Zespri
Forumguru
Belofte maakt schuld bij deze het nieuwe avontuur van mij geloof dat ik ook een tikfoutje heb gemaakt in de titel slorry ben soms wat te snel of me vingers zijn te dik
Mijn vorige auto was de Skoda Yeti 1.8 TSI 4x4 Elegance bouwjaar 2010, Ik vergeleek hem in mijn eerdere autoreview op autoweek met een tuinhuisje. Ik was goed te spreken over zijn gebruiksgemak , handige dingetjes zoals tashaakjes in de bagageruimte, stoelen die op allerlei mogelijke manieren kon inklappen en zelfs er uit kon halen. Na 5 jaar en ca 69000 km ruil ik in.
De reden dat ik hem weg deed zijn een veelvoud van gebeurtenissen met de dealer en ergernissen die ik had met de auto en daarnaast was ik simpel weg was er op uitgekeken.
Toen ik voor mezelf besloten had om hem te gaan inruilen voor een andere auto had ik in één keer een grote uitdaging welke auto wordt het te meer dat alle auto’s met de trekkracht die ik zoek met automaten zijn uitgerust. Ik heb nog nooit met een automaat gereden vond dat altijd iets voor ..
Afijn Uiteindelijk waren er 3 kandidaten :
Mercedes Benz GLA 250 ( 211pk (op de voorwielen) 2WD, automaat)
Ford Kuga titanium plus ( 1,5 Ecoboost ,182 pk, 4WD automaat)
Mazda CX-5 GTM (2,5 l , 192 pk 4WD automaat)
De Ford viel af zonder er mee gereden te hebben, redenen : kleine navigatiescherm, geen vertrouwen in dus danige kleine motor voor zo’n grote wagen. Slordige afwerking van dashboard veel kieren beetje een ratjetoe van alles wat voor mij niet dat gene wat ik wilde.
De Mercedes dure keuze maar een fantastische interieur , lager en kleiner dan de overige kandidaten maar het ontwerp spraak me genoeg aan om daar over heen te kunnen stappen.
Proefrit beviel wel echter kleine opmerkingen over de automaat in Ecostand daar reed hij niet echt prettig. De automaat van de mercedes heeft 3 standen ; 1e ecostand (de zuinige stand) 2e Sportstand ( schakelt de bak wat sneller op , reageert wat sneller) 3e manueel ( schakelen via de flippers aan het stuur)
De ruimte achter in was achteraf ook erg klein en vond de dealer ook al niet echt prettig overkomen, had al direct het gevoel je bent nummer . Niet echt uitnodigend iets wat mij eigenlijk wel bij meer dealers tegenwoordig opvalt. Uiteindelijke sneuvelde de Mercedes .
De Mazda dealer was een totaal andere ervaring. Een kleiner dealer die twee merken voert Mazda en Alfa Romeo , familie bedrijf zoals ik begreep en erg vriendelijke en klantvriendelijk benadering van de klanten.
Proefrit was direct met de CX-5 uitvoering 2.5 liter die ik zocht. De auto beviel direct, ik voelde me er direct in thuis, goeie ambiance , mooi interieur vergelijkbaar met de Duitse auto’s , prettige reagerende automaat. Gewoon een complete auto. Doet exact wat je wil met rijden.
Ik was wel wat huiverig voor de automaat want ik had gelezen dat deze bij de 2 liter modellen nog wel eens wat traag was maar ik vond dat bij deze uitvoering niet het geval gewoon goed dus.
De deal was snel en pijnloos, levertijd was wel even slikken bijna half jaar wachten.
De officiële benaming van de auto is Mazda CX -5 skyactive-G192 GTM 2.5
Motor 2.5 liter benzine 141kw/195 pk
Max aanhangergewicht :1800 kg
Kleur auto Blue reflex mica
GTM pakket bevat oa :
Extra accessoires die ik liet monteren waren :
Had het ook simpeler gekund ? Nee ,de 2.5 liter motor is alleen met het GTM pakket verkrijgbaar of je moet de 2 liter kiezen afhankelijk van het pakket wat je er op kiest goedkoper.
De vraag is natuurlijk “En bevalt het ?”
Ik heb hem nu een maand , ik heb ongeveer 1000 km mee gereden rijd in één woord geweldig, hij is stil en zeer comfortabel.
Ik heb wel moeten wennen aan het feit dat ik nu rij met een automaat. Dat wennen gaat vrij snel.
Ik rij regelmatig ook nog met een handbak en ik betrap me er wel eens op dat ik heel stiekem de automaat lekkerder vind. In mijn gevoel rij ik rustiger met de Mazda maar als ik naar de benzine verbruik kijk dan komt deze overeen met de Skoda. Ik rij nu steeds woonwerk verkeer ongeveer 17 km heen en 17 km terug en dan blijft het verbruik steken bij 1:11 . Wat neer komt dat het verbruik niet gunstiger is dan met de Skoda. Ja natuurlijk het ligt 100% aan de stand van mijn rechtervoet maar mens wil wel voor uit komen en dat gaat die Mazda. Hij heeft een “sport ” knop die knop zorgt ervoor dat tie nog sneller schakelt en dan krijg je toch een Super mooi motor geluid.
Je weet dan direct dat je met een 2.5 liter onderweg bent…
De Skoda vergeleek ik met een tuinhuisje op wielen deze mazda die vergelijk ik wel met een boot of zo.. Heel comfortabel en groot.
Maar het is niet helemaal zonneschijn, er zijn dingen die ik vind dat ze wel wat beter hadden mogen doen.
Dat is de kofferbak. De Skoda had allerlei handig haakjes om bagage netten of boodschaptas(sen) op te hangen
Dat heeft de Mazda niet, de kofferbak is groot maar vlak en nauwelijks haakjes om zaken vast te zetten. Je kunt een net spannen over de bagagevloer maar dat is alles.
Tenzij je de in de accessoireslijst vermelde aluminium strippen koopt die op de bagagevloer van de wagen moet worden vastgezet waarmee je dan allerlei hekwerken op kon plaatsen om de bagage vast te zetten.
Nadeel van die dingen was dat je dan niet echt meer kan spreken van een gladde vloer en de rubbermat die ik de achterbak heb kan er dan niet in.
Bovendien vond ik het er niet echt mooi uitzien.
Er is nog een dingetje waar ik niet zo op gerekend had. In het dashboardkast ligt de gebruikershandleiding van de auto. Geloof het niet die handleiding is net zo dik als het Nederlandse woordenboek van van Dalen 1000 bladzijden met tips en trucs. Het leest wel gemakkelijk dat weer wel.
Zoals ik zei de auto heeft een boardcomputer die je via het middenconsole via een grote knop kunt bedienen of via het touchscreen. De knop (HMI) werkt zo gemakkelijk dat je het scherm niet eens wilt aanraken.
Je kunt via dat systeem allerlei instellingen activeren deactiveren. Ik was laatst een beetje aan spelen met die knop, kom ik er achter dat er een pagina was voor de i-Eloopfunctie.
I-Eloop is een start stop systeem welke eigenlijk via het remmen energie oost voor het opladen van de accu en daar mee kun je dan weer de auto starten en tijdens de stop allerlei zaken als de Airco, radio laten spelen.
Ik zat dus op die pagina toen ik er achter kwam dat een nog een scherm te benaderen viel. Op dit twee scherm zie je groen boompje staan met daarnaast de tekst CO2 en een getal in %.
Hoe vaker je dus remt en stilstaat des te minder Co2 uitstoot en hoe groter het boompje groeit.. Complete flauwekul natuurlijk je hebt over SUV die zo’n 1500 Kg weegt met een dikke 2,5 liter benzinemotor en dan te gaan suggereren dat je goed bezig bent voor de natuur.
Totale waanzin vind ik het maar wel leuk
boompje heeft al drie blaadjes of tie groter zal worden moet de toekomst uitwijzen… vroeg me direct af kan die ook uit het dashboard groeien …
Voor de rest rijdt de auto gewoon goed zoals ik ook verwachte.
Ik zal als ik meer kilometers met de auto heb gemaakt dan zal ik een update plaatsen


Mijn vorige auto was de Skoda Yeti 1.8 TSI 4x4 Elegance bouwjaar 2010, Ik vergeleek hem in mijn eerdere autoreview op autoweek met een tuinhuisje. Ik was goed te spreken over zijn gebruiksgemak , handige dingetjes zoals tashaakjes in de bagageruimte, stoelen die op allerlei mogelijke manieren kon inklappen en zelfs er uit kon halen. Na 5 jaar en ca 69000 km ruil ik in.
De reden dat ik hem weg deed zijn een veelvoud van gebeurtenissen met de dealer en ergernissen die ik had met de auto en daarnaast was ik simpel weg was er op uitgekeken.
Toen ik voor mezelf besloten had om hem te gaan inruilen voor een andere auto had ik in één keer een grote uitdaging welke auto wordt het te meer dat alle auto’s met de trekkracht die ik zoek met automaten zijn uitgerust. Ik heb nog nooit met een automaat gereden vond dat altijd iets voor ..
Afijn Uiteindelijk waren er 3 kandidaten :
Mercedes Benz GLA 250 ( 211pk (op de voorwielen) 2WD, automaat)
Ford Kuga titanium plus ( 1,5 Ecoboost ,182 pk, 4WD automaat)
Mazda CX-5 GTM (2,5 l , 192 pk 4WD automaat)
De Ford viel af zonder er mee gereden te hebben, redenen : kleine navigatiescherm, geen vertrouwen in dus danige kleine motor voor zo’n grote wagen. Slordige afwerking van dashboard veel kieren beetje een ratjetoe van alles wat voor mij niet dat gene wat ik wilde.
De Mercedes dure keuze maar een fantastische interieur , lager en kleiner dan de overige kandidaten maar het ontwerp spraak me genoeg aan om daar over heen te kunnen stappen.
Proefrit beviel wel echter kleine opmerkingen over de automaat in Ecostand daar reed hij niet echt prettig. De automaat van de mercedes heeft 3 standen ; 1e ecostand (de zuinige stand) 2e Sportstand ( schakelt de bak wat sneller op , reageert wat sneller) 3e manueel ( schakelen via de flippers aan het stuur)
De ruimte achter in was achteraf ook erg klein en vond de dealer ook al niet echt prettig overkomen, had al direct het gevoel je bent nummer . Niet echt uitnodigend iets wat mij eigenlijk wel bij meer dealers tegenwoordig opvalt. Uiteindelijke sneuvelde de Mercedes .
De Mazda dealer was een totaal andere ervaring. Een kleiner dealer die twee merken voert Mazda en Alfa Romeo , familie bedrijf zoals ik begreep en erg vriendelijke en klantvriendelijk benadering van de klanten.
Proefrit was direct met de CX-5 uitvoering 2.5 liter die ik zocht. De auto beviel direct, ik voelde me er direct in thuis, goeie ambiance , mooi interieur vergelijkbaar met de Duitse auto’s , prettige reagerende automaat. Gewoon een complete auto. Doet exact wat je wil met rijden.
Ik was wel wat huiverig voor de automaat want ik had gelezen dat deze bij de 2 liter modellen nog wel eens wat traag was maar ik vond dat bij deze uitvoering niet het geval gewoon goed dus.
De deal was snel en pijnloos, levertijd was wel even slikken bijna half jaar wachten.
De officiële benaming van de auto is Mazda CX -5 skyactive-G192 GTM 2.5
Motor 2.5 liter benzine 141kw/195 pk
Max aanhangergewicht :1800 kg
Kleur auto Blue reflex mica
GTM pakket bevat oa :
- Smart keyless Entry
- Zwart lederen interieur
- Elektrische verstelbare voorstoelen met geheugen, verwarmd 3standen
- Bose premium audiosysteem met 9 boxen
- Radio (DAB+ /FM/AM /CD/Mp3 speler ) MZD Connect multimedia
- Navigatiesysteem geïntegreerd
- Boordcomputer/ HMI commander
- Lane Keep Assist
- Achteruitrijcamera met parksensoren (voor& achter)
- Blind Spot monitoring
- Smart City Brake Support
- Adaptieve bochtenverlichting
- Led verlichting voor en achter & mistlampen
- Adaptive High Beam Control
- Lane keep assist
- Mazda Radar Cruise control
- Sunroof schuif/kanteldak
- 19 inch lichtmetalen velgen
- I-ELOOP regeneratief remsysteem / I-loop start- stop systeem
- Hill Launch Assist
- Traction Control System
- Noodstopsignalering
- Dynamic Stability Contol
- Elektronische remkrachtverdeling / remassistent
- Licht- & regen Sensor
- Climat controle (Airconditioning met2 zones)
- etc
Extra accessoires die ik liet monteren waren :
- Skidplate voor en achter
- Alarm
- Verlichting RVS dorpels
- Verlichting voetencompartimen
- RVS achterbumperplaat
- Mirror folder - dit houdt in dat de spiegels naar binnen klappen als de auto uit gezet wordt
- Trekhaak afneembaar 13 plg
- Wielslotbouten
- Anti Steenmarter apparaat ( apparaatje dat hoge piep toon afgeeft waardoor steenmartens weg blijven uit je auto , ik woon in een buurt waar zeer veel overlast is van deze beesten ps bijkomend voordeeltje katten/ honden blijven ook weg van je auto)
Had het ook simpeler gekund ? Nee ,de 2.5 liter motor is alleen met het GTM pakket verkrijgbaar of je moet de 2 liter kiezen afhankelijk van het pakket wat je er op kiest goedkoper.
De vraag is natuurlijk “En bevalt het ?”
Ik heb hem nu een maand , ik heb ongeveer 1000 km mee gereden rijd in één woord geweldig, hij is stil en zeer comfortabel.
Ik heb wel moeten wennen aan het feit dat ik nu rij met een automaat. Dat wennen gaat vrij snel.
Ik rij regelmatig ook nog met een handbak en ik betrap me er wel eens op dat ik heel stiekem de automaat lekkerder vind. In mijn gevoel rij ik rustiger met de Mazda maar als ik naar de benzine verbruik kijk dan komt deze overeen met de Skoda. Ik rij nu steeds woonwerk verkeer ongeveer 17 km heen en 17 km terug en dan blijft het verbruik steken bij 1:11 . Wat neer komt dat het verbruik niet gunstiger is dan met de Skoda. Ja natuurlijk het ligt 100% aan de stand van mijn rechtervoet maar mens wil wel voor uit komen en dat gaat die Mazda. Hij heeft een “sport ” knop die knop zorgt ervoor dat tie nog sneller schakelt en dan krijg je toch een Super mooi motor geluid.
Je weet dan direct dat je met een 2.5 liter onderweg bent…
De Skoda vergeleek ik met een tuinhuisje op wielen deze mazda die vergelijk ik wel met een boot of zo.. Heel comfortabel en groot.
Maar het is niet helemaal zonneschijn, er zijn dingen die ik vind dat ze wel wat beter hadden mogen doen.
Dat is de kofferbak. De Skoda had allerlei handig haakjes om bagage netten of boodschaptas(sen) op te hangen
Dat heeft de Mazda niet, de kofferbak is groot maar vlak en nauwelijks haakjes om zaken vast te zetten. Je kunt een net spannen over de bagagevloer maar dat is alles.
Tenzij je de in de accessoireslijst vermelde aluminium strippen koopt die op de bagagevloer van de wagen moet worden vastgezet waarmee je dan allerlei hekwerken op kon plaatsen om de bagage vast te zetten.
Nadeel van die dingen was dat je dan niet echt meer kan spreken van een gladde vloer en de rubbermat die ik de achterbak heb kan er dan niet in.
Bovendien vond ik het er niet echt mooi uitzien.
Er is nog een dingetje waar ik niet zo op gerekend had. In het dashboardkast ligt de gebruikershandleiding van de auto. Geloof het niet die handleiding is net zo dik als het Nederlandse woordenboek van van Dalen 1000 bladzijden met tips en trucs. Het leest wel gemakkelijk dat weer wel.
Zoals ik zei de auto heeft een boardcomputer die je via het middenconsole via een grote knop kunt bedienen of via het touchscreen. De knop (HMI) werkt zo gemakkelijk dat je het scherm niet eens wilt aanraken.
Je kunt via dat systeem allerlei instellingen activeren deactiveren. Ik was laatst een beetje aan spelen met die knop, kom ik er achter dat er een pagina was voor de i-Eloopfunctie.
I-Eloop is een start stop systeem welke eigenlijk via het remmen energie oost voor het opladen van de accu en daar mee kun je dan weer de auto starten en tijdens de stop allerlei zaken als de Airco, radio laten spelen.
Ik zat dus op die pagina toen ik er achter kwam dat een nog een scherm te benaderen viel. Op dit twee scherm zie je groen boompje staan met daarnaast de tekst CO2 en een getal in %.
Hoe vaker je dus remt en stilstaat des te minder Co2 uitstoot en hoe groter het boompje groeit.. Complete flauwekul natuurlijk je hebt over SUV die zo’n 1500 Kg weegt met een dikke 2,5 liter benzinemotor en dan te gaan suggereren dat je goed bezig bent voor de natuur.
Totale waanzin vind ik het maar wel leuk

boompje heeft al drie blaadjes of tie groter zal worden moet de toekomst uitwijzen… vroeg me direct af kan die ook uit het dashboard groeien …
Voor de rest rijdt de auto gewoon goed zoals ik ook verwachte.
Ik zal als ik meer kilometers met de auto heb gemaakt dan zal ik een update plaatsen

