Niet starten yeti 1.4

leotje

Nieuw lid
Bij mijn nieuwe Yeti 1.4 is het nu 2x voorgekomen dat hij niet wilde starten en er de melding "button for driver assistance system defective" op het DOT display verscheen. Na enkele keren starten gelukkig weer verdwenen maar het motormanagement waarschuwingslampje bleef daarna wel branden.
Gaat uiteindelijk gelukkig ook weer uit.
Bij uitlezing van de computer blijkt dat er ontzettend veel storingen zijn opgeslagen.
De dealer gaat dit maandag onderzoeken.:mad:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Tjonge, blijkbaar heb ik gewoon geluk gehad, want nog nooit dergelijke zaken meegemaakt. Geeft zo langzamerhand toch wel een beetje te denken, al dit soort hick ups.
 

Wasmachineman

Forumguru
Rosinfield, jij hebt geen geluk, het is gewoon normaal, toch? En omdat het vanzelfsprekend is meld je het niet.
Pechgevallen zullen hier altijd gemeldt worden zoals dit....
 

Rosinfield

† In Memoriam
jawel, dat snap ik ook wel, maar ik vraag me toch af of dat voor elk merk geldt, een dergelijke hoeveelheid "akkefietjes". Zal misschien ook best zo zijn.
 

EdK

Forumguru
Mark: Tsja dat is het voordeel van de Dacia's , daar zit zoveel oude onderdelen in waar alle kinderziekte's al jaren uitzijn !
Dat je je echt zorgen moet maken als het je wel zou overkomen !
En voorheen was dat met de Skoda's ook zo, maar heden ten dagen mogen ze ook in de nieuwe snoepschalen meegraaien en dan graai je ook mee in de kinderziekte's
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik krijg wel de indruk dat het nogal eens zit in de elektronica. En het lijkt ook alsof al die elektronica het lastiger maakt te achterhalen wat er aan de hand is. Zo las ik hier al eens over het merkwaardige fenomeen dat iemand met een duidelijke klacht weer onverrichterzake naar huis werd gestuurd omdat het diagnose systeem geen bijzonderheden liet zien. En vandaag iemand bij wie zelfs een compleet nieuwe versnellingsbak was geplaatst, zonder dat de klacht bleek verdwenen. Zomaar wat observaties van een leek.
 

ertromp

Forumguru
Dacia's zonder problemen?
Onlangs nog een stuk in de Autoweek gelezen over problemen in een Duster (alleen die naam al). Die auto kreeg van allerlei elektrische storingen: doorgesleten kabelboom!
Lees alle andere forum's maar eens door van Opel of Ford of BMW ook daar lees je vnl. de problemen die bezitters ondervinden.
Als we met elkaar niets te melden hadden zou het knap stil blijven hier.
Gelukkig rijden we met onze Skoda's in auto's met doorontwikkelde VAG techniek en vind ik hetgeen ik hier lees echt meevallen
Zo is de TSI motor er al sinds 2005 in de Volkswagen en pas een paar jaar later in de Skoda dit geldt ook voor de DSG.
Er zullen velen zijn die probleemloos 200.000km of meer wegzetten met een Skoda maar dat lees je hier niet altijd terug.
 

Mark

Banned
Ik heb een Skoda Fabia en een Roomster gehad.
Fabia, prima wagen 2 garantie gevalletjes keurig opgelost en 18000 kilometer op een jaar gereden zonder problemen.
Prijs kwaliteit prima in verhouding
Roomster, mooie wagen reed goed maar afwerking was niet je verwachte voor dit geld.
Prijs kwaliteit vond ik niet goed.
Ik vind persoonlijk met de nieuwe modellen dat Skoda meer en meer steken laat vallen, ik hoor nog van andere mensen die niet meer tevereden zijn van Skoda.
Dacia gebruikt (nog) geen canbus, maar alle moterelectronica word volledig geregeld via de boardcomputer die de mecanieker dan gewoont uitleest via de laptop om instellingen te wijzigen of foutcode's uit te lezen.
Het zelfde dus eigenlijk als VagCom die bij Skoda word gebruikt.
Bij Dacia blijft wel alles draaien wat moet blijven draaien, waarom lukt het (nu) niet meer bij Skoda?
Misschien omdat men iets te veel wilt besparen op ontwikkeling en productie kost of gewoon dat Skoda zeker geen trapje hoger mag staan dan VW, wie weet het?
 

Rosinfield

† In Memoriam
gezien als proportie van het totaal aantal verkochte auto's zal het wel meevallen en wellicht ook niet afwijken van andere merken. Feit is wel dat ik met 4 Toyota's zo'n 800 000 km heb gereden en nooit 1 enkel probleem heb gehad. Tussendoor 1 Nissan en daarmee 1 x de ANWB moeten bellen omdat hij niet wilde starten.
 

Tallguy

Forumguru
[MODERATORBREAK]Graag terug ontopic...de vraagstelling ging over het niet starten van een 1.4TSI.[/MODERATORBREAK]
 

Berry1912

Forumguru
Yep, zojuist ook deze melding op mijn display. O2 FL wilde niet starten en gaf deze melding. Na een paar keer proberen sloeg hij wel aan. Geen motormanagementlampje branden en verder ook geen vreemde dingen. Dus graag de oplossing/uitleg probleem.
 

Berry1912

Forumguru
Ben alweer een stukje Google wijzer geworden(denk ik)
Vorige week de remblokken voor vervangen en daarbij de boel flink schoongeborsteld en met lucht schoongespoten, vervolgens de boel weer netjes in elkaar gezet. Nu lees ik dat de storing "button for driver assistance system defective" gelieerd kan zijn aan het rem/abs systeem. Op de voorwielen zitten immers wheel speed sensoren die op een ABS ring o.a. de wielsnelheid meten, als deze vuil zijn kan deze melding op gaan treden. Dit is in ieder geval wat verklaarbaar zou kunnen zijn. Ik blijf dit topicje nog wel ff aanvullen als de storing weer optreed of dat hij wegblijft.
 

Berry1912

Forumguru
Tot op heden geen stroringen meer gehad. Als ik alles op een rijtje zet dan denk ik dat de storing is gekomen door het schoonmaken met perslucht en een staalborstel van de remklauwen. Daarbij is vuil/stof op de ABS ring gekomen en leest de sensor verkeerd. Dit geeft een storing zoals boven vermeld.Ook is het hierbij veel voorkomend dat er veel storingen staan in het geheugen, lijkt me logisch als de sensor steeds 'vuil' leest ipv de ABS ring. De Ocatvia ging trouwens starten nadat ik een half metertje naar voren was gerold dus ik denk dan dat de sensor toen wel juist las.
Dus de storing zoals boven vermeld geeft dat de auto niet wilt starten maar na een paar dm rollen weer wel.
 

oco1979

Forumguru
Txs voor info.
Kan gerust zijn dat ecu moet weten of wagen in beweging is of niet.
Defecte rempedaalsensor of sensorkoppelingspedaal kan ook zo iets geven dat deze niet wil starten.
Want je startknop is "geen" rechtstreekseverbinding met de startmotor(voor de leeks) zoals dat vroeger in de oude tijd met de sleutel wel was.
Nu bepaald de ecu of deze aan alle voorwaarden voldoed om te starten!!
 

Berry1912

Forumguru
Dat onderschrijft mijn verhaal, de ABS sensor leest vanaf de vuile schijf, en geeft dus aan de ecu door "ff niet starten" na een stukje rollen en opnieuw starten leest hij wel goed en hoppa...

Moraal van dit verhaal wees een beetje terughoudend met schoonblazen bij blokken wissel.
 
Bovenaan Onderaan