Nieuw hier n voor het eerst een Skoda (Fabia II 2009 1.6 Dynamic)

Hoi!
Zo, vandaag mijn eerste Skoda opgehaald, dus uiteraard direct geregistreerd hier. :)
Ik ben de trotse eigenaar van een Skoda Fabia II Combi uit 2009. Het is een 1.6 16V Dynamic uitvoering, van de eerste eigenaar en daardoor nog geen 22.000km op de teller!

Ik ga er bijna 30.000km per jaar mee rijden, dus hopelijk gaat hij even mee. ;)
Het ritje naar huis was al fijn, lekker comfortabel.

Dingen die mij opvallen:

- Lichte windruis bij het raam. Ik heb hier al een keer wat over gelezen hier. Mijn Fabia heeft wel al de stoffen 'tochtstrips' bij de portieren. Geen idee of ik de windruis nog kan verminderen. Het is geen ramp, dus niet direct haast.

- Boordcomputer meldingen zijn in het Duits. Ook al wat over gelezen, waarschijnlijk even een keer naar de Skoda garage om hem anders te programmeren.

- Cruisecontrol werkt heerlijk en makkelijk, maar ik zie nergens de ingestelde snelheid of een icoontje dat de cruisecontrol aan staat. Klopt dit?

- PDC achter, hij piept 1x als ik hem in z'n achteruit zet, maar ik vind dat de sensoren heel laat van zich laten horen. Zo laat, dat ik ze nog niet durf uit te testen. Of de sensoren zijn stuk, of ze beginnen dusdanig laat ik nog verder naar achteren moet, haha!

Aangezien ik van plan ben deze auto lang (3 jaar, is voor mij lang) te houden, heb ik wel nog wat wensen op de planning staan;

- de 15 inch lichtmetalen velgen vervangen door een setje 16 inch of wellicht 17 inch.
- Wellicht Eibach verlagingsveren monteren voor een kleine verlaging.
- LPG inbouwen. Ik ben nog aan het kijken welk systeem, maar waarschijnlijk via Lex Vilier in Elst.
- De 'Dance' radio vervangen door een exemplaar met Bluetooth en groter scherm. Ziet er net wat moderner uit.

Verder voelt het echt als een fijne auto. Voelt ruim, maar toch nog flink compact. Voelt stabiel. maar toch behoorlijk licht van gewicht. De Sportstoelen in deze uitvoering zitten ook erg lekker.

IMG-20200106-162243-01.jpg

IMG-20200106-162328-01.jpg
 

Desperado

Forumguru
Welkom! Nette auto.
Er zijn hier genoeg ervaringsdeskundigen die je vragen kunnen en willen beantwoorden.
 

EdK

Forumguru
Wellicht Eibach verlagingsveren monteren voor een kleine verlaging.
Allereerst welkom

En als je de veren nu als eerste doet en dit bij Antera laat doen in Breda dan kan hij ook meteen al je wensen met VCDS instellingen aanpakken !
En een combi valt misschien nog wel goedkoper uit...
Is wel in Breda, maar ach je geeft € 50,00 aan de vrouw en kan ze daar lekker shoppen ...... ( kringloopwinkel ) :pardon:
 

Canon-Eye

Forumguru
Cruisecontrol: Het klopt dat je de ingestelde snelheid niet kunt zien. Die voorziening is er niet, ook niet bij latere versies van de Fabia2 (de mijne was van 2011).
Maar er zou wel het bekende groene icoontje moeten branden in een van de twee klokken - weet niet meer welke.
 

Henrik

Forumguru
Van harte welkom @MennoChuck op dit forum. Mooie wagen heb je daar. Ziet er goed uit en ook je plannen zijn veelbelovend. Ik zou de tip van @EdK zeker overwegen. @Antera is een vakman en kan je vast goed helpen!
 

EdK

Forumguru
Met minidot ( wie heeft dat nog ) kan dat anders zijn
Maar met maxidot moet het in te stellen zijn.
Caddy was zonder CC n bij VAG Techniek in laten bouwen, daar moest men de CC uiteraard activeren en men heeft ook daar toen deze instelling in maxidot aangezet.
En tevens hou je ook het groene lampje erbij waar jij t over hebt @Peter-036
 

Canon-Eye

Forumguru
En kan tevens op de maxidot in wit weergegeven worden met de ingestelde CC snelheid...
Bij mijn 2011 Greenline met maxidot ging dat dus niet, dus het lijkt me niet aannemelijk dat het bij eerdere versies wel zou kunnen.

Bij de Leon gebeurt dat overigens wel, met dien verstande dat het icoontje alléén (en groen, conform de standaard) onderin de maxidot verschijnt.
 
Leuke reacties jongens! Goede tips ook.
Ik zal zeker even een afspraak maken om naar Breda te gaan.

Icoontje CC brandt echt nergens...
Wel staat de computer alweer in het Engels. :D

@Antera kan dan ook vast even kijken naar de PDC e.d.
 
Laatst bewerkt:
Zeuw, de nieuwe radio gemonteerd. Is zo'n AliExpress ding, nog zonder Android. Past wel echt perfect moet ik zeggen.

Gebruiksgemak is niet optimaal, dat was met de 'Dance' radio beter. Maar de EQ die er op zit en muziek via Bluetooth klinkt echt zo'n enorm stuk beter... Alsof er ineens compleet nieuwe speakers in zitten! Heel erg tof.

Morgen een setje tweedehands velgen/banden ophalen. 16", dus net iets groter dan nu. Dan hopelijk binnen een paar maanden een beetje verlaging.

Mijn 15" 'Line' velgen komen dan ook binnenkort te koop op het forum.
 
Even met foto's een update doen!

In het interieur is de radio te zien, staat net wat moderner. Verder geen plannen voor het interieur. Het ziet er fris en strak uit wat mij betreft!



De velgen inmiddels ook vervangen voor een setje 16 inch met 215/45 banden. (Tweedehands)
Met een ET-waarde van 35 komen ze precies goed uit vind ik. De noodzaak om te verlagen is bij deze ook iets afgenomen, al denk ik dat achter 10mm en voor 20mm net wat mooier zal staan.

 
He balen, mijn plaatjes pakt 'ie niet meer. Zal ze eerdaags nog wel een keer uploaden.

De Fabia heeft sinds gisteren een gloednieuwe Prins LPG installatie met 60(!) Liter tank, vrijwel onzichtbaar in de kofferbak.

Eerste ervaringen (1e keer LPG) zijn zeer positief. De overgang naar LPG merk ik totaal niet. Ook minder vermogen is vrijwel niet te merken.

Maar, ik heb iets vaags;

Sinds de LPG installatie hebben mijn elektrische voorramen geen 'one-touch open' functie meer. Kan ik dit ergens aanzetten?

Ook staat mijn klok verkeerd op het minidot (of hoe heet dat) schermpje en ik ben er nog niet achter hoe ik die moet verzetten, haha!
 

Cordoba

Forumguru
Welkom hier @MennoChuck Zo te lezen ga je de Fabia al weer weg doen voor ie ook maar half versleten is (22k km + 3 x 30k km = 112k km). Ik zou je wel aanraden om uit te zoeken of de auto een distributieriem of een ketting heeft en wat de verversingstermijn is. De distributie zal niet versleten zijn, maar het rubber van de riem droogt ook in, en dan kan ie zomaar knappen, met als gevolg een motorblok dat vervangen/gereviseerd moet worden. Toen ik mijn Fabia I kocht stond er ruim 90k km op de teller en was ie ruim 7 jaar oud. Hoewel bij 5 jaar/90k km de distributie vervangen had moeten worden was dit niet gebeurd, en de riem die er af kwam zat al vol met droogtescheuren, dus nog net op tijd gewisseld. Bij een auto met zo'n lage km-stand, zou ik ik vanwege de leeftijd van de auto dit echt even (laten) checken.

Groen symbooltje voor cruisecontrol is in mijn ervaring niet alleen afhankelijk van het modeljaar, maar ook van het uitvoeringsniveau.

Voor je interieur zou ik toch de binnenverlichting vervangen door led (veel meer lichtopbrengst) en hetzelfde zou ik doen met de kofferverlichting.
 
Bovenaan Onderaan