Nieuwe motor voor de octavia

bouwdirk

Senior Member
vraag me wel af wat ze bedoelen met "zichzelf" uitschakelen, gewoon enkele kleppen inder op de autostrade of gewoon automatische start/stop
 
In het artikel staat "De minst krachtige versie is in staat om zichzelf uit te schakelen met het oog op een lager brandstofverbruik"

Dat is een interessante ontwikkeling. Cilinderuitschakeling op alle cilinders :laugh:

depositphotos_3274518-stock-photo-woman-is-pushing-broken-car.jpg


Opel levert dit ook. Foto van de cilinderuitschakeling in werking uit de brochure :deuk:
 
Begrijp ik hoor @ertromp
Ik reageer alleen op de zin in het persbericht "in staat om zichzelf uit te schakelen" ;)

Maar zonder gekheid. Zit de cilinderuitschakeling niet op de 150pk versie?
 

Testedoene

Forumguru
Ik ben alvast benieuwd naar de evolutie.
Nu gaapt er plots een gat van 500 cc tussen de 1.0 en 1.5 TSI? Gaan ze daar echt geen motor tussen plaatsen? :arghh:
 

Octaf

Lid
Zou de technische reden wel eens willen weten waarom ze de cilinderinhoud weer vergroten..
Misschien dat ACT efficiënter werkt met iets meer cilinderinhoud?
 

Joh@n

Forumguru
Ik ben alvast benieuwd naar de evolutie.
Nu gaapt er plots een gat van 500 cc tussen de 1.0 en 1.5 TSI? Gaan ze daar echt geen motor tussen plaatsen? :arghh:
Waar zou dat goed voor zijn? 1.0 115pk > 1.5 130 pk > 1.5 150pk. Lijkt mij een prima line up toch? Wat maakt de motorinhoud dan uit?
 
Koeling en wrijving

Minder wrijving en snellere warmteafvoer verhogen de efficiëntie: naast bovengenoemde technieken heeft Volkswagen de koelsystemen voor water en inlaatlucht geoptimaliseerd, en er wordt een motorolie met lage viscositeit (0W20) gebruikt. Bij de 150 pk/110 kW-variant zijn de cilinderwanden bovendien gecoat met APS-coating (‘atmospheric plasma spray’).



--
Tering hee dat is wel erg dunne olie zeg..
En over dat minder wrijving; hopelijk niet wéér te dunne zuigerveren zoals bij de 1.8tsi
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
In het artikel staat "De minst krachtige versie is in staat om zichzelf uit te schakelen met het oog op een lager brandstofverbruik"

Dat is een interessante ontwikkeling. Cilinderuitschakeling op alle cilinders :laugh:

depositphotos_3274518-stock-photo-woman-is-pushing-broken-car.jpg


Opel levert dit ook. Foto van de cilinderuitschakeling in werking uit de brochure :deuk:

Zo nieuw is dat toch niet? Onlangs in een 2013 Kia Optima gereden. Die schakelt de benzinemotor ook op de snelweg soms wel eens uit om brandstof te besparen.

Dat is wel een nadeel van Skoda, onderdeel van een grote groep: VAG. technieken moeten ook voor de anderen geschikt zijn om te kunnen gebruiken in legio modellen. Waardoor echte ontwikkeling in techniek je ook behoorlijk remt.
 

Noord26

Forumguru
Dat snap ik niet helemaal.
Of je nieuwe ontwikkeling en de kosten daarvan over 500.000 auto's of meer kunt uitsmeren of over slechts 200.000.
Omdat je dan niet met 20 modellen rekening hoeft te houden in de ontwerpfase; voor een bepaald platform van 8 modellen. Wat tijd kost. En de ontwerpfase kost veel meer geld. Wellicht zelfs meer per unit..

Neem een voorbeeld als de Mazda cx-3. In 18 maanden van schets tot volledige productie.
 
Laatst bewerkt:
Zo nieuw is dat toch niet? Onlangs in een 2013 Kia Optima gereden. Die schakelt de benzinemotor ook op de snelweg soms wel eens uit om brandstof te besparen.

Dat is wel een nadeel van Skoda, onderdeel van een grote groep: VAG. technieken moeten ook voor de anderen geschikt zijn om te kunnen gebruiken in legio modellen. Waardoor echte ontwikkeling in techniek je ook behoorlijk remt.
Bij een hybride is dit niet nieuw. De Optima hybride "zeilt" op de elektromotor als er weinig vermogen nodig is en schakelt dan de brandstofmotor uit. Er zijn meer hybrides die dit kunnen.

Deze Octavia 1.5 tsi is geen hybride, er is dus geen elektromotor om de vaart erin te houden. Heb uit een artikel in Autoweek wel begrepen dat de zeilfunctie (waarbij alle cilinders worden uitgeschakeld) er wel is bij deze motor. Dit alleen op de 130pk versie (wel erg benieuwd hoe dit werkt)

Cilinderuitschakeling van de middelste 2 cilinders is zowelbop de 130 als de 150pk variant.
 
Bovenaan Onderaan