Nieuwe baan, nieuwe auto

AGTon

Forumguru
Hoi,

Indien dit niet in het juiste deel van het forum staat, voel u vrij om het te verplaatsen.

Vanaf september ga ik beginnen met mijn nieuwe baan. Waar ik nu met de trein naar mijn werk ga, is het dan noodzakelijk om met de auto te gaan. Aangezien vrouwlief in de RR rijdt, en deze bijna 160k op te teller heeft staan, is het de bedoeling dat ik met de tweede auto ga rijden.

Maar wat te doen? Ik zal jaarlijks tussen de 30-35k woon-werk verkeer rijden. Graag zo goedkoop mogelijk. Ik zat zelf te denken aan iets uit het a-segment. Wel/geen diesel? Wellicht een citigo cng?

Ik sta overal voor open. De wensen die ik heb zijn eigenlijk alleen airco en radio. Budget €6 a 7000.

Alvast bedankt voor de reacties.
 
Behalve prijs en opties zou ik een derde criterum nemen: zitpositie. Als je zoveel tijd in de auto doorbrengt kan een te kleine stoel of onprettige positie ten opzichte van stuur en pedalen een hoop ergernis, vermoeidheid en fysieke klachten (rug, benen, armen) opleveren.

Vanwege mijn lengte zou ik zelf al snel naar een B-segmenter gaan kijken (de Punto heeft een erg goede zitpositie voor iemand van mijn lengte, kan die auto aanraden), maar als je een meer gemiddeld postuur hebt is dat wellicht minder een probleem.
 

AGTon

Forumguru
Bedankt voor jouw reactie.

Ik ben aan de lange kant. Uiteindelijk zal ik in de showroom moeten ondervinden wat wel en niet goed zit voor mij. Zo had ik vroeger een twingo, en daar zat ik heel goed in.

Ik kom de Punto vrij veel tegen online, ik heb daar echter totaal geen gevoel bij ( en dan bedoel ik hoe is de kwaliteit van de auto/motor)?
 
Mijn vader rijd al 6 jaar en 160k km naar volle tevredenheid in een (toen nieuwe) Punto 1.3 diesel. Interieur is een beetje plastickerig, maar dat heeft bijv. een Ibiza ook. Rijd erg goed, en hij heeft er naast regulier onderhoud (altijd volgens het boekje) eigenlijk niks mee gehad. Heeft misschien ook met de rijstijl te maken, rustig maar niet traag. Persoonlijk vind ik het erg fijn rijden, en de motor is stukken prettiger dan de 1.2 TDI in bijv. de Polo Bluemotion in mijn ogen. Op Autoweek staan vast ook ervaringen die de moeite waard zijn.

Ik heb zelf een Clio uit 2007 gehad en die zitpositie was toch echt minder. De stoelen waren prima, maar omdat het stuur niet in diepte verstelbaar was waren of mijn armen net iets te ver gestrekt of mijn benen net iets te dicht op het dashboard.

Ik heb begrepen dat een Up of Citigo ook heel behoorlijk zit voor zo'n kleine auto, maar die heb ik zelf nooit geprobeerd.
 

AGTon

Forumguru
Een Citigo / Up zit inderdaad behoorlijk.

Ik zit nu een ochtendje online te kijken en zie dat een fabia 1.2 tdi best betaalbaar is. Denk dat ik daar toch maar eens serieus naar moet kijken.
 
De dieseltjes die destijds BPM en MRB kortingen gekregen hebben kosten tegenwoordig inderdaad niet veel meer. Met de angst dat je er binnenkort de steden niet meer mee in mag, plus de relatief hoge vaste lasten voor deze auto's maken ze niet zo interessant voor de doorsnee consument. Als veelrijder kan je daar je voordeel mee doen :)
 

AGTon

Forumguru
Met 30-35.000 km per jaar komt dat wel goed. En de grote steden angst heb ik totaal niet.

Daarnaast nog een plus dat ik bij mijn eigen garage terecht kan voor onderhoud.
 

Canon-Eye

Forumguru
Mijn nieuw gekochte (2011) F2 Greenline combi is afgelopen vrijdag ingeruild bij Bourguignon Leeuwarden, maar hij is blijkbaar nog niet verkoopklaar want hij verschijnt nog niet bij de occasions. Daar staat trouwens geen enkele 1.2tdi tussen valt me nu op. Maar hij zit nog in de bedrijfsvoorraad volgens de rdw, dus (nog) niet geëxporteerd...
 

Cordoba

Forumguru
Met 30-35k per jaar aan woon-werkverkeer, zou ik niet voor een A-segment gaan, zelfs niet voor een Citigo/Up/Mii die eigenlijk een halve klasse groter is dan de meeste A-segmenters.

Zoals al door anderen genoemd, uit economisch oogpunt en de voorziene langere ritten zou een greenline of vergelijkbaar een goede optie zijn. Als je dan voor een Fabia2 hatchback gaat, heb je geen al te kleine auto, maar ook geen onnodig grote auto. Bovendien zal een HB een stuk lager in de prijs zitten, en door lager gewicht mogelijk ook goedkoper in verzekering en belasting. Andere optie is bijvoorbeeld een Seat Ibiza SC, zoals dit voorbeeld, eigenlijk dezelfde auto van het zustermerk. Polo is waarschijnlijk niet zo interessant, doordat die meestal net een stukje duurder zijn dan de zustermerken.
 
Laatst bewerkt:

AGTon

Forumguru
Zoals het er naar uit ziet gaat het een fabia greenline station uit 2011 worden. Nog geen ton op de teller en jaartje garantie.

Verschil in hatchback en station is er qua maandelijkse kosten niet, en de station versie kom ik veel vaker tegen.

Als hij ik de schuur staat laat ik het even weten. Tussen nu en daadwerkelijk kopen kan er nog veel gebeuren ;)
 

AGTon

Forumguru
De kogel is door de kerk. Het is geworden een Fabia 2 combi, 1.2 tdi uit 2011 met nog geen 80K op de teller.
 

AGTon

Forumguru
:tegek:

Weekje of 2 ongeveer. Ik heb er geen haast mee en dat scheelt mij weer mrb en verzekering.

Hoe dan ook, hij komt. En de schuur is ben ik bang gewoon aan de kant van de weg :pieker:
 

Hakar

Donateur
Wat rest is een foto.
Of eigenlijk twee, nee drie,
Eentje van de auto, eentje van de schuur, en eentje van de auto in de schuur.
Oh nee, terwijl ik dit type, bedenk ik me dat er ook nog behoefte is aan foto nummer vier,
en wel eentje van een feestje met schuur plezier.

Desalniettemin, felicitatie blijft welgemeend.
 

leon-cupra

Forumguru
Wagen is ondertussen gekocht, maar met 30-35k per jaar aan puur woon-werkverkeer zou ik een job dichter bij huis zoeken. Dicht bij je werk wonen is van onschatbare waarde. Geen uren in de file, geen verkeersstress, meer quality time met het gezin, een dikke benzine kunnen kopen,...
 

AGTon

Forumguru
Wagen is ondertussen gekocht, maar met 30-35k per jaar aan puur woon-werkverkeer zou ik een job dichter bij huis zoeken. Dicht bij je werk wonen is van onschatbare waarde. Geen uren in de file, geen verkeersstress, meer quality time met het gezin, een dikke benzine kunnen kopen,...

Soms heb je het idd niet voor het kiezen. Voor nu is dit voor mij ok, een stap omhoog waar ik jaren voor gestudeerd heb. Dichter bij huis was nu even geen optie. Dan kan ik twee dingen doen, wachten tot die kans wel komt (wie weet wanneer die kans komt), of gewoon pakken en er vol voor gaan.
Daarnaast doe je tegenwoordig over het traject Heerenveen-Almere net zo lang als een rondje a10 :) Kilometers zegt dus ook niet altijd alles :)
 
Bovenaan Onderaan