Giediezer's Zwarte Octavia Combi First Edition

Hallo Forum leden,

Gisteren heb ik via mijn werkgever een Octavia 4 combi mogen ontvangen.
Ik heb al een tijdje op het forum rond gelezen en een hoop info al verkregen. Dank hiervoor!

De wagen is uit Duitsland geïmporteerd en heeft nu 5k op te teller.
Omdat ik meer dan één vraag heb, start ik een topic. Meer vragen zullen uiteraard volgen!

- In de optielijst die ik verkregen heb staat het volgende: "Virtual Pedal 4E6". Als ik het goed begrijp is dit de kofferklep automatisch openenen bij het langs swipen van je voet. Staat dit standaard aan? Ik kan namelijk met mijn voet trappen wat ik wil, de kofferklep opent niet. Alleen automatisch d.m.v. sleutel of knop.

- Wat is het verschil tussen de My Skoda app & de Skoda Connect Lite? Voor de laatste heb ik schijnbaar een dataplug nodig. Wat kan ik hier meer in zien, dan in de gewone My Skoda app?

- Volgens de My Skoda app heb ik een bepaald pakket waar ik mijn parkeerlocatie en dergelijke kan zien. Klopt het dat ik ook de Airco/verwarming (Climate) op afstand kan aanpassen? Ik kan dit nu namelijk nergens vinden in de app.



- Tijdens het rijden en gebruik van Android Auto laad mijn gsm niet echt op in de Phonebox. De display zegt wel dat hij oplaad, maar ben bang dat het gewoon niet sterk genoeg is. Zijn hier meer mensen met dit 'probleem'? Had mijn Galaxy S21 er ongeveer een uur opliggen en had iets van 5% accuwinst.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
De wagen is uit Duitsland geïmporteerd en heeft nu 5k op te teller.

Dan is er waarschijnlijk minimaal 1x met de tellerstand gesjoemeld... :pieker:


Over auto's die minder dan 6.000 kilometer hebben gelopen en/of jonger zijn dan zes maanden oud dient over de aanschafprijs in Duitsland nogmaals BTW te worden afgedragen in Nederland bij import. De Belastingdienst Douane beschouwt deze auto's namelijk voor de BTW als nieuw.
 

hemi24

Forumguru
Er zijn een aantal manieren om bij import van een auto voor vermindering van BPM en BTW in aanmerking te komen, voor de eerste moet er minimaal 1500 km op de teller staan, voor de tweede minimaal 6000 km.
 

leon-cupra

Forumguru
Snap toch ook jouw punt niet @hemi24
TS zijn baas koopt de wagen. Aankoop tussen twee buitenlandse bedrijven met btw nummer is intracommunautair, dus er wordt geen btw betaald. Bij invoer betaalt TS zijn baas gewoon NL-btw die hij dan in zijn boekhouding gewoon in kosten kan steken. dus waarom zou er gesjoemeld moeten worden?
 

Rallye

Forumguru
En er bestaat geen Belastingdienst Douane meer…….. Het is óf Belastingdienst óf Douane…..

Volgens mij kan de Connect Lite niets meer dan de MySkoda. Als je MySkoda hebt, zou ik gewoon even bekijken of je nog iets anders nodig hebt. Die extra dongel kan altijd nog…..

Van de klimaataanpassing kan ik mij voorstellen dat dat alleen bij een iV (hybride dus) kan, of evt. bij een OEM standkachel.
 

Patron

Senior Member
Virtual pedal moet je in het menu aanzetten. Op afstand openen en sluiten moet je voor langs de dealer om te laten activeren (verplicht vanuit Skoda) op het email adres waar je de skoda connect app op het geregistreerd.
Zoals @Rallye al zei is de verwarming op afstand dacht ik alleen voor de hybride toe te passen, maar ik kan het mis hebben
 

jongetje

Forumguru
En begin eens met het lezen van de handleiding. Veel antwoorden staan daar gewoon in.

Mijn S21 laadt prima draadloos op tijdens gebruik van draadloos Android Auto. Misschien lag de telefoon niet goed in het vak of een dikke hoes om je telefoon?
 
@jongetje Bedankt voor de tip. Desalniettemin is voor het beantwoorden van mijn meeste vragen wel de nodige gebruikerservaring nodig. Zoals bijvoorbeeld het verschil tussen de 2 apps.

Het gebruik van de Virtual Pedal had ik waarschijnlijk wel in de handleiding kunnen vinden. Dit is me uiteindelijk gelukt. Bedankt @Patron !

De klimaataanpassing op afstand ga ik even navragen bij de dealer als ik het openen/sluiten op afstand laat activeren.
Vandaag de zondag besteden aan het koppelen van de sleutels aan de gebruikers. Ik zal de handleiding maar even erbij pakken. Ik kan namelijk niet meteen in de setup vinden hoe ik de gebruiker koppel aan de sleutel. Is dit uberhaupt mogelijk? Zodat de stoel en dergelijke al op de juiste stand staan bij het herkennen/ontgrendelen van de auto met een van de 2 sleutels? Of enkel via het infotainment systeem de gebruiker selecteren (met S-pin).
 

jongetje

Forumguru
Klimaat kan alleen op de phev zoals genoemd. En je moet de myskoda app gebruiken. Die andere is waarbij er achteraf een module wordt ingebouwd.

Heeft de dealer de app. niet samen met je geactiveerd? Die moeten namelijk ook iets vrijgeven. Hoe dit met een Duits model zit weet ik niet.
 
@jongetje de skoda is via een importeur naar hier gehaald, dus niet via dealer. Ik ga morgen eens informeren bij de dealer hier in de buurt om het e.e.a. te vragen.

@Patron bedankt voor het topic. Heb van alles geprobeert en zelfs 2x infotainment moeten resetten omdat die bleef hangen bij switchen van gebruikers. Ik ga het mij morgen eens laten uitleggen bij de dealer. Ik wil namelijk dat de bestuurders stoel en spiegels zich vanzelf aanpassen op het moment dat de auto word ontgrendeld met de sleutel die bij de gebruiker hoort. Ik kan de sleutel namelijk nergens (handmatig) koppelen aan een gebruiker. Of ik lees niet goed, dat kan ook.
 
Laatst bewerkt:

i2Paq

Senior Member
Als je een sleutel gebruikt om te openen is dat de actieve gebruiker op dat moment. Is die nog niet gekoppeld dan vraagt het systeem hier om en zal de gebruikersgegevens willen weten..
Teminste, bij mij.
 
Zojuist terug van de dealer. Deze gaf aan dat het met de nieuwe columbus niet meer mogelijk is om een gebruiker te koppelen aan een sleutel. Dit omdat er simpelweg 8+ gebruikers kunnen worden aangemaakt en men maar beschikt over 2 sleutels. Standaard kiest de Octavia dus het laatst gebruikte profiel. Men kan deze veranderen, nadat men in de wagen is gestapt.

Beetje jammer. Dit duurt namelijk vrij lang, voordat de wagen dan alles heeft ingesteld op gebruiker. Dit zou fijner/sneller zijn als deze instellingen al ingesteld waren wanneer de wagen word ontgrendeld met de sleutel gekoppeld aan gebruiker (zoals het voorheen ook schijnbaar was).

Het verschil tussen de 2 apps was nog niet heel gemakkelijk om uit te leggen. De connect Lite app is bijvoorbeeld voor een werkgever die ritregestratie verwacht wel uitgebreider, dan de gewone MySkoda app. Voor mij niet heel interessant.

Op afstand klimaataanpassingen uitvoeren is inderdaad enkel mogelijk met de phev. De dealer heeft wel netjes de functies geactiveerd waar ik nog niet over beschikte.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Volgende vraag:
Ik geef in het menu aan dat ik de spiegel automatisch wil laten zakken tijdens achteruit rijden. Dit doet die niet. Zie ik iets over het hoofd? Zie filmpje.

 

Canon-Eye

Forumguru
Op het filmpje zie ik alleen de linkerspiegel - die zakt toch sowieso niet? Alleen de rechterspiegel doet dat, inderdaad op voorwaarde dat de spiegelbedieningskeuzeknop (2x plus 3x woordwaarde) op Rechts is gezet.
 
@SNARFB Bedankt voor de tip. Dit heeft inderdaad de rechterspiegel laten zakken!
@Canon-Eye @JeSko Goede aanvulling.

Dus als ik het goed begrijp dipt de spiegel enkel als die op de R staat? Dus als ik de spiegelverwarming aan heb, dipt die niet.
 
Bovenaan Onderaan