Nieuwe auto zonder eCall, SOS-noodoproep via 2G verdwijnt?

CharlesTucker

Forumguru
Waarschijnlijk is het in het kader van APK een veiligheidssysteem, maar dat gezegd hebbende, het lijkt me dat je een auto alleen kunt afkeuren als het in de auto zelf ingebouwde deel van het systeem niet meer werkt, niet als het probleem buiten de auto ligt. En dat is natuurlijk hier het geval, die module in de auto blijft gewoon werken, er geeft alleen niemand meer antwoord als je auto alarm slaat.

Daarnaast is het natuurlijk redelijk achterlijk vanuit de overheid om in 2018 een systeem verplicht te stellen, en dan niet te verplichten dat dat minimaal op 4G zou moeten werken, wat sinds 2009 bestaat en sinds 2012/2013 grootschalig is uitgerold. Beter nog, de verplichting het systeem upgradeable te maken. Ontwikkelingen op telecom gebied gaan snel, als je nu een nieuwe auto koopt gaat ie ook langer mee dan 4G of 5G. Als je bij de ontwikkeling rekening houdt met een hardware upgrade hoeft dat ook niet meer dan een paar tientjes te kosten, minder dan een oliewissel. Maar ja, overheid en techniek ...

Rallye

Forumguru
We raken wat verwijderd van het topic van deze discussie. Maar inderdaad moet een overheid vooral een doel voorschrijven (met een termijn, zeker in dit soort gevallen, van hoe lang het dan moet werken) en geen techniek. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de verplichting om USB-C te gebruiken voor mobiele telefoons.

Ik lees overigens dat e-call wel uit mag:
Bericht in onderwerp 'Nieuwe auto zonder obscure eCall'
https://www.skodaforum.nl/forum/i/nieuwe-auto-zonder-obscure-ecall.47359/post-1056871

Hoezo komt de ANWB dan met APK? Omdat het verdwijnen van 2G niet “op verzoek van de eigenaar van de auto” is?

Tees

Donateur
Het APK handboek staat helemaal los van NEN-normen. De NEN norm schrijft een fabrikant voor waar het systeem technisch toe mogelijk dient te zijn, de APK schrijft de eigenaar voor waar zijn auto aan dient te voldoen. In dit geval zegt de NEN-norm dat het systeem uitgeschakeld moet kúnnen worden, terwijl het APK handboek voorschrijft dat dit niet mag. Maw: technisch mogelijk, maar niet toegestaan. Ik denk dat deze discrepantie komt door verschil van invulling in verschillende Europese landen qua wetgeving. De NEN-norm is afgeleid van een (Europese) CEN-norm, waar het APK handboek een grotendeels Nederlandse aangelegenheid is.

Ik vind overigens dat fabrikanten in dezen verplicht dienen te worden het systeem weer werkbaar te maken. Hoe zij het systeem invullen is hun eigen probleem, maar ze konden in 2016 wel weten dat 2G/3G eindig zou zijn binnen de redelijke levensduur van de auto. Dus laat ze die modules er maar uit trekken en vervangen voor een 4G of 5G module. Zal technisch niet al te moeilijk moeten zijn, alleen kost t ze een aardig bedrag. Maar het is een verplicht veiligheidssysteem, en als een auto onveilig dreigt te worden door een technisch malheur wat z'n oorsprong vindt in de productie, geldt de verplichting tot een terugroepactie. Ik denk dat de wetgever dit wel redelijkerwijs kan betogen en dus gaan afdwingen.

Bovenaan Onderaan