Nieuwe invulling voor de gebruikte accu's uit de ENYAQ iV en hybride Superb en Octavia iV

Tees

Donateur
Mooi, en Simply Clever! Ik zou zelf wel een beetje voorzichtig zijn om m als thuisbatterij te gebruiken, aangezien het toch 'tweedehands' accu's zijn. Maar als de prijs er dan naar is, kan t toch interessant zijn. En je rijdt toch 8 jaar garantie erop.

Maar voor dealers is dit absoluut een prima ding. Beter (direct) hergebruik dan recyclen! Hopelijk hebben de meeste dealers het dak ook al vol liggen met zonnepanelen, anders schiet je er nog niet enorm veel mee op.
 

CharlesTucker

Forumguru
Misschien lees ik het niet goed, maar ik vind het een wat merkwaardig artikel, en heb ook het idee dat er twee dingen door elkaar heenlopen. Enerzijds, vooral het eerste deel, lijken ze batterijen te willen gebruiken om energie van bv zonnepanelen op te slaan zondat je dat kunt gebruiken als de de zon niet schijnt. Prima plan, maar niet heel erg innovatief, dan heb je het dus gewooon over Tesla's powerwall (overigens, ondanks dat het niet innovatief is natuurlijk wel een goed idee)

In het tweede deel lijken ze dan batterijen uit gebruikte auto's te willen gebruiken. Uit de link: "Second life cycle extends battery lifespan to up to 15 years". Dat betekent dus dat de rest van de auto waarin zo'n batterij zit in de ogen van Skoda dus een aanmerkelijk kortere levensduur heeft? Dat is dan weer niet heel erg milieuvriendelijk, die hele auto is afgeschreven in 7 of 8 jaar tijd, maar de batterij kun je hergebruiken. Vreemd, 15 jaar voor een auto is toch ook niet zo vreemd, mijn eerste Mondeo heeft ook de 15 jaar gehaald. En daarna heb ik 'm ook nog zeker 2 jaar af en toe zien rijden
 

Tees

Donateur
Je haalt hier 2 dingen door elkaar @CharlesTucker: de levensduur van de batterij (in een EV wel te verstaan) en de levensduur van die EV zelf. De EV zelf kan beduidend langer dan 8 jaar mee, maar de batterij is na een paar duizend keer op/ontladen wel aan z'n eind wat betreft de performance die gevraagd wordt in een EV (en hoe lang dat dan duurt is uiteraard nogal afhankelijk van het gebruik, maar volgens mij leveren de meeste EV fabrikanten nu een jaar of 7-8 aan garantie)

Het voordeel van deze innovatie (wat het in mijn ogen wel echt is) is dat die batterijen die niet meer voldoen voor EVs opnieuw gebruikt worden in minder veeleisende toepassingen zoals een stationary battery. Er zijn heus anderen hier ook mee bezig, maar om dit op grote schaal te doen heb je wel een serieuze autofabrikant nodig, en dat is VAG dan wel weer.

En ik lees in het stuk alleen dat ze gebruikte EV-accu's willen gebruiken, dat is de nieuwswaarde. Thuisaccus (of andere stationary batteries) zijn natuurlijk niet nieuw zoals je terecht opmerkt.
 

CharlesTucker

Forumguru
@Tees , ik heb het artikel nog een keer gelezen, op een fatsoenlijk scherm in plaats van m'n telefoon, en inderdaad. Het gaat om nieuwe "units" waar ze dan gebruikte batterijen in stoppen. Eigenlijk best logisch en dus vreemd dat dat nog niet gebeurd, maar dat heb je vaker met goede ideeen, achteraf zijn ze heel logisch.
 

DaveW

Forumguru
Dit is mooi. En als ze in deze tweede fase ook 'end of life' worden, dan gaan ze nog verder de recyclage stroom in. In een ideale wereld, waar we beetje bij beetje dichter naar toe gaan.

Als thuisbatterij voor peak-shaving zou ik het ook nog wel zien zitten (zeker nu dat de distributiekost voor elektriciteit in België vanaf januari op vermogen en niet op verbruik wordt berekend).
 

hemi24

Forumguru
Ik geloof persoonlijk niet zo in dit soort second-life toepassingen van batterijen : er is toch ook niemand die een telefoon koopt waarvan de batterij het nog maar een halve dag volhoudt?!? Waarom zou je dit wel met een accupakket voor een thuisaccu doen?!?

Sterker nog, ik durf te beweren dat de thuisaccu zelfs beter zou moeten zijn dan die van je auto (of auto's), want ik weet niet of iedereen 's nachts werkt, maar mij lukt het niet echt om overdag (of wat daarvan resteert na een werkdag) nog genoeg stroom op te wekken om een elektrowagen te laden.
 

EdK

Forumguru
In geval van filmpje zijn er meer van op internet, en ze kopen bv laptop batterij pakketten op
Dan worden de losse cellen allen eruit gehaald en één voor één gemeten, en de slechte worden er tussenuit gehaald en de nog goede maken ze dan uiteindelijk de powerwall mee.
Zijn in vele gevallen hobby projecten en ach dan kijkt men minder nauw dan jij nu doet @hemi24
 

Rallye

Forumguru
Het verschil met een batterij van je telefoon is dat de capaciteit terugloopt. Bij een powerwall koop je dan gewoon een paar extra tweedehands autobatterijen. Bovendien kun je de lading ook gewoon voor je huishouden gebruiken: om twee uur ‘s middags komt de zonnestroom de gemiddelde elektricieteitsleverancier de neus uit. Als de saldering er af gaat zul je danook naar een contract worden geduwd, waarin de stroom die je op dat moment levert niets meer opbrengt. Dit in tegenstelling tot de stroom die je afneemt als iedereen om acht uur ‘s avonds (als zonnepanelen het nauwelijks meer doen) nodig heeft voor zijn TV - die wordt duurder. Maar als je dan je powerwall gebruikt sla je die piek over……..
 

jongetje

Forumguru
Ik geloof persoonlijk niet zo in dit soort second-life toepassingen van batterijen : er is toch ook niemand die een telefoon koopt waarvan de batterij het nog maar een halve dag volhoudt?!? Waarom zou je dit wel met een accupakket voor een thuisaccu doen?!?

Sterker nog, ik durf te beweren dat de thuisaccu zelfs beter zou moeten zijn dan die van je auto (of auto's), want ik weet niet of iedereen 's nachts werkt, maar mij lukt het niet echt om overdag (of wat daarvan resteert na een werkdag) nog genoeg stroom op te wekken om een elektrowagen te laden.
Je moet je auto dan ook op je werk opladen. Dan kom je veel voller thuis.

Daarnaast is dit een manier om je huis los te koppelen van het net. Als je genoeg ruimte op je dak hebt om door het jaar heen genoeg overcapaciteit erin op te slaan. Dan hoef je geen aansluiting met vastrecht, netbeheerkosten etc. te betalen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Tees

Donateur
Er zijn uiteraard wel eens mensen die uitgerekend hebben hoeveel Powerwalls je nodig gaat hebben om helemaal van t net af te gaan. Conclusie was dat dat echt niet gaat lukken voor een redelijk bedrag. Weet even niet meer precies hoeveel Powerwalls je nodig hebt, maar bedenk dat je (helemaal als je een warmtepomp hebt) in de winter veruit je meeste energie verbruikt, terwijl je die in de zomer opwekt.
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij heb ik paar maanden terug ook al eens een documentaire gezien, waarbij een datacenter een soortgelijke 2ehands powerwall als noodstroom unit gebruikt. Veel mensen weten het nog niet, maar het is niet zo nieuw als sommige mensen denken.
 

Herre

Senior Member
Geneog batterijen om van het net af te gaan gaat inderdaad nooit lukken. Heb je veel te veel batterijen voor nodig.

in de Arena ligt al een groot pakket aan batterijen als noodstroomvoorziening meen ik. Het idee met die grote arrays aan batterijen is als ik het goed begrepen heb dat het niet uitmaakt als er een aantal kapotte cellen tussen zitten, omdat het om het totaal gaat. In een auto is het array veel kleiner en het effect van kapotte cellen veel groter. Overigens lijkt het mij wel een beetje vroeg de batterijen van de Eniaq nu al te gaan recyclen tot iets anders.
 

PizzaPieter

Forumguru
Opslag van stroom in batterijen kan heel goed om bijv peakshaving te doen

Gebeurt ook bij festivals. Men kan de stroomtoevoer zó zwaar maken dat hij de hoogste piek aan verbruik kan trekken (tijdens 1% vh festival) of men zet er batterypacks neer (containers met grote autobatterijen bijv) die opgeladen worden vooraf of tijdens het festival (netstroom of zon) en die bij hoge stroom behoefte bijschakelen.

Best smart.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
 

EdK

Forumguru
Best smart.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Inderdaad smart , behalve die laatste regel niet....:pieker:

Maar firma's als Brederode met hun aggregaten krijgen ook al concurrentie.
Kunt nu al een scheepscontainer huren met daarin een klein aggregaat met zonnepanelen op dak en een accupack waar je voor grootste deel op draait.
Enkele jaren terug zag je zo af en toe zo'n container staan, maar laatste jaar zie ik ze steeds meer ( komt misschien ook omdat je er op gaat letten )
 

PizzaPieter

Forumguru
Sorry vd laatste regel. Gebruik telefoon vd zaak die van de week weer eens Helemaal opnieuw geïnstalleerd moest....

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan