Ik kan het je over een week of 8 vertellen, als ik mijn nieuwe Sport Business met Amundsen geleverd krijg...
 

Edition03

Nieuw lid
Kan dit inmiddels bevestigen. Zit er standaard op met geloof ik 3 jaar abonnement. App werkt prima tot nu toe. Mijn 1.5 tsi dsg business edition vrijdag geleverd gekregen. Bevalt erg goed. In black magic.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als ik me goed herinner zag ik dat knopje door op de Skoda website/configurator (met de standaardopties zichtbaar gemaakt) toen ik op Hillhold klikte voor de toelichting. Daarop baseerde ik die opmerking.
 
Bovenaan Onderaan