Luchtfilter

Gister nw luchtfilter in 2.0 TDI gezet en er uit kwam een Bosch met zo'n vaag grijs lapje aan de intake kant.

Lijkt me nou niet ideaal voor de airflow ...

iets te maken met uitstoot naar beneden ????
 

bsnline

Senior Member
Begrijp niet helemaal wat voor 'grijs lapje' je bedoelt? en of je die eruit hebt gehaald of dat je die nu erin hebt gezet.

Wanneer het filter passend is voor de auto zal het goed zijn. Ik heb zelf een K&N filter, past perfect.
 
Die er uit gehaald is. Normaal heb je zo'n soort hamonica filter maar nu is op de "open kant" (waar de lucht er in gaat) een extra laag aangebracht. Op auto-doc etc zie je die ook het heet een 'voorfilter'

heb nu een 1895 Pipercross, wereld van verschil
 

Kanerr

Forumguru
Nee hoor, is normaal. Je hebt verschillende uitvoeringen. Wordt o.a. gebruikt voor 'stoffige' landen, idd extra laag filtering. :)
 

bsnline

Senior Member
Het originele luchtfilter heb ik vervangen voor een K&N filter welke toch echt een aantal duidelijke verschillen geeft. Het geluid is wat dieper en je merkt een snellere gas response. Wat betreft het pipercross filter, geen idee. Wat ik wel weet is dat de meningen duidelijk verdeeld zijn over het gebruik van de originele papieren luchtfilter of een herbruikbaar aftermarket filter. De 3 extra pk's die je met de filter behaalt zijn voor mij niet merkbaar.
 

Kanerr

Forumguru
Het is geen mening, maar gebaseerd op feiten. Engineering explained heeft hier uitgebreid naar getest en zo zijn er nog een tal van youtubers die het hebben getest. Sidenote, tuurlijk is iedere wagen anders, maar over het algemeen zorgt het niet voor betere prestaties, wel is het zo dat het geluid veranderd (in mijn opinie positief).
 

brepus13

Forumguru
Ik heb dit onderzocht voor mijn 911… een K&N filter geeft weliswaar een mooi geluid maar je verliest er ongeveer 15pk mee. (Aldus een YouTube filmpje waarbij ze diverse filters getest hebben aan de dyno. )

Voor een Octavia zullen de waardes natuurlijk anders zijn maar ik geloof ook niet in een wereld van verschil in prestaties, als het dus al überhaupt beter gaat worden. Meer geluid geloof ik wel, en dat kan ook leuk zijn!
 

Sjoerdb

Forumguru
Ik dacht dat het papieren filter zelfs 90.000 km mag blijven zitten, ikzelf vervang hem bij de 45.000 km. Dan heeft hij genoeg gewerkt en zelf vervangen is niet zo duur en moeilijk.
 

Kanerr

Forumguru
Voorschriften om te vervangen verschilt natuurlijk, maar ik vervang hem elke 30k. Kost maar een paar euro, kan daar niet wakker van liggen :)
 

Captain Hook

Forumguru
Ook al kost zo'n filter maar een paar euro. Het moet natuurlijk wel zinvol zijn om het te vervangen! :pieker:

Of vervang je iets om het vervangen? ;)

Onder het mom van: de lucht in de banden van mijn auto kost ook vrijwel niks om die opnieuw te vullen.
Dus regelmatig laat ik de banden helemaal leeglopen en vul ze weer opnieuw! Da's veel beter; 'verse' lucht. :D
 

brepus13

Forumguru
Een vers filter zal altijd beter ademen dan 1 die er al 30/45k op heeft zitten. Maar om toch een beetje ontopic te blijven ging het dacht ik om “sport” luchtfilters die al dan niet winst opleveren.
 

hemi24

Forumguru
Sportfilters kunnen wellicht winst opleveren, al betwijfel ik dat bij de ontwikkeling hier geen aandacht aan is besteed door de ingenieurs.
En of je nu met een standaard K&N filter een productspecifiek ontwerp kunt verbeteren..?

Grootste probleem bij dergelijke vervangingsfilters is dat de meeste gebruikers ze warme lucht vanuit de motorruimte laten aanzuigen en dat komt je vermogen in elk geval niet ten goede!
 

Kanerr

Forumguru
Precies, terugkomend op mijn tweede post; het kan zijn dat er soms voor specifieke autos/motoren een andere luchtfilter wel winstgevend is, een voorbeeld is dan het R600 luchtfilterhuis incl filter van VW zelf voor de 2.0tsi motoren op het mqb platform.
 

bsnline

Senior Member
Ik heb de video's en documenten over de tests en dyno metingen gezien/gelezen. Je hebt gelijk: het zijn de feiten. Toch merk je een klein verschil, misschien wel heel nihil maar voor mijn octavia rs merkbaar anders. Beide filters nieuw geprobeerd, blijft interessant haha.
 
Bovenaan Onderaan