Nieuwe bak met luxe problemen

glasfluss

Donateur
Beste mensen,

ik ben op zoek naar wat ervaring/advies met de nieuwe opties in the Superb III Combi . Op dit moment ben ik erg tevreden met mijn 2.0 TDI Style Business bak. In 2016 heb ik er het adaptief onderstel gekozen omdat uit diverse rijdimpressies bleek, dat het standard onderstel te zacht zou zijn. Nu ben ik in Oktober weer aan de beurt (180.000 km tot dan minimaal verreden) en ben nu na het denken, hoe ik de Superb binnen de 45k€ kan houden. De 2.0 machine is een must, ik ben veel in Duitsland en Polen onderweg, daar is koppel veiligheid. Nu ben ik aan het overwegen om de adaptieve dempers (die meestal in normaal staan) te vervangen door het sportonderstel. Heeft hier iemand ervaring mee?

Alvast bedankt voor reacties,

Sven
 

Superbst

Senior Member
Sorry, geen advies, maar 180000km rijden op 2 jaar tijd? Wow, respect! :dankje:

En ook jaloers want Autobahn speeds... ;)

En misschien een beetje medelijden toch ook wel, want wanneer ben je thuis bij je partner/gezin (als die er zijn, anders no prob natuurlijk)? :pieker:
 

Bakkertje

Forumguru
Ik las het verhaal en dacht hetzelfde @Superbst, 90000 km (met een gemiddelde van 150) is 600 uur in de auto..?
Met 200 werkbare dagen is dat iedere dag 3 uur..

On-topic, ik denk dat een proefrit wellicht meer duidelijkheid geeft @glasfluss ?
Of, even over een andere boeg, je stapt eens in een Passat? Die zijn net even wat stugger geveerd dan de Superb.

Bij de Passat krijg je "gratis" een DSG bak, dat lijkt me dan ook wel erg relaxed bij dergelijke tijden in de auto..
 

glasfluss

Donateur
Tjaa, de 90.000 per jaar is een eigen keuze en de vrijheid achter het stuur (er is niet zooo veel file buiten NL) is gewoon heerlijk. En Passat past niet binnen de regels van de werkgever (en mijn eigen wensen voor opties zoals goede verlichting en andere assistenten). Ik zal met de dealer overleggen wat mogelijk is. Echter hoop ik op iemands eigen ervaringen.
 

Bakkertje

Forumguru
@glasfluss Het zijn natuurlijk allemaal keuzes, maar de stoelen van een Passat zijn echt van een ander niveau dan in de Superb en dat zou voor mij belangrijker zijn dan wat features.
Verlichting op de Passat is gewoon LED, dus dat zit wel snor ;)
De standaaard LED verlichting is naar mijn idee al beter dan de Xenon die ik hiervoor op mijn Superb had.

Maar ieder zijn ding natuurlijk, je wensen qua rijgedrag passen prima bij een Passat, maar goed als het van je werkgever niet mag dan houdt dat sowieso op (rare werkgever overigens die wel een Superb maar geen Passat toestaat..?)

Even gekeken nog, een comfortline business 2.0 TDI met DSG-7 en executive plus pakket (inclusief elipsoide koplampen (die krijg je op een Superb niet)) komt op 44161 ..

Een Superb met 2.0TDI en DSG begint bij 44770
 
Laatst bewerkt:

Superbst

Senior Member
En eerlijk gezegd: als je werkgever 90000km/jaar van je verlangt, moet een 5-reeks of E-klasse toch ook wel argumenteerbaar zijn hé ;)

Denk maar aan de restwaarde en vooral ook het comfort?

En @Bakkertje denk dat een gemiddelde van 150km/u wel heel optimistisch is, onmogelijk eerder, zelfs als je in Duitsland wat stukken aan 200km/u kan doen...

Maar (wederom) sorry voor de off-topic :ot:
 

Bakkertje

Forumguru
Sorry @Van Hoften :bloemen:

Zonder gekheid denk ik oprecht dat met dergelijke kilometers ik persoonlijk heel kritisch zou zijn. En inderdaad beginnen met een 2.0 TDI, dan een goede zit en foefjes wat lager op de prioriteitenlijst. Ik denk dat ik dan dsg met acc op mijn lijstje wat hoger zou plaatsen.
 

Middag

Forumguru
Ik ga absoluut niet meer voor een superb een volgende keer. Qua opties en looks is t dik voor elkaar. Maar God.. wat een zwabberbak. Zelfs met verlaging. Het is een geschenk wanneer mijn vriendin eens met de superb weg wil vanwege de kofferruimte.. kan ik met haar 520d op pad..
 

Jewepe

Forumguru
@Middag

Hoe realistisch ben je als je een auto met een vanaf prijs van € 56.600,- vergelijkt met een auto met een vanaf prijs van € 40.060,-?
 

Bakkertje

Forumguru
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit in een S3 gereden heb, dus ik spreek niet uit eigen ervaring, maar als de wegligging echt zo belabberd was zou het naar mijn idee ook nooit zo'n succes zijn toch?
Persoonlijk kan ik me ook niet herinneren dat de pers bij de introductie hierover sprak, eerder het tegendeel dat (met DCC weliswaar) de gevestigde orde zich zorgen moet gaan maken over de komst van de Superb.

De laatste skoda waarin ik het zwabber gevoel had was een 1.6 tdi greenline O2FL op 15 inch wielen (zo'n 14% bijteliingversie), die had veel last van zijwind en sporen op de weg.
Mijn s2 en o2 hadden daar helemaal geen last van.

Als je daar wel last van hebt en tijdens de proefrit niet, dan is het in mijn mening iets wat een dealer op zou moeten lossen.
 

Middag

Forumguru
Een kodiaq en Octavia rijden strakker. En t klopt.. een Bmw is niet te vergelijken. We hebben t hier wel over een Bmw van 9 jaar oud en 220.000km.

In t zelfde segment is meer te vinden dat wel strak stuurt. Denk dat de pers meerendeel met autos met dcc gereden heeft.
 

RefleCs

Forumguru
Zwabberen herken ik totaal niet. Mijn Superb rijdt alsof hij op rails loopt. Mijn vorige auto daarentegen was een hopeloze zwabberbak (Hyundai i40 wagon). Wat ik wel ervaar (ook geen DCC) is het welbekende deinen ook met verlaging. Ik heb laatst in een demo superb gereden zonder DCC en die deinde totaal niet (inveren -> uitveren -> en vlak). Ik heb niet de tijd gehad om eens een kijk en vergelijk te doen wat voor dempers/veren daar onder zaten maar bij de eerste hobbel viel dit gedrag me direct op.
 

VolvoFox

Senior Member
Het deinen is inderdaad zeer teleurstellend. Maar zwabberen durf ik het niet te noemen. Wel wat zijwind gevoeliger dan mijn V70 maar niet dramatisch.
 

Schep

Forumguru
Nu ben ik aan het overwegen om de adaptieve dempers (die meestal in normaal staan) te vervangen door het sportonderstel. Heeft hier iemand ervaring mee?
Niet doen, ga je spijt van krijgen. DCC op Sport ligt strakker dan het verlaagde onderstel, is mijn ervaring, en geeft je de mogelijkheid om met veel lading aan boord of lange stukken op Normal te rijden.
Ik heb 2 jaar in een A4 S-Line gereden, en dat harde onderstel was heel leuk als de weg vlak was. Met hobbels en gaten ramden je vullingen er zo uit. Die keuzemogelijkheid in de Superb ben ik erg happy mee.

Maar weer een Superb? Ben je er na 180.000 km niet klaar mee?
Ik zou voor de volgende geen Superb meer kiezen, ik ben na 2-3 jaar wel op een auto ben uitgekeken, en ik maak maar 45.000 km per jaar ;)
Als ik nú een nieuwe auto zou moeten kiezen, zouden de Passat Highline Business R of de Arteon hoog op de lijst staan.

Maar ja, ik moet nog een jaar/50.000 km :)
 
Bovenaan Onderaan