Nieuw hier en op zoek Superb Combi

Goedenavond allemaal,

Oeps foutje(Superb), nogmaals mijn naam is John en ben aan het kijken voor een combi 2.0tdi automaat 170pk. Bj 2011 of 12 verstandig? Ik ben aant kijken naar auto’s met plusminus 250 duizend km. Budget in gedachten ongeveer 10K. Ik verneem graag jullie ervaringen over dit model. Moet eerlijk bekennen dat ik, zeg maar niks weet van deze wagens.

JeSko

Forumguru
Houd rekening bij Diesels dat het roetfilter veel geld kan kosten om te vervangen, je zou voor de veiligheid moeten weten of het filter ver verzadigd is of niet, dit kan via uitleesapparatuur of met een roetdeeltjes test, dezer dagen worden Diesels vaak weggedaan omdat net het roetfilter eraan zit te komen qua onkost. Je kan bij een verzadigd of kapotte roetfilter weliswaar het roetfilter laten verwijderen, maar dan moet je in NL een Diesel van voor 2017 aanmelden bij de RDW als auto zonder roetfilter of verwijderd roetfilter, daardoor gaat je verkeersbelasting weer omhoog.

Mijn vraag is dan ook wil je per se een Diesel of moet je er eentje hebben om wat voor reden dan ook? Anders zou ik het je gewoon afraden ano 2024, 10-11 k voor een Diesel die in het strafhoekje staat tegenwoordig is weggegooid geld imo, dan zou ik persoonlijk eerder voor een benzine auto maatje kleiner zoeken, bv de Fabia combi of eventueel de Octavia combi benzine.

Succes!

En welkom hier.

Canon-Eye

Forumguru
Bj 2011 of 12 verstandig? Ik ben aant kijken naar auto’s met plusminus 250 duizend km.
Het lijkt me sowieso een uitdaging om een dieselauto van 12-13 jaar oud te vinden die slechts 250k gereden heeft. In die tijd werden diesels - in elk geval in NL - vooral gekocht door kilometervreters, anders kon het niet uit. Omslagpunt lag in elk geval ruim boven de 20.000 km/j.

eriktv

Forumguru
In mijn autotopic staat tien pagina’s aan info. Ik heb er intussen een kleine 180dkm mee gereden in acht jaar en het zegt genoeg dat ik hem nog heb.

Ik zou me vooral op het forum inlezen in:
- al dan niet DSG (170pk heeft altijd natte DSG-6. Sterk, maar reparaties moet je bij deze km-stand incalculeren en zijn prijzig. Elke 60dkm bakolie verversen (incalculeren en historie checken!)
- al dan niet panoramadak (lekkage, goed achoonhouden)
- problemen bekabeling (doorvoer naar deur, achterklep)
- al dan niet elektrische achterklep (prijzige reparatie)
- overwegen verstevigd onderstel i.v.m. doorzakken

Het blijft voor ons een geweldige auto en met het juiste onderhoud en trouwe partner. Stel gerust nog specifieke vragen of vraag om mijn mening over te koop staande exemplaren. Met 10k moet je een eind komen!

Bedankt voor het welkom en de reacties, waarom diesel nou rijdt gewoon lekker mijn mening dan. De Superb heb ik altijd mooi gevonden. Ik verwacht de aankomende 2jaar 55 duizend km te rijden is enkel woon-werkverkeer. Kijken kijken niet kopen doe ik op mobile.de
In Nederland valt me op dat er weinig te koop staan. Er staan in Duitsland trouwens ook niet heel veel met rond 250k te koop ja. Maar goed ben nu hier aant lezen over de auto. Verder heb ik nog tijd want heb nog vervoer.
Over het roetfilter is een goede tip zal ik zeker proberen te achterhalen via documentatie of kan dat ook misschien digitaal met VIN?

Eltjo

Forumguru
Voor lage diesel km's zou je kunnen kijken in D of B waar men er af wil en je vanouds al diesels vond met lage km stand.
Ik kon in B toen ook een 1.9TDI kopen met de helft aan km's en € 2000 die getuned kan worden naar ca. 140 pk, 5-bak en wellicht iets meer motorgeluid.
Hoeveel km's denk je per jaar te gaan maken en hoelang wil je de auto gaan rijden? In NL kenteken of elders?

Mijn getunede originele 140 pk (nu veel meer) had voor de 330 dkm een defecte DPF en er zijn toch veel lage stukken mee gereden en ik heb (bjina) nooit gemerkt dat er werd geregenereerd. Een nieuwe DPF schijnt €2300 bij Skoda te kosten. Een goedkopere oplossing was een gereviseerde van €400 met inruil in D + de montage wat ook vrij veel werk is, dus prijzig. Een andere optie is de DPF afmelden €60 en jaarlijks €260 meer betalen aan houderschapsbelasting.
Verder is motorisch bij 290 dkm de EGR vervangen, dit kost je in NL na zoeken minimaal €800 want het is veel werk.

Na me voor de aankoop bij 147 dkm in dit forum verdiept te hebben kwam ik tot de conclusie dat ik niet zat te wachten op extra ellende en kosten die je bij een DSG bij hogere km stand kan verwachten. Verder heb ik me niet laten verleiden door zaken die leuk zijn, zoals een Columbus radiosysteem (sowieso verouderd en Android radio voor €500 doet het beter), elektrische achterklep en wilde vanwege mijn lengte geen panoramadak.
Wel blij dat ik een diesel heb gekozen, want een benzineversie was van dit jaar niet zo ver gekomen zonder €3000-4000 uit te geven aan een zuigerverenrevisie.

Verder is de vering, als deze nog origineel is, niet te doen bij zo'n hoge km stand want deze is veel te slap. Vrij snel heb ik hulpveren achter laten plaatsen en voor bij 260 dkm? nieuwe schokbrekers en veren omdat de laatste te veel te slap waren. Gekozen heb ik voor normale veren en geen verlaagde, hoewel ik daar misschien toch spijt van heb (niet met uitstappen :-) .

Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
Houd rekening bij Diesels dat het roetfilter veel geld kan kosten om te vervangen, je zou voor de veiligheid moeten weten of het filter ver verzadigd is of niet, dit kan via uitleesapparatuur of met een roetdeeltjes test

Dat kun je dus uitlezen. Ik heb dit vorig jaar gedaan en de verzadigingsgraad (momentopname) zat toen op 11%. Dat was volgens de garagist (JD Dieverbrug) vrij uitzonderlijk met deze leeftijd en kilometerstand. Maar ik rijd eigenlijk voornamelijk lange stukken (familie is 200, 800 en 800km verderop) en vrijwel alles <30km doe ik op de fiets.

JeSko

Forumguru
Dat zijn dan idd de goede km's @eriktv :) mijn Superb had na 7 jaar en maar 82.000 km al meer dan 100.000 deeltjes op een max toegelaten 1.000.000 deeltjes. Gevolg van jarenlang (te) korte afstanden afgewisseld met zo nu en dan een langere afstand.

hemi24

Forumguru
Ik heb meermaals gelezen dat je beter weg kunt blijven van de 170pk versie, aangezien die minder betrouwbaar zou zijn dan de 140pk CR-diesel…

Moet wel toegeven dat dit vaak over een Golf GTD of een Octavia vRS TDI ging, maar dat is dezelfde motor.

Antera

Donateur
Heel simpel. Kan allemaal wat zijn net wat je zelf wenst aan opties of andere zaken. Dit kunnen wij niet bepalen voor je.

Bovenaan Onderaan