Nieuw lid geïntereseerd in Superb Sportline Combi (zwart)

Helle

Actief lid
Hey forumleden, ik ben Helmut (Helle) uit Zuid West-Vlaanderen, en zit door een auto ongeval in 1998, in een rolstoel omwille van 2 gebroken ruggenwervels (verlamd tot aan de borst).
Ik rij nu 20 jaar met een Golf IV driedeurs 1.9 TDI (110pk), maar na bijna 300.000km ben ik aan het uitkijken voor een nieuwe wagen.
Omdat ik plaatsgebrek heb in mijn Golfke, als ik boodschappen ga doen met mijn vriendin, ga ik nu voor een grotere wagen.

Maar het moet er ook één zijn waarvan de deuren ver genoeg open gaan, want als ik in de wagen kruip, moet ik daarna de rolstoel achterwaarts naast mij kunnen rijden, zodat ik de wielen kan demonteren, die achter de passagierszetel kan zetten, vervolgens de rugleuning van de rolstoel kan neerklappen en die over mij kan binnen trekken en op de passagierszetel zetten.
Doordat ik geen buikspieren meer heb moet ik mijn zetelleuning genoeg naar achter zetten, om mijn evenwicht niet te verliezen als ik hem binnen trek.

Dus was ik op het autosalon in januari, in Brussel de breaks aan het bekijken.
Daarbij viel mijn oog in eerste instantie op de Passat Variant R-line, omdat de deuren het verst open gingen van alle breaks.
Maar ook de Arteon R-line vond ik qua model heel mooi.
Wel minder praktisch.
Bij Skoda viel mijn oog op de Octavia RS Combi en de Superb Sportline Combi.
De deuren van de Octavia zijn kleiner en gaan ook minder ver open, waardoor mijn voorkeur op de Superb Sportline Combi is gevallen in volledig zwart (zie foto's) en met een toch wel zuinige 1.4 TSI ACT 150pk motor (toch al een verbetering in vergelijking met mijn 110pk diesel).
Ik ben niet echt een snelle rijder, ik hou me meestal aan de snelheidslimieten, dus zal die 150pk wel volstaan.
En met die ACT schakelt hij soms 2 cilinders uit, waardoor het verbruik best meevalt.
Qua opties zou ik de Park Assist nemen, het Columbus Infotainment, elektrisch openen en sluiten van het kofferdeksel, neerklapbare achterbank vanuit de kofferruimte, Canton Sound systeem, variabele laadvloer, opbergnetten, 19" Vega velgen, panoramisch dak en waarschijnlijk DCC omdat ik dat hier al gelezen heb dat dit een noodzaak is.

Ik ga ofwel wachten tot in september, of ten laatste tot het autosalon in Brussel in januari 2019, voor ik hem ga bestellen.
Gelukkig zal de Superb tegen dan ook beschikken over het Digitaal info display.
Ik hoop hier zoveel mogelijk bij te leren over alle functies en de positieve en negatieve punten van de wagen.

Met vriendelijke groeten Helmut.
 

Bijlagen

  • Nieuwe film (12).Film_Snapshot.jpg
    Nieuwe film (12).Film_Snapshot.jpg
    556,4 KB · Weergaven: 97
  • Nieuwe film (22).Film_Snapshot.jpg
    Nieuwe film (22).Film_Snapshot.jpg
    445,8 KB · Weergaven: 98
  • Superb Sportline Combi.jpg
    Superb Sportline Combi.jpg
    580,5 KB · Weergaven: 85

Japanese Power

Donateur
Welkom Helmut.

Zo te zien heb je je al aardig ingelezen in de mogelijkheden van de Superb. Heel veel wijsheid in je beslissing. Gezien het feit dat je 20 jaar met de Golf hebt gedaan zal dit ook een investering voor vele jaren zijn.

Johan
 
Laatst bewerkt:

Helle

Actief lid
Hey Johan, ja het is de bedoeling dat ik hem weer volledig op rij, maar aangezien ze het de dieselrijders moeilijk maken (in bepaalde grootsteden mag je als dieselrijder niet meer binnen) ga ik nu een benzine motor nemen, dus zal hij waarschijnlijk wel geen 20 jaar mee gaan.
Ik ben er bijna zeker van dat ik voor die Superb Sportline Combi ga, ofwel dat de testrit die ik halverwege dit jaar plan, moest tegenvallen.
Het gaat nog tussen die Superb en de Passat Variant R-line.
Maar de Passat ziet er (ondanks het R-line exterieur en interieur) niet zo sportief uit.
 

Japanese Power

Donateur
De superb zoals hij op de foto’s staat en de opties die je wilt kiezen maken het plaatje compleet. Ben heel benieuwd welke proefrit straks uiteindelijk de doorslag gaat geven
 

Helle

Actief lid
Deze van op mijn foto is zoals ik hem graag zou willen, als in het filmpje.
Toen ik dat filmpje zag was ik direct verkocht.
Ik heb het geluk dat ik als rolstoelgebruiker met een invaliditeit van meer als 66% maar 6% BTW moet betalen in België, zodat hij een pak goedkoper uitkomt dan normaal aan 21% BTW

 

EdK

Forumguru
Ik heb het geluk dat ik als rolstoelgebruiker met een invaliditeit van meer als 66% maar 6% BTW moet betalen in België, zodat hij een pak goedkoper uitkomt dan normaal aan 21% BTW
Maar goed dan neem ik aan dat hij nog wel voor jou moet worden omgebouwd ?
Want neem aan dat je een DSG bak hebt maar dat gas en remmen moet gaan gebeuren met de handen..
En dat ombouwen zal dan ook weer wel enkele eurie's kosten die je deels geheel of voor deel zelf moet ophoesten !?

En voor ik vergeet , welkom hier
 

Helle

Actief lid
Dank u EdK
Daar heb je gelijk in, moet sowieso een DSG zijn, en gashendel en mechanische rem naast het stuur, en vierpuntsgordel omdat ik geen buikspieren meer heb.
Is ook nog enkele duizenden euro's, waarvan ik normaal gezien slechts een 20% moet van betalen.
Gelukkig dat ik maar om de 20 jaar een andere wagen nodig heb, zodat ik al wat langs de kant heb kunnen leggen.
 

Japanese Power

Donateur
Net even het filmpje bekeken. Is gewoon een hele fraaie bak. Maar qua aanpassingen zal er nog wel e.e.a. moeten gebeuren. Ga je dat vergoed krijgen of zijn dat ook weer eigen kosten?

Edit. Zie dat de vraag al beantwoord is ;)
 

Helle

Actief lid
Net even het filmpje bekeken. Is gewoon een hele fraaie bak. Maar qua aanpassingen zal er nog wel e.e.a. moeten gebeuren. Ga je dat vergoed krijgen of zijn dat ook weer eigen kosten?

Gas en Rem naast het stuur, en ook vierpuntsgordel.
En dan natuurlijk nog wat rubber bescherming aan de onderkant van mijn deuropening.
Ik ging eerst kijken voor een ghostring achter het stuur, om gas te geven, maar dat gaat enkel met een volledig rond stuur.
De onderkant van het Sportline stuur is afgeplat, dus ga ik met een gashendeltje werken (lijkt op een hendeltje voor de richtingsaanwijzers).
Ik ga normaal gezien maar 20% van het totale bedrag voor de aanpassingen moeten betalen.
 

Helle

Actief lid
Ge moogt het mij niet kwalijk nemen, maar ik ga mijn kopke leggen.
Bedankt voor de vriendelijke ontvangst en ik hoop hier nog veel te leren van jullie en tips te krijgen.
De groeten en tot binnenkort!
 

Nick2203

Forumguru
Welkom! Moet bekennen dat ik nog nooit goed heb nagedacht over wat er allemaal bij komt kijken als je een "standaard" auto wil aanpassen voor iemand met een handicap. Wens je heel veel plezier op dit buitengewoom leerzame forum!!!

En geniet van je Supurb, wat een heeeeeeeerlijke auto is dat zeg, Weet zeker dat je geen spijt gaat krijgen!
 

turboturbo

Forumguru
Welkom!

En ik zie persoonlijk niet in waarom je niet 20 jaar zou kunnen doen met zo een Superb?

Met de TSI motoren moet je net even geen pech hebben, maar de grote problemen of kinderziektes zoals die er waren zijn inmiddels wel opgelost dacht ik. Daarbij kwamen die problemen soms al bij relatief lage km standen aan bod. Dus dat was nooit gerelateerd aan hogere km standen....

Los daarvan weet ik niet waarom je niet weer 300.000km of meer met zo'n TSI zou kunnen halen...
 

Helle

Actief lid
Bedankt iedereen voor de vriendelijke ontvangst.
Ik zie er naar uit om van Skodarijders (die steeds met meer zijn) te lezen hoe ze het met hun auto stellen en waar de plus en minpunten zijn, en waar ik moet op letten bij mijn aankoop.

Welkom! Moet bekennen dat ik nog nooit goed heb nagedacht over wat er allemaal bij komt kijken als je een "standaard" auto wil aanpassen voor iemand met een handicap. Wens je heel veel plezier op dit buitengewoom leerzame forum!!!

En geniet van je Supurb, wat een heeeeeeeerlijke auto is dat zeg, Weet zeker dat je geen spijt gaat krijgen!

Valt eerlijk gezegd wel mee wat aanpassingen betreft.
Het belangrijkste waar ik rekening moet mee houden voor de aankoop van een nieuwe wagen, is dat de deuren ver genoeg open gaan, zodanig dat ik dan mooi de rolstoel achterwaarts tot tegen de auto naast mij kan trekken, om de wielen te demonteren en vervolgens, na het neerklappen van de rugleuning van de rolstoel te hebben neergeklapt, die over mij binnen trekken en op de passagierszetel te zetten.

Met mijn Golf IV was het grote voordeel dat het een driedeurs was, waardoor de deuren veel langer waren en bijgevolg de middenkolom van de wagen (tussen de voor- en achterdeur), ver naar achter stond.
Met een vijfdeurs zijn de deuren minder lang, en is de middenkolom ook meer naar voor, waardoor het sowieso moeilijker is om (zonder buikspieren en evenwicht) de rolstoel binnen te trekken.
Dus moet ik kiezen voor een auto (een break in mijn geval omdat ik meer plaats in de koffer wil) waarvan de deuren het langst en het verst mogelijk open gaan.
De Passat Variant en de Superb beantwoorden daaraan.
De Superb Combi (en zeker de Sportline)vind ik persoonlijk sportiever, dus dat is mijn eerste keus.

Binnenin heb ik dan gewoon gas en rem nodig aan het stuur, vierpuntsgordel, versterkte stuurbekrachtiging, voetplaat om de pedalen af te schermen, en rubberboorden om de onderkant van de deuropening te beschermen.

Welkom!

En ik zie persoonlijk niet in waarom je niet 20 jaar zou kunnen doen met zo een Superb?

Met de TSI motoren moet je net even geen pech hebben, maar de grote problemen of kinderziektes zoals die er waren zijn inmiddels wel opgelost dacht ik. Daarbij kwamen die problemen soms al bij relatief lage km standen aan bod. Dus dat was nooit gerelateerd aan hogere km standen....

Los daarvan weet ik niet waarom je niet weer 300.000km of meer met zo'n TSI zou kunnen halen...

Ik had dat gelezen dat je met een benzine minder lang kunt rijden, dan met een dieselwagen.
Het hangt natuurlijk ook af hoe je ermee omgaat.
Ik hoop het alvast dat ik evenveel geluk mag hebben met mijn nieuwe wagen, als met mijn huidige.
De motoren zijn ook al veel meer geëvolueerd in vergelijking met vroeger, dus wie weet.
 
Bovenaan Onderaan