Nieuwe Fabia Combi gecancelled

Tees

Donateur
@i2Paq had dit volgens mij van de week ook al gepost, maar die post is weer verdwenen kort daarna.

Mijn conclusie uit dat stuk: VAG draait de Fabia Combi de nek om, omdat ie niet genoeg geld oplevert t.o.v. de CO2 ruimte die ie verbruikt voor het gehele concern. Tis nogal treurig dat dit de uitwerking van de Green Deal regelgeving is, praktisch gezien is een Fabia Combi namelijk véél beter voor het milieu dan een Karoq oid: een SUV heeft namelijk een stuk hogere luchtweerstand door dat grotere frontaaloppervlak. Maar VAG zal wel meer geld verdienen aan de Karoq dan aan de Fc.

Geld regeert uiteindelijk, en Skoda wordt in dezen dus opgeofferd door VAG. Ik was bij de introductie van de F4 sowieso al verbaasd dat er geen electro of hybride variant kwam, maar daar heeft VAG ook de techniek misschien niet voor. Die slag hebben ze echt enorm gemist in de afgelopen jaren, en ook al halen ze die nu wel snel in, lopen ze toch een beetje achter de feiten aan tov bepaalde andere merken
 
  • Leuk
Waarderingen: BcB

i2Paq

Senior Member
@i2Paq had dit volgens mij van de week ook al gepost, maar die post is weer verdwenen kort daarna.

Klopt, de auto-NL vertaling was niet te lezen dus plaatste ik de auto-Engelse die vele malen beter was.

Bleek dat iemand daar een probleem me had. Is meteen de laatste keer geweest.
 

Tees

Donateur
Nu zal @EdK toch aan de Dacia moeten...
@i2Paq: ohja, voertaal Nederlands...tsja, ik was toch blij dat je t postte en ik niet zelf de moeite hoefde te doen van t vertalen.
 

EdK

Forumguru
Ik moet niets !!
Enige wat moet is op het toilet....
Maar we wachten het maar eens af, en een tweede Fab3 combi als laatste brandstof motor is ook geen straf hoor....
 

DaveW

Forumguru
toch een misser denk ik. Kijk maar eens hoeveel clio grandtours er rondrijden. ik zou zo'n fabia combi ook wel zien zitten als ik geen 3 kiddies had. (onze 2e auto is een clio grandtour)
 

eriktv

Forumguru
Tag/pb mij voortaan gerust voor een instant vertaling hoor ;). Tsjechisch is intussen mijn tweede taal.

OT: slecht nieuws, de FC heeft toch een trouwe schare fans. Maar het blijft een kleine markt - zeker buiten NL - en daar kan men ook aankloppen voor een ander model Škoda. Sowieso is de markt voor combi’s helemaal ingezakt door alle SUV’s en crossovers. De OC en SC vertekenen wellicht iets, maar kijk eens naar modellen als de Clio/Fabia/Ibiza of ook Golf/Focus/Astra.
 

Tees

Donateur
Ik denk dat t meer te maken heeft met marge dan met aantallen @eriktv.
Zoals gezegd verbruikt een SUV/crossover meer brandstof, maar ze hebben ook veel meer marge erop (gezien de prijzen dan, ik weet natuurlijk de productiekosten niet). Dan is de rekensom snel gemaakt: iets minder auto's verkopen met meer marge is meer winst. Vraag me alleen af of ze hiermee CO2 ruimte gaan winnen...als de klanten weglopen naar een ander merk, heb je alleen maar CO2 ruimte verloren, want het gaat om je gemiddelde CO2 uitstoot, en als je minder 'kleine' auto's verkoopt...
 

CharlesTucker

Forumguru
@Peter-036, ik wil best geloven dat je daar gelijk in hebt. Maar als je toch nog een beetje hecht aan bagageruimte lijkt me dat een heel slecht idee, dat scheelt best veel (400 vs 530 liter). Zo'n Kamiq mag dan wel "leuker" zijn, een Fabia Combi lijkt me veel praktischer. Maar, om even te refereren aan een ander draadje, misschien zijn veel praktisch ingestelde kopers inmiddels aan het overstappen naar Dacia ...
(overigens vind ik het prijsverschil tussen een Fabia en een Kamiq ook nog best fors, maar dat kan met de 4e generatie Fabia nog wel veranderen)
 

Captain Hook

Forumguru
@CharlesTucker 'praktisch'?
Dat begrip schijnt niet (meer?) cool, niet hip, niet trendy te zijn... :shutup:

Als je gewoon een goede, ruime, praktische auto zoekt, die je op een prettige manier van A naar B brengt (en terug), en dat voor een redelijke prijs... Tja... dan schijn je een saaie oude zak te zijn. ;)

Geen idee waar die gedachtengang vandaan komt. Maar ook net toen ik m'n rijbewijs had (bijna 40 jaar geleden), vond ik de looks van een laag-bij-de-grond monster zoals een Jaguar, Ferrari, GTI's/GSI's/XR3i's/etc. of een 911 misschien nog wel leuk om ff naar te kijken. Maar als 'product' auto vond ik het toen al een verschrikking. Zoveel geld voor zoveel beperkingen/discrepanties, neuh, mij niet gezien.
En ja, ik heb er veel in gereden; dat soort auto's. Was jarenlang een bijbaantje; fabrieksnieuwe auto's laden en lossen in de haven.
 

AGTon

Forumguru
Jammer. Wij zijn natuurlijk maar een klein landje en in de landen om ons heen zal de verkoop van de FC niet zo rap gaan denk ik.

Ik begrijp de hele SUV hype niet. Het is het voor mij net niet. Minder binnenruimte tegen een hogere prijs. Ik denk dan ook dat de hele SUV-hype op zijn retour zal gaan en de combi's en MPV's weer terug zullen komen. Dit naast de dan bestaande SUV's.

Zou het wellicht kunnen dat er een Rapid combi in de pijplijn zit? Dat ze de FC schrappen omdat deze anders in elkaars vaarwater zitten? Of schuurt een Rapid combi weer teveel tegen een OC aan ?
 

CharlesTucker

Forumguru
@Canon-Eye, dat lijkt inderdaad wel een probleem te worden, als merken als Skoda geen betaalbare auto's voor saaie oude zakken willen maken. En dan heb je twee mogelijkheden, ergens anders gaan kijken, of meer uitgaven aan een SUV-ding en meer brandstofverbruik accepteren. Skoda lijkt te gokken op de tweede optie. En vanuit zakelijk oogpunt gezien misschien niet verkeerd, veel saaie oude zakken zijn natuurlijk niet echt bereid toe te geven dat ze een saaie oude zak zijn geworden :maakmegek:.
 

AGTon

Forumguru
Jij hebt helemaal gelijk. Ik doelde dan ook op een Scala combi :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Canon-Eye

Forumguru
Ach weet je @CharlesTucker , die kleinere SUV's hebben voor veel mensen (niet alleen ouderen overigens) best ook praktische kanten, zoals makkelijker in- en uitstappen. Zou ik ook wel kunnen waarderen trouwens, voortschrijdende leeftijd maakt nu eenmaal vaak de spieren wat strammer. Da's gewoon een gegeven, geen oordeel. Toch ben ik (nog) niet toe aan zo'n type auto omdat het hogere dak mij dan teveel hinder geeft bij het op- en afladen van mijn kajak. Zo lang die nog af en toe mee moet, zal ik dus geen Karoq, Kamiq, Arona etc. kiezen.
Ik heb trouwens in de showroom wel even plaatsgenomen in een Arona en een Kamiq, gewoon om te voelen hoe het zit. Welnu, voor mij zitten ze allebei niet lekker: beide middenarmsteunen kreeg ik niet zodanig ingesteld dat ik er wat aan had. Dus die worden het ook in de 'foreseeable future' niet...
 

Rallye

Forumguru
Hihi de middenarmsteun. Die ik altijd wegklap omdat hij juist in de weg zit…..

Wel jammer inderdaad dat de Combi nu niet wordt opgevolgd. Was de meest praktische Fabia. Maar je ziet het overal: de grote investeringen in de afgedwongen overstap naar elektriciteit zorgen voor minder keus elders op de markt. Zie de moeite die Mini had om nog een cabrio te bouwen en het steeds meer afscheid nemen van auto’s die én praktisch én vlot zijn. Straks alleen maar afstandsbestuurde “scootmobiels”.
 
Bovenaan Onderaan