Nieuw op het forum-aanschaf Fabia GL

Bart1979

Actief lid
Hallo allen,

Even voorstellen: Bart, 34, afkomstig uit de omgeving Den Bosch. Werkzaam als project manager in de petrochemie en samenwonend (en bijna trouwen ;).

Tot nu toe altijd Frans gereden (onder meer ZX, Xantia, Twingo, 206, Clio, Megane (lease)) en nu in een 206 sw uit 2003 op LPG G3. De 206 gekocht in 2012 en vanwege verandering in werk daar gas in laten bouwen. Kilometerstand is nu bijna 240k en er beginnen toch wel aardig wat kosten aan de Peugeot te komen... Naast de kosten levert dat vooral veel irritatie en tijdverlies op vanwege garagebezoeken, bezoeken aan de gasinbouwer, etc etc. De 1.6 16v houdt zich goed, maar de rest van de auto laat het langzamerhand afweten (achteras, koelsysteem, kachelradiateur, etc). Er zit aardig wat geld in de afgelopen 18mnd, maar ik ben er redelijk klaar mee. Economisch zou het beter zijn nog even door te rijden, maar betrouwbaarheid en gemak zijn ook wat waard...

Nu dus aan het orienteren op een andere auto. Liefst jong gebruikt (dus met de kop eraf) en qua ruimte vergelijkbaar met de 206sw. Andere criteria zijn: zuinig, lage vaste- en onderhoudslasten. Bij voorkeur een diesel, aangezien ik na het lpg avontuur daar wel een beetje klaar mee ben. Ik rijd 150km per dag woon-werk, en daarnaast nog 800km zakelijk per maand. Totaal incl prive zo'n 50.000km per jaar, dus dat is fors.

Bij de bovengenoemde criteria kom je bij jong gebruikt al vrij snel uit bij een Fabia Greenline. Deze week bij de dealer gaan kijken, en een paar interessante exemplaren uit 2011 gezien. De auto van mijn voorkeur is uit augustus 2011, heeft 13.000 op de klok en is aantrekkelijk geprijsd, en voorzien van een jaar garantie.
Kortom, we neigen naar de aanschaf van dit gebakje. Voor mij de eerste keer niet-frans, en ik ga eerst morgen proefrijden om te kijken hoe de 1.2 tdi zich gedraagt op de weg, ik ben erg benieuwd.

Nadelen die ik zie aan deze auto:

- 1.2 tdi 3-cylinder...hoe duurzaam is dit blok?
- relatief kort onderhoudsinterval van 15.000, dat betekent voor mij 3x per jaar garagebezoek

Idee is om drie jaar met deze auto te rijden, dus om er zeg 150.000km bij te zetten. Dan staat de teller over drie jaar op 165.000km ongeveer. Ik neem aan dat dit voor de fabia greenline geen probleem mag zijn, maar ik twijfel zoals gezegd een beetje aan de duurzaamheid van het blokje. De rest van de auto zit qua kwaliteit wel snor denk ik (zeker vergeleken met mijn 206, die rammelt onderhand uit elkaar...).

Tips, tricks en advies zijn natuurlijk van harte welkom. Intussen al aardig wat te weten gekomen over de auto's via de zoekfunctie.

Groeten van een (misschien) skoda-rijder in spe.
 

ertromp

Forumguru
Welkom hier op het forum.
Er is hier zat info te vinden over de 1.2 TDI Greenline.
Zwak punt wat ik als Octavia "benzine"rijder met interesse heb gevolgd is een zeer snel vervuilende EGR klep met alle gevolgen van dien.
 

Blacky

Forumguru
Welkom Bart op het forum. Er zijn beste leden die je meer kunnen vertellen over de 1.2TDI en zoals ertromp al zegt er is genoeg over te lezen.
 

CDK

Forumguru
welkom Bart, zoals al aangegeven is de EGR klep een probleemgevalletje, maar die is door een tuner softwarematig weg te schrijven en af te doppen én van extra power te voorzien :)

greetz Corné
 
Bovenaan Onderaan