Nieuw hier en mijn eerste vragenrondje

Sinds gisteren dus mijn nieuwe aanwinst, een Octovia 1 combi 1.8 20vt uit 2004. Dealer onderhouden tot de laatste dag.

Over de volgende zaken heb ik nu wat vragen:

Antenne:
Er is nagenoeg geen radio ontvangst, als ik de antenne vastpakt is het beter.
De radio eruit gehaald en daar zit alles qua antenne vast.
Stroom en speaker draden is een ramp, maar dat zat het probleem niet.

Vering/schokdempers/weggedrag:
Tijdens het rijden en sturen op snelheid of bij flink optrekken gaat de auto zoeken en bij sturen op snelheid lijkt het wel een boot. Slappe veren?

Vermogen:
Het vermogen komt pas rond de 2500-3000, daarvoor is hij best traag. Klopt dat? Daar voorbij gaat hij als een speer al lijkt het of het in etappes gaat.
Naar mijn idee is hij niet standaard.

Interieur:
Klepje asbak gaat niet dicht en armsteun deksel los/afgebroken.
Oplossingen?

Alvast bedankt voor jullie bijdrage.

Groet,

Maurice
 

turboturbo

Forumguru
Antenne: heb je nog de OEM radio? Zo niet, een aftermarket radio vereist een fantoomvoeding voor de antenne. Vaak wordt die over het hoofd gezien wanneer de radio vervangen wordt. Zonder die voeding krijgt de antenne geen stroom en is de ontvangst beroerd.

Interieur: qua armsteun; kijk eens hier voor vervangingsonderdelen: http://www.fixmyvw.com/armrest/ Ik heb er zelf een zgn. 'lifetime warranty' lid latch besteld. Zeer tevreden over. Overigens kun je ook op AliExpress wel onderdelen vinden, maar verwacht er niet veel van qua passing of kwaliteit.
Asbakje zou ik even langs sloperijen gaan als dat nieuw niet meer te vinden is. Is een bekend probleem, helaas. Edit: ik denk dat je goede kans maakt dat de dealer dit nog wel verkoopt. Zal niet goedkoop zijn, maar dan heb je wel nieuw spul. Asbakken van de sloop hebben meer kans op termijn hetzelfde gebrek te gaan vertonen.

Vering/weggedrag: ik heb een aantal Octavia's I proefgereden, ze reden allemaal verschillend qua deining en vering. Ik weet het aan de verschillende km standen en slijtage schokbrekers. Ik vind mijn Octavia ook een dweil, deint gelukkig niet, helt ook wel over in een bocht, maar nieuwe veren+schokbrekers zijn nu eenmaal erg duur. Een goede uitlijnbeurt en eens kritisch naar je banden (ouderdom, scheve slijtage etc) kijken, is natuurlijk ook belangrijk.

Vermogen: tip: vervang sowieso de N75 klep met de nieuwste revisie (onderdeel nummer eindigt op een 'E') Bijv. online te bestellen bij VAGtechniek, of gewoon bij je dealer (reken op ong 100 euro) Je hebt 3 slangenklemmen nodig van de ijzerwarenhandel van ik dacht ongeveer 12 mm doorsnee. Daarmee kan je de klep heel eenvoudig zelf mee vervangen, van bovenaf kan je er goed bij. De N75 klep regelt de boost/stuurt de turbo aan. Versleten en/of oudere revisie's van deze klep werken minder goed en kunnen dat soort problemen geven (te laat of te vroeg boost of te weinig of te veel) In extrema zou een slecht werkende N75 zelfs de levensduur van je turbo kunnen verkorten dacht ik ergens gelezen te hebben. Weet niet zeker of dat zo is. Bij mij zorgde overigens een rotte luchtmassameter er ook voor, dat de auto af en toe inhield rond de 2500 toeren. Dus die zou ik meteen meenemen, dan heb je weer een mooie vermogensafgifte over het verloop van de toeren als het goed is. Als je een zgn. tamper-proof inbus bitje koopt, kan je heel eenvoudig zelf de luchtmassameter uit de luchtbuis schroeven. Daarop staat een onderdeelnummer waarmee je bij BOSCH een OEM nieuwe kan bestellen voor een hoop minder geld (reken op 5 a 6 tientjes) dan eentje inclusief behuizing (die kosten rond de 120 euro, die heeft ook een ander Bosch nummer, maar binnenin de behuizing zit exact dezelfde sensor)
 
Laatst bewerkt:
@turboturbo
Hartstikke tof dat je mij helpt en zo uitgebreid reageert

Antenne:
Vandaag heb ik de bedrading even uitgezocht en gefixed achter de radio, wat een rommeltje.
Er zit idd zo'n Phantom voeding aan de antenne stekker, dit zit als een soort tussenstuk tussen de antennekabel en de radio. Aan dit stuk zit een blauw draad welke gevoed wordt vanuit de radio, gemeten spanning is rond de 10V, vreemd.
Persoonlijk denk ik dat de antenne niks doet.
Dan moet er een nieuwe op, iemand die weet hoe dit zit?

Vering/weggedrag:

Hij heeft 250k gelopen, als het de originele setup is dan kan het wel eens over zijn.
Hij dwijlt en is instabiel met sturen. Hij rijdt wel goed, gaat lekker door de bocht. Niet strak maar okay...
Ik zit te denken aan een AP sportfahrwerk, ik weet alleen niet wat wijsheid is 55-35 of 35-35 zakken.

Vermogen:
Vanmorgen en vanmiddag weer even lekker gereden. Wielspin tot en met de 3e versnelling dan grijpt het ASR systeem in tegen het doorslaan van de wielen. Soms klimt hij vloeiend en soms golvend. Loeihard dat dan wel

Wat ik wel gemerkt heb is dat als ik de eerste keer gereden heb en vervolgens de auto na 4 uur weer start lijkt hij te lopen op 3 poten, dit duurt heel even.

Dat van de N75 klep had ik ook voorbij zien komen, ik moet even uitzoeken welke erin zit. Er ligt wel een rekening in de auto met daarop "klep" , prijs rond de €90.
Wellicht is hij al vervangen.

Die link voor het interieur ga ik even bekijken Thanks voor alles so far

Groet,
Maurice
 

Bijlagen

  • ap_sportfahrwerk__sp82-041_1_1.jpg
    ap_sportfahrwerk__sp82-041_1_1.jpg
    4 KB · Weergaven: 9
Bovenaan Onderaan