Nieuwe dieselinjectoren

Agent327

Forumguru
Ik hoop me dit stukje dat jullie je er voordeel mee kunnen doen. Nadat mijn auto het afgelopen jaar op zeer koude dagen bij een koude start al nagelend de eerste paar honderd meter onder protest op gang kwam heb ik met OBDeleven geconstateerd dat twee van de vier dieselinjectoren foutmeldingen genereerden. Na veel zoekwerk heb ik uiteindelijk besloten on via een bekende online onderdelenleverancier nieuwe Bosch injectoren aan te schaffen. Tegelijkertijd heb ik nieuwe afdichtringen voor in het kleppendeksel, een retourleiding en 2 nieuwe rekbouten laten leveren.
Nadat ik het spul had geplaatst heb ik met OBDeleven de injectoren opnieuw ingelezen en het brandstofsysteem ontlucht (primed). Ik heb ook een lesje geleerd. Zorg voor een volle accu, geef je Android een reboot. Als er belangstelling voor is wil ik wel een 'handleiding schrijven.
 

Eltjo

Forumguru
Ja, kan altijd iemand een keer van pas komen. Laat ik nou ook zo’n motor erin hebben, met 330 dkm..... Nee, nu geen problemen.... klop klop. Wat is bij jouw de stand?

Tevens maak je me nieuwsgierig.. volle accu, android reboot?
 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Laat mij raden. Tijdens het "spelen" met OBDeleven trok je accu leeg? Als je de accu in je auto bedoeld.
Het kost best veel spanning wanneer je er een uitleesapparaat aan hangt. Zorg dat je motor draait of voor jou klus zet een lader op je accu.
 

Agent327

Forumguru
@ Eltjo
KM stand 216400 een beetje eerder dan bij jou, kan aan van alles liggen, rijstijl, veel korte of langen ritten. Zoals VAG-man aangeeft de start accu werd zeers nel leeggetrokken bij het gebruik van de OBDeleven tool. (dat had ik niet zo snel in de gaten) Kortom reboot van Android had niet nodig geweest met volle accu (ook niet bij een lege ;) ) Na succesvol coderen van de injectoren raakte de accu leeg en moest in het brandstof systeem ontluchten. Na een nacht de accu op de lader te hebben gezet kon ik de volgende morgen het systeem ontluchten. Hierna startte de motor

@kwillems
hier is de handleiding, heb hem tevens bij de bibliotheek aangeboden

@ VAG-man
Bedankt voor je feedback
 

Bijlagen

  • procedure nieuwe injectoren met OBDeleven.pdf
    47,2 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:

Arjen Bavel

Actief lid
Dit had ik net wat eerder moeten zien/lezen! Ik heb net mijn Superb weer opgehaald nadat afgelopen weekend 1 van de verstuivers kapot ging (op de snelweg)... Gelukkig kon de plaatselijke garage hem snel maken, maar onder aan de streep koste het me wel € 770,-
2 jaar geleden hetzelfde euvel (op vakantie in Frankrijk), en vergelijkbare kosten.
Heeft ondertussen 315k km op de teller staan.
 
Bij mij is 2 weken geleden verstuiver 4 kapot gegaan op de snelweg. Bij 342.000 km. Auto reed daarna niet harder dan 20km/u schokkerig. Een berger heeft hem naar mijn Skoda garage gebracht. Kosten reparatie waren €750. Ik ben nu wel bang dat mijn andere 3 verstuivers binnenkort kapot gaan.
 

Arjen Bavel

Actief lid
Dat hoeft natuurlijk niet @pokemon
Bij mij is er 1 kapot gegaan bij ongeveer 280.000km. En nu dus een andere bij 315.000km. Nu ook meteen de commonrail druksensor vervangen omdat deze ook inconsitente waardes aangaf.Ik vind het nu ook niet een onderdeel dat ik preventief zou laten vervangen, daarvoor zijn de kosten mij echt te hoog!
 

Agent327

Forumguru
@pokemon,
Je kunt je injectoren natuurlijk ook uit elkaar hallen en de onderdelen ultrasoon reinigen. (In het algemeen wordt aangeraden de injectoren rond de 160.000 180.000 km te vervangen of te reviseren) Je moet er wel voor zorgen dat je de injectoren niet van positie wisselt, bijv. injector 2 blijft moet na reiniging injector 2 blijven. de te vervangen onderdelen zijn: de koperen afdichtring, de bruine O-ring aan de buitenzijde van de injector en de O-ring van de retourleiding. Samen met de aanschaf van een 2-liter ultrasoonreiniger ben je dan zo'n €100 - € 150 kwijt. Hier is een duidelijk instructiefilmpje te vinden.
 
Bovenaan Onderaan