Nieuwe benaming motorbrandstoffen per 12 oktober a.s.

Agent327

Forumguru
Ik heb de berichtgeving omtrent de nieuwe benaming van motorbrandstoffen per 12 oktober a.s. wellicht gemist maar kwam dit artikel tegen of een totaal andere website.
Omdat ik op dit forum hier niets over kon vinden dacht ik het een goede zaak om jullie allen hiervan op de googte te stellen.
Doe er je voordeel mee.
 

hemi24

Forumguru
Levert gegarandeerd weer een hoop werk op voor de pechhulpservice / ANWB!

B7 voor diesel, dat gaan veel mensen toch associëren met B = benzine, ben ik bang...
 

RoyK

Senior Member
Wat mij gisteren vooral opviel aan deze berichtgeving, is dat e95, E10 gaat heten. Als ik op dit moment in Duitsland wil gaan tanken word de E10 afgeraden. Wel raar dat de brandstof zo gaat heten.
 

gossy

Actief lid
Denk dat je er dan redelijkerwijs van op aan kunt dat er ook bij ons dan 10% ethanol in zal komen ipv de 5% in euro95 nu..
 

Rallye

Forumguru
Nee, in euro95 zit al 10% ethanol. 95 is het octaangetal. De benzine verandert niet, alleen de naam. Idioot genoeg trouwens......


Edit:
https://directlease.nl/nieuws/euro95-euro98-en-diesel-krijgen-nieuwe-naam/

“1 Unie
De Europese Unie maakt diverse stappen om de 27 Europese landen te verenigen. Eentje daarvan is om de benamingen voor brandstof in alle landen gelijk te maken. Dit met het oog op de bestuurders. Of je nu in Frankrijk of Tsjechië gaat tanken, je hoeft niet meer Google Translate te gebruiken om te achterhalen welke brandstof jij nodig hebt. Bij alle tankstations in de EU worden etiketten geplaatst, waar de nieuwe naam op komt te staan.”

Als je google translate moet gebruiken bij het tanken, moet je je rijbewijs inleveren... Bovendien vindt het overgrote deel van de betankingen binnen de landsgrenzen plaats, dan wel vlak over de grens. Ik weet heus wel dat ik in Duitsland (waar ik meestal tank) Super Plus moet hebben.....
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

oco1979

Forumguru
Benaming zal nog een tijd dubbel gebruikt worden of zoals al vermeld gaan we werk bij krijgen van verkeerd getankt.
Beter D7 dan B7 voor diesel genomen :pieker:
Zal wel ne studie achter zitten die veel gekost heeft;
 

Cordoba

Forumguru
Kortzichtige zaak om die namen zo te kiezen: als over een aantal jaren de bio-percentages opgevoerd worden, moet alles weer opnieuw aangepast worden. Ik zou veel liever zien dat het oude en nieuwe systeem gekoppeld worden, en je bijvoorbeeld Euro95-E10 krijgt en Euro98-E5, dan zie je direct octaangetal en percentage bio-brandstof, en is veel makkelijker te bepalen wat je moet tanken.

Die normalisering is overigens niet verkeerd, in Oost-europa had gewone benzine heel lang octaangetal 91-93, en had benzine met octaangetal 95 de benaming 'super', waar in west-europa benzine met octaangetal 95, normaal of iets in die trant heette, en superbenzine octaangetal 98 had. Door gewoon de eigenschappen van de brandstof te gebruiken voor de brandstofsoort, in plaats van allerlei mooie kreten, heeft wel iets van duidelijkheid opgeleverd.
 

Captain Hook

Forumguru
TurboDustInjection
wordt
TurboBioInjection

Zoiets? :D

Trouwens, tegen de tijd dat we hier een beetje aan gewend zijn, zijn de fossiele brandstoffen voor mobiliteit misschien al verleden tijd.
En 'tanken' we alleen nog maar elektronen om accu's op te laden!
Of zal H2 ooit nog een realistisch alternatief worden?
 

Spector

Forumguru
Wordt de door mij in Duitsland getankte 102 benzine ( Aral Ultimate / Shell V-Power Racing ) dan E1??
 

hemi24

Forumguru
Wordt de door mij in Duitsland getankte 102 benzine ( Aral Ultimate / Shell V-Power Racing ) dan E1??

E0, als ik Aral mag geloven:

Aral Ultimate 102
ist ein unverbleiter, schwefelfreier Kraftstoff für die Verwendung in allen Ottomotoren. Dieser Kraftstoff übertrifft die Anforderungen der Kraftstoffnorm DIN EN 228. Aral Ultimate 102 wird aus besonders hochwertigen Produkt-Teilströmen in einer eigenen Raffinerie nach einer eigenständigen Rezeptur exklusiv für Aral gefertigt. Gegenüber SuperPlus-Kraftstoff ist die Klopffestigkeit nochmals deutlich verbessert. Aral Ultimate 102 enthält die innovative Aral Anti-Schmutz-Formel, welche den Motor schon ab der ersten Tankfüllung reinigt. Die Oktanzahl (ROZ) liegt bei mindestens 102. Aral Ultimate 102 enthält kein Bio-Ethanol, es wird stattdessen ein hochwertiger Bio-Ether verwendet.


Wat wel weer verwarrend is: E5 kan zowel Euro95 zijn al Super98...
 

Canon-Eye

Forumguru
Als je google translate moet gebruiken bij het tanken, moet je je rijbewijs inleveren..
Ik zie niet nog helemaal het verband tussen rijvaardigheid en (gebrek aan) kennis van vreemde talen.
Of zou dat aan mijn kennis van het Nederlands liggen...? :pieker:
 

Canon-Eye

Forumguru
Aral Ultimate 102 enthält kein Bio-Ethanol, es wird stattdessen ein hochwertiger Bio-Ether verwendet
  1. Herkomst bio of niet-bio, dat maakt voor de structuurformule en daarmee voor de eigenschappen van de betreffende stof niet uit.
  2. Ether is een heel andere stof dan ethanol, heeft ook een aanmerkelijk langer vlampunt (-45 tegen +12 graden Celsius) en (nog) sterker ontvettende werking. Ether is ook aanmerkelijk vluchtiger, de explosiegrenzen en de MAC-waarde maken het ook een aanzienlijk gevaarlijker stof dan ethanol.
<edit>
Bron van de details in punt 2: Chemiekaartenboek. Ethanol en ether zijn de daarin gebruikte officiële benamingen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan