Nieuwe dempers skoda superb

Topic in 'Superb II' gestart door haassie, 10-01-2020.

  1. haassie

    haassie Forumguru

    Bij een huidige km stand van 191dkm voelt de achterkant wat week. Vandaar dat nieuwe schokdempers wil laten monteren voor de zwaar beladen rit naar de wintersport. Nu zie ik alleen bij de internetshops dempers voor een normaal chassis en voor een sportonderstel. Maar wat heb ik nu en waaraan kan ik het zien. Zijn op een brug nummers zichtbaar op de bestaande dempers?

    Had al een offerte bij een forumlid aangevraagd, maar wil ook even vergelijken.
     

  2. Antera

    Antera Forumguru Donateur VCDS support

    Welke dempers je nodig hebt hangt af van je bestaande onderstel. Heb je een sportonderstel dan zal je die dempers moeten nemen en andere de normale. Nummers op de poten zal je niet snel vinden vrees ik.

    S6 met vergelijken
     
  3. haassie

    haassie Forumguru

    Ok maar zijn er helemaal geen herkenningspunten voor sport vs normaal?
     
  4. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    De befaamde sticker bij het reservewiel zal waarschijnlijk uitkomst kunnen bieden.
     
  5. haassie

    haassie Forumguru

    Sticker? Hoe? Wat?
     
  6. haassie

    haassie Forumguru

    Sticker gevonden nu nog even vertalen daarnaast ook nog 2 andere stickers met 70E8 en 66F1 ( terugroepacties?)
     
  7. mwhite

    mwhite Forumguru

    optie sticker zit vaak in de ruimte van reservewiel
    of op eerste bladzijde van onderhoudsboekje.
     
  8. mwhite

    mwhite Forumguru

  9. haassie

    haassie Forumguru

    heb de hele lijst ingevuld...

    Enige opties gerelateerd aan suspension zijn

    L03= suspension range 03 installation control (???)
    G07= front shock absorption
     
  10. haassie

    haassie Forumguru

    Vond dit op briskoda

    The figure indicated by 1 below will be either G01, G02, or G03 which refers to the damping (probably G01/G02 as G03 is vRS) but what your looking for is figure 2 - 2UA is normal chassis, 2UC is sports chassis, 2UF is rough road.

    In mijn optielist staat 2UA dus normaal chassis zou ik zeggen.
     
  11. eltjo2

    eltjo2 Senior Member Donateur

    Zijn het niet gewoon de vreselijk slappe veren van je auto i.p.v. de dempers.

    Mijn dempers zijn nog redelijk bij 256 dkm, maar de slappe vering stoorde me meteen al bij 150 dkm, terwijl ik uit een Passat kwam met 260dkm waarmee ik dat niet had. Jij hebt waarschijnlijk geen (af fabriek) trekhaak die bij het minste tegen een drempel slaat?

    Ik was/ben erg blij met Carsupport 30% sterkere achterveren (ca. €110) in mijn Superb, maar zou misschien achteraf toch voor Eibach veren zijn gegaan (ca. €160 voor 4 stuks).
    Er is genoeg over dit veren te vinden via de zoekfunctie.
     
  12. Antera

    Antera Forumguru Donateur VCDS support

    De Passat heeft net wat andere dempers en voelt daarom ook anders aan kan ik je vertellen.
     
  13. haassie

    haassie Forumguru

    Heb net voor de deur nog een keer met mn 90 kg op de trekhaak staan veren. De auto gaat naar beneden, omhoog en staat gelijk stil. Hij deint niet na, hetgeen je zou verwachten bij versleten schokdempers.

    Ga je met eibach veren ook meteen altijd omlaag? Ik ga op wintersport en ben best zwaar beladen achter. Als je dan al standaard 3cm lager zit....of zijn deze veren gewoon beter/sterker? En Blijft de boel soepel rijden of snoeihard afgeveerd?
     
  14. Antera

    Antera Forumguru Donateur VCDS support

    Met Eibach ga je zeker omlaag en dan 3cm ongeveer maar let op als je verlaagt bent dan zakt de auto niet nog 3 cm omdat de veren die er dan onder zitten harder tegen werken en zak je nog maar een klein stukje
     
  15. haassie

    haassie Forumguru

    Misschien is dit een betere optie voor mij dan dempers....moet alleen iemand met kleine handjes de sneeuwkettingen omleggen haha. zag een eibach prokit voor idd 160€ in Duitsland. Ik neem aan dat de veren gewoon plug and play zijn...

    comfort blijft een beetje hetzelfde?
     
  16. brepus13

    brepus13 Forumguru

    @haassie Het blijft vloeken in de spreekwoordelijke kerk maar als ik je wensen goed begrijp ben je prima geholpen met hulpveren! Auto zakt niet meer zo in en Zware belading is geen enkel probleem! Auto komt een fractie hoger te liggen achter dus je gaat niet lager zoals bij Eibach.

    Eibach veren set erop
    Zetten is inderdaad redelijk te doen maar je zult ook moeten uitlijnen etc. Antera is je specialist voor deze klussen maar als je niet lager wilt met de auto zou ik zeker de MAD hulpveren eens overwegen. Simpel te monteren, goedkoper en behandelt precies je klachten.
     
    avpy, andrehj en haassie vinden dit leuk.
  17. haassie

    haassie Forumguru

    Ja die had ik ook op mn vorige auto (nissan primera,erg zacht geveerd) ...werkte prima maar auto kwam echt wel omhoog wat het geheel niet mooier maakte haha
     
  18. brepus13

    brepus13 Forumguru

    Ik had een S2 greenline die van zichzelf lager staat. Met hulpveren stond hij wel iets hoger maar viel me echt reuze mee.

    bijgevoegd mijn lege S2 met hulpveren achter.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    avpy, andrehj en haassie vinden dit leuk.
  19. eriktv

    eriktv Forumguru

    Check eventueel ook mijn ervaringen met de Eibach Prokit (en Bilstein dempers) in mijn topic, hier staat bijv. een foto met de recreatiecontainer erachter: https://www.skodaforum.nl/forum/i/Škoda-3-eriktvs-s2c-2-0tdi-dsg-l-k.30020/page-4#post-727889

    De auto ligt lager, maar zakt een stuk minder in bij beladen toestand. Met de 17 inch wintervelgen kan ik zelfs nog met 20mm spacers achter rijden, maar vanwege de ruimte ben ik wel overgestapt op loopvlaksneeuwkettingen (foto hier). Ik vind het comfort acceptabel en de wegligging, zeker bij hogere snelheden, veel beter.
     
    haassie en Antera vinden dit leuk.
  20. mwhite

    mwhite Forumguru

    @brepus13 een greenline staat beduidend lager als een bijvoorbeeld een 1.8.
    ik had ook een greenline met hulpveren en alleen met een lege dieseltank was het wel wat aan de hoge kant.
     

Deel deze pagina