Voor lage diesel km's zou je kunnen kijken in D of B waar men er af wil en je vanouds al diesels vond met lage km stand.
Ik kon in B toen ook een 1.9TDI kopen met de helft aan km's en € 2000 die getuned kan worden naar ca. 140 pk, 5-bak en wellicht iets meer motorgeluid.
Hoeveel km's denk je per jaar te gaan maken en hoelang wil je de auto gaan rijden? In NL kenteken of elders?
Mijn getunede originele 140 pk (nu veel meer) had voor de 330 dkm een defecte DPF en er zijn toch veel lage stukken mee gereden en ik heb (bjina) nooit gemerkt dat er werd geregenereerd. Een nieuwe DPF schijnt €2300 bij Skoda te kosten. Een goedkopere oplossing was een gereviseerde van €400 met inruil in D + de montage wat ook vrij veel werk is, dus prijzig. Een andere optie is de DPF afmelden €60 en jaarlijks €260 meer betalen aan houderschapsbelasting.
Verder is motorisch bij 290 dkm de EGR vervangen, dit kost je in NL na zoeken minimaal €800 want het is veel werk.
Na me voor de aankoop bij 147 dkm in dit forum verdiept te hebben kwam ik tot de conclusie dat ik niet zat te wachten op extra ellende en kosten die je bij een DSG bij hogere km stand kan verwachten. Verder heb ik me niet laten verleiden door zaken die leuk zijn, zoals een Columbus radiosysteem (sowieso verouderd en Android radio voor €500 doet het beter), elektrische achterklep en wilde vanwege mijn lengte geen panoramadak.
Wel blij dat ik een diesel heb gekozen, want een benzineversie was van dit jaar niet zo ver gekomen zonder €3000-4000 uit te geven aan een zuigerverenrevisie.
Verder is de vering, als deze nog origineel is, niet te doen bij zo'n hoge km stand want deze is veel te slap. Vrij snel heb ik hulpveren achter laten plaatsen en voor bij 260 dkm? nieuwe schokbrekers en veren omdat de laatste te veel te slap waren. Gekozen heb ik voor normale veren en geen verlaagde, hoewel ik daar misschien toch spijt van heb (niet met uitstappen :-) .