Nieuwe blokken en schijven, welke merken?

Eltjo

Forumguru
Mijn (voor)remschijven zijn al 3 jaar dunner dan de bedoeling met de APK.
De voorremblokken zijn nog niet versleten en zitten ze er al 160 dkm op (gemonteerd door Skoda dealer), maar de schijven slingeren wat, wat voelbaar is bij licht remmen.

Achter zitten ATE blokken er ook al 120 dkm op en zijn ook nog niet versleten.

Hard slijten doet het dus niet. Maar aangezien ik alles tijdens de zomer in Polen kan laten vervangen dacht ik alles maar in een keer te doen.

Bij Autodoc heb ik gekeken naar schijven en blokken van TRW. De blokken van het iets duurdere type van TRW omdat die minder remstof zouden afgeven. Bij elkaar met 29% korting € 205 aan materiaal.

Hebben jullie suggesties voor merken schijven en blokken en wat is een goede combi?
 

Tees

Donateur
TRW is een prima merk in ieder geval! Ik zou zelf persoonlijk ervoor kiezen om blokken en schijven van hetzelfde merk te nemen, simpelweg omdat die op elkaar afgestemd zijn. Ik heb recent Brembo schijven en blokken (de 2e graad qua prijs, gecoat maar niet met sleuven oid) gemonteerd op m'n F1, heb er niets over te klagen, ook niets bijzonder positiefs, they do the job zeg maar..
 

Timmer

Donateur
Ik heb vorige week gezien dat mijn rs met klauwen en blokken van TRW geleverd is. Ikzelf, steek meestal EBC redstuff op de sportievere wagens, eventueel met bijpassende schijven (gegroefd, vol of geperforeerd in functie van wat kan en mag).
 

Chrisjemol

Forumguru
Heb een set blokken en schijven gekocht maar ga enkel de blokken gebruiken
Wellicht heb je interesse in de schijven (nieuw in doos) als we de maten meten?
 

Eltjo

Forumguru
Dit zouden de gegevens voor mijn auto moeten zijn via VIN volgens een Duits forumlid;

Vorderachse PR-Code 1ZA
Bremsscheibe 1K0 615 301 AA ersetzt in 5Q0 615 301 F

Bremsbelagsatz 3C0 698 151 C (gemonteerd bij 125 dkm) ersetzt in 3C0 698 151 J
Haltefeder 1K0 615 269

Hinterachse PR-Code 1KJ
Bremsscheibe 1K0 615 601 AD ersetzt in 5Q0 615 601 G

Bremsbelagsatz 1K0 698 451 G ersetzt in 1K0 698 451 P

De schijven heb tijdens de bandenwissel grof opgemeten;
Remschijfdiameter voor ca. 32 cm (312mm?), achter ca. 28 cm.

Wat voor merk/type heb jij liggen en wat wil je er voor hebben?
 

Eltjo

Forumguru
@Chrisjemol, De schijven zijn wat maat betreft o.k. Ik zie alleen dat je onder de rook van de centrale woont. Dat is niet echt praktisch en schijven zijn zwaar. Waarschijnlijk prijzig in versturen.

Net nog even naar de dikte van de remvoering gekeken.
Schijven zijn voor en achter nog af fabriek.
Het valt op dat de voeringen achter (l & r) na 120 dkm dunner zijn dan voor na 160 dkm.
Is dat normaal? Ik dacht toch dat achter minder snel sleet of is die voering gewoon dunner?

Heeft dat misschien met de (VCDS) optie af en toe droogremmen als het regent te maken?
 

Chrisjemol

Forumguru
Idd versturen zal wel rond de €30,- zitten als ik particulier moet verzenden.
Helaas dan is nieuw wss handiger.

achterste blokken zijn ook dunner toch? Misschien keertje gereden met handrem erop
 

larsy

Forumguru
@Duijzer je spreekt van geventileerd

Als ik na die ebc schijven kijk . Dan weet ik niet wa ik moet denken ... gegroefd Ja geventileerd ! Nee gaatjes zijn niet door en door zo te zien op die foto .. gewoon even aangetikt met het boor ... en dan precies nog redelijk uit de haak als je het mij vraagt . Natuurlijk een mooie schijf met dat zwart
Maar dat zal wel snel weg zijn zeker ?

(voor een normale niet snelle wagen “dus tot ~150pk) koop ik gewoon op AUTODOC alles van ridex . Altijd de goedkoopste prijs ... en altijd prima geholpen .
Voor normaal en zelfs wat sportief rijgedrag.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
@larsy geventileerd zijn ze wel degelijk, maar dat zit erin dat binnenin de schijven ventilatiekanalen lopen. Wordt ook wel eens binnenventilatie genoemd.
Die gaatjes erin worden ook wel eens geventileerd genoemd, maar volgens mij is de correcte term daarvoor geperforeerd.
 

larsy

Forumguru
Ja klopt geperforeerd .
K’was nog niet goed wakker :bloos:
Je moet toch al echt een kleine auto hebben en al wat ouder om nog een niet geventileerde schijf te hebben in deze tijd.

Mijn oude vw polo had nog zo van die platte schijven van bwj1803 :maakmegek:
 
Laatst bewerkt:

Highway

Forumguru
Op mijn S2 heb ik schrijven van Bosch zitten, en redstuff blokken van EBC. Remt prima, groot voordeel is dat deze combinatie weinig remstof produceert. Dus velgen zijn makkelijk schoon te maken.

De PR codes voor mijn S2 (1.8 tsi uit 2010): PR remmen voor is 1ZA achter 1KJ.
 

Eltjo

Forumguru
Bedankt voor de info.
Ik denk dat het allemaal niet zo veel uit maakt voor mijn gebruik. Als de schijven die er van de zomer op gaan slechts 1,5 ton mee gaan dan vraag ik mij af of ik de auto dan over minimaal 5 jaar nog heb..

De duurdere TRW remblokken zouden ook minder remstof afgeven en dat is natuurlijk best fijn. Heeft iemand daar ervaring mee?

EBC zijn echt een stuk duurder, dat is dan weer wat overdreven als ik met de gewone blokken al met gemak meer dan 120 dkm doet.
 

Eltjo

Forumguru
O.a. blokken en schijven v + a zijn rondom vervangen door TRW spul wat ik bij Autodoc had besteld à € 190. Kosten voor montage ca. € 90.
Zo heb ik alles vervangen met minderstof blokken voor minder dan wat via mijngarage.nl voor alleen voor wordt gevraagd.

Nu nog wat inremmen...
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Ik moet waarschijnlijk ook mijn voorschijven (en dus ook blokken) vervangen, maar dan niet omdat ze versleten zijn (in tegendeel, ze zitten er nu 120.000 km op en zijn nog maar een paar tiende dunner dan nieuw). Probleem is dat beide schijven aan de binnenzijde steeds verder roesten. Volgens mij inmiddels over meer dan de helft van het oppervlak, waardoor het APK-afkeur wordt. Aan de buitenkant ziet alles er prima uit.
Veiligheid is nog prima, want ik kan ook op droog wegdek nog zo hard remmen dat de ABS ingrijpt.
Oorzaak is volgens mij dat ik in de eerste jaren dat we de auto hadden te weinig remde. En dan remt de auto hoofdzakelijk op de achteras (daar worden de velgen ook viezer). Ik heb me echt aan moeten wennen om minimaal 1x per rit een keer hard te remmen, zodat ook de voorremmen schoon blijven.
Qua merkkeuze zou ik denk ik gevoelsmatig voor ATE gaan.
 
Bovenaan Onderaan