Niels stelt zich voor

Ooit met mezelf afgesproken om noooooit meer VAG te kopen maar hoe anders kan het lopen :bloos: Ik heb de Superb Combi altijd al een geweldige kar gevonden en net als bij genoeg andere automerken moet je gewoon goed uitpuzzelen welk type, motor, bak etc. kwalitatief wel ok zijn.

Echt op zoek was ik niet alhoewel ik wel een Superb Combi in mijn favorieten lijstje had opgeslagen. Evenals een Mercedes E Kombi, een A6 Avant 2.0TDI en wat Ford spul met de geblazen Volvo motor. Diesel had niet echt de voorkeur met 15-20dkm per jaar maar bij de juiste zou het ook wel weer uit kunnen om vervolgens van een autoforum genoot een niet te weigeren aanbod krijgen om zijn 2012 Superb Combi 1.6TDI over te nemen. Na wat geGoogle en twee VAG monteurs gesproken te hebben me laten overtuigen dat de CAYC geen verkeerde keuze was. Daarnaast was het motorblok al eens vervangen evenals twee verstuivers, nou we gaan er maar vanuit dat we er wat geluk mee hebben. Je moet ooit ook weer eens over je VAG angst heen stappen :D

Verder is de Superb voorzien van Hartog software maar twijfel ik nog om naar VVT te gaan. Niet dat het nu verkeerd rijdt maar het idee van het dichthouden van de EGR en deze pas in werking te nemen bij het regereneren van het roetfilter spreekt me wel aan. Met name omdat deze EGR's kwalitatief niet briljant te boek staan. Andere punten waar ik me nog even in wil verdiepen zijn de luidsprekers en het ontbreken van stoel verwarming.

Anyway, na een paar honderd kilometer kan ik niet anders zeggen dat ik erg onder de indruk ben van het degelijke gevoel dat de auto geeft na 240dkm. Alles voelt gewoon nieuw, geweldig! Ik rij deze gewoon tot dat diesels verboden worden :tongue:

Iets minder interessant dan de Skoda natuurlijk maar ik ben Niels, een 44 jarige Groninger. Technisch opgeleid en heb naast auto's als hobby ook een voorliefde voor sportieve tweewielers. Maar als vader van 3 meiden en een eeuwig durende verbouwing heb ik natuurlijk veeeeel te weinig tijd voor alle hobby zooi :facepalm:

Anyway, als er wat vragen of opmerkingen voorbij komen van "Niels23" dan weet je een beetje hoe het zit.
 

Bijlagen

  • Skoda 1.GIF
    Skoda 1.GIF
    392,8 KB · Weergaven: 65
  • sup1.GIF
    sup1.GIF
    408,8 KB · Weergaven: 56
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Mooie S2! Jaloers op die grote Navi van je, ik heb de kleine variant:banghead:. Kan je de egr zo coderen dat deze enkel actief is bij regeneratie? Dat wist ik nl niet, omdat ik in België de mogelijkheid niet langer heb om alles permanent laten weg te schrijven en halen, de keuringen hier kunnen dat nu zien en je auto word onmiddellijk afgekeurd.
 
Veel plezier met je auto. Maar hoe weet je nu of je een goede keuze hebt gemaakt?



https://nl.wikipedia.org/wiki/Dunning-krugereffect

In de eerste fase ben je natuurlijk ontzettend overtuigd van je goede keuze, vervolgens gaat er e.e.a. voorbij komen die je gaan doen twijfelen om na verloop van tijd gebaseerd op ervaring en kennis een oordeel te vellen:D

Vooralsnog ben ik er blij mee. Wel vind ik em een tikkeltje stug met het Greenline onderstel. Een setje veren van de niet-Greenline zijn de kosten niet maar demping zal ook anders zijn?
 

JeSko

Forumguru
@NIels23

Het gewone onderstel is minder dan de Greenline, Greenline is denk ik stugger maar dus ook strakker, het gewone zoals dat van mij heeft de neiging to deinen. Is all round te zacht en los.
 
@NIels23

Het gewone onderstel is minder dan de Greenline, Greenline is denk ik stugger maar dus ook strakker, het gewone zoals dat van mij heeft de neiging to deinen. Is all round te zacht en los.

Ok, goede info. Ik kan er wel aan wennen hoor maar onze oudste dochter heeft het talent wagenziek te worden. Misschien een Eibach pro-kit op den duur mocht ze klachten krijgen. Eibach is altijd wel goed in balans imho.
 

VAG-man

Forumguru
Welkom @NIels23. Wat een mooie introductie. De S2 zit goed in de opties. Jammer, maar misschien juist mooi dat je geen Sound System hebt. Zo kun je er makkelijk een 10" Android radio inbouwen.
Véél plezier met je S2!
 
Betekent dat ook dat ik gemakkelijk speakers kan upgraden @VAG-man? Ik had niet echt de intentie om de head-unit te vervangen, met deze heb ik genoeg mogelijkheden volgens mij en ik vind het eigenlijk ook mooier dan een aftermarket systeem qua looks. Het geluid is niet briljant maar na wat tuning wel voldoende. Niettemin als ik gemakkelijk speakers kan vervangen dan vind ik dat wel interessant.

Na 500km woon-werk tot op heden stap ik nog altijd met veel plezier in. Inmiddels contact gehad met VVT en het plan is om de Skoda sowieso op de bank te zetten om te kijken hoe het koppel er uit rolt. Ik heb het idee dat het nog wat soepeler kan al blijft het natuurlijk een 1.6je. Daarnaast kunnen ze de EGR aansturing aanpassen wat ik interessant vind voor behoud van het ding. Ik hoop er natuurlijk mee dat de EGR daarmee heel blijft.

Verder mis ik wel een 6-bak, 50km/h rijd ik nu bv. vaak in z'n 3 omdat het blok anders net onder 1500rpm duikt en wat brommerig is. Zo rijd ik ook 80 in z'n 4 maar ok so be it. Het blok is rond de 2000rpm mooi stil dus het is ook niet echt behelpen maar ik ben gewend om met een diesel toch net ff lager in toeren te cruisen.

Ook mis ik (en vooral de vrouw..) stoelverwarming. Nieuw was het slechts een extra investering geweest van 260,- Onbegrijpelijk om die er niet aan te besteden bij een lederen interieur imho. Ik heb een setje aftermarket gekocht en van de zomer gaan we eens kijken of die er in kunnen bouwen. Zal wel een aardig klusje zijn. Tot die tijd hou ik de markt in de gaten voor een gebruikt interieur met stoelverwarming maar het aanbod is niet reuze natuurlijk. Ook mochten de stoelen wel wat smaller zijn dus zo links en rechts ben ik me wat aan het verdiepen in de materie in hoeverre het allemaal uitwisselbaar is met andere VAG producten....

Een puntje van aandacht is nog de verlichting. Er zit gewoon conventionele (H7) verlichting in waarbij de mistlampen aan gaan wanneer je links -of rechts afslaat. Op zich een mooi systeem maar we zijn niet onder de indruk van het lichtbeeld. Ik heb al veel gelezen op het forum en i-net over het AFS systeem maar kan niet achterhalen of de standaard H7 koplampen die functionaliteit ook kennen. Ik heb wel het idee dat het beeld snelheidsafhankelijk is maar het weer is ook nogal ehm slecht en wisselvallig dus ik weet het eigenlijk niet zeker... Iig heb ik niet het idee dat de koplampen omhoog en omlaag bewegen bij inschakelen.

Goed, de planning aankomende week:


  • Onderhoud met verse Castrol
  • Algemene technische check (waterpomp, distributie)
  • Koplampen laten afstellen of/en inventarisering voor verbetering
  • Eventueel rekboutjes van de verstuivers uit voorzorg vervangen
  • Afspraak maken met VVT
 

VAG-man

Forumguru
@NIels23
Ja de speakers kun je zonder problemen upgraden. Het voordeel van een Androidradio vind ik o.a. DAB+, mirrorscreen (beeld van je smartphone op je radioscherm), actuele navigatie (Waze of Google Maps), eventueel handsfree bellen als je dat nog niet hebt en zo kan ik nog een tal van voordelen opnoemen.

@eltjo2 heeft volgens mij ook achteraf stoelverwarming ingebouwd, maar dan met originele stoelen.

Nee alleen de versies met OEM xenon verlichting heeft het AFS-systeem.
Laat eerst je lichtbeeld goed zetten en kijk of je dan tevreden bent. Je kunt achteraf ook xtreme vision van Philips er in zetten. Heb daar goede verhalen over gehoord.
 
Bovenaan Onderaan