Nieuw lid - Skoda 2025.

Hallo,

SInds vandaag aangemeld op het Skoda forum dus bij deze even een "korte" toelichting.

Ik ben een geboren Drent en voor mij is autorijden altijd een soort van hobby geweest.
Vroeger vooral de wat sportievere auto's gehad zoals Celica, MR2, Accord, maar ook Volvo's zoals de s70, S60 en S80.
De S70 R is tot nu toe wel mijn favoriet, want van het geluid alleen al werd je vrolijk.

De laatste jaren wat doorsnee auto's gereden waaronder Audi en nu in een Mercedes.

Nu ga ik meer voor ruimte en relaxed rijden en ben daarom al een tijdje aan het inlezen, filmpjes aan het kijken en meningen/reviews te bekijken op internet om me te overtuigen dat ik een juiste keuze zou maken om voor het eerst een Skoda aan te schaffen.
Het valt niet mee moet ik zeggen, want meningen liggen nogal uit elkaar.

Ik twijfel tussen 2 auto, waarvan ééntje Skoda Kodiaq automaat is.

Ik heb ruimte nodig voor een forse hond en dan blijven er helaas weinig auto's over vandaag de dag (Los van Caddy's, Partners of soortgelijke busjes, want het moet er ook nog een beetje mooi uit zien).

IK hoop op dit forum goede objectieve tips te kunnen krijgen over wat realistische gegevens /cijfers zijn.

Ik zou de auto ook dusdanig willen aanpassen zodat het geschikt is om er mee op vakantie te gaan, en uiteindelijk met een daktent en evt off road banden er op monteren zodat ik ook nog een keertje door (lichte) modder zou kunnen.

IK begrijp dat een 1.5 zuiniger is dan een 2.0 4×4, maar de cijfers op het internet verschillen nogal.
Voor het echte kampeergevoel heeft een 4×4 mijn voorkeur, (We willen sowieso naar Noorwegen/Zweden en ook nog door Groot Brittannië) maar ik zou graag advies willen van kenners.
Wat is het werkelijke verbruik van een 4×4 in vergelijking met een 1.5, maar wat nog belangrijker is is hoe de betrouwbaarheid is van zo'n 4×4 automaat.
(De andere potentiële kandidaat is een Honda CR-V waarvan de betrouwbaarheid top is, maar qua verbruik en ruimte in de laadruimte, de Kodiaq een voordeel lijkt te hebben).
Een groot nadeel van de Kodiaq is wel dat je er in iedere straat wel eentje ziet staan, vandaar ook dat ik er flink wat aanpasingen aan zou willen doen om het enigzins uniek te maken.

Ik zal me nog meer inlezen en topics volgen, maar misschien dat er ervaringsdeskundigen zijn die me kunnen overtuigen welke keuze te maken.

Een fijne dag nog.

Mvg, Skipp.

CDO

Forumguru
@Kodiaq 2025 wij rijden een Kodiaq I (2019) 2.0 4x4. Er zijn er nog een aantal op het forum. Van de nieuwe bouwjaren wel een beetje een witte raaf ( denk dat maximaal 5% van de verkoop geen 1.5 TSI was).

Verbruik is echt afhankelijk van je gebruik. Vraag je het hier 10 mensen dan krijg je 10 verschillende antwoorden.
Veel korte ritten en stadsverkeer nou dan ben je met 1 op 10 al blij. Lange afstanden op de snelweg met 100 / 110 dan tik je de 1 op 15 misschien wel aan.
Caravan er achter weer een ander verhaal en wind op de kop of wind mee merk je ook echt.

Wij hebben voor een 2.0 gekozen vanwege het feit dat je dan voldoende power hebt, je mag 2.200 kg trekken en de motor wordt wat minder zwaar belast ( lees iets minder downsizing fan).
Maar ja …. puur persoonlijke keuze.

Kom er maar in @hemi24

hemi24

Forumguru
Spritmonitor.de even raadplegen, daar vind je zowel beide motoriseringen als ook 4x4 en voorwiel aangedreven versies.

Een échte off-roader zal het nooit worden, maar dat geldt ook voor de Honda…

Als je wat leuks wilt tracteer je jezelf op een Kodiaq RS!

• Leuk
Waarderingen: CDO
Bedankt voor de snelle reacties, top.

Het is inderdaad een erg persoonlijke keuze en ik moet me vooral afvragen of ik de extra kosten (Brandstof, Onderhoud e.d) er voor over heb om een 4×4 te gaan rijden.
Tegelijkertijd vind ik meer kracht wel fijn , vooral op de snelweg, als ik de snelweg op moet rijden of als ik moet inhalen.
In principe is het zo dat, als ik de Kodiaq kies, het hoofdzakelijk is ivm de grote ruimte voor m'n hond én omdat we er mee willen cruisen naar het buitenland en de natuur in en dan willen we dus in de auto slapen en uiteindelijk ook een daktent er op.
Ookal is een Skoda 4×4 heel wat anders dan dan een Pajero o.i.d, een 4×4 heeft altijd iets meer grip dan een fwd.
Alleen is de opstap wel erg hoog voor mijn hond en dat kan een serieus probleem zijn.
Mijn hond is nu nog super fit en jong, maar als hij ouder wordt is het een beste klap als hij uit de auto springt.
Ik heb al contact gehad met een professioneel bedrijf, over de mogelijkheden om te verlagen, maar dan is het eigenlijk geen s.u.v meer.
Lastige keuzes.

En een RS is natuurlijk een topper, maar ik ben nu vooral op zoek naar betrouwbaarheid en relaxed rijden.
Als ik een RS zou kopen weet ik dat ik het ook telkens wil voelen wat hij kan.
Er komt ook bij dat mijn budget niet oneindig is, helaas.
Een snelle auto is leuk, maar dan weet je dat er sneller iets stuk kan gaan en dat de onderdelen vaak duurder zijn.

Een 2.0 met fwd zou eigenlijk een mooie middenweg zijn.

Arjan1985

Forumguru
Welkom Skipp!

Mooie intro en een mooi vooruitzicht schets je.

Aangaande je schrijven stel ik me het volgende voor.

Je hebt een unieke Kodiaq met daktent. Je staat ergens alleen in Zweden (allemansrecht, je mag overal staan). Heerlijk in de bush.
Volgende ochtend wil je wegrijden uit de modder en het heeft heel de nacht geregend.

Dan is 4x4 wel heel fijn met je off road banden. Voor je hond kun je een loop plankje laten maken die in 2en vouwt en zodoende op kan bergen.

Denk er ook aan dat zo’n daktent veel weegt en niet aerodynamisch is. Dan is power wel fijn.

Ik zou een Kodiaq vol krassen zoeken. Flink afdingen en er een unieke wrap op laten zetten.

Voor de looks kun je je luchtfilter nog boven je dak laten uitkomen zoals een “echte” 4x4.
En uiteraard een dikke verstraler op je imperiaal net voor je daktent.
Wellicht een bullbar van voren.

Bovenaan Onderaan