[newbie]Dakrails?

Fokke

Nieuw lid
Hallo allen,

Ik sta op het punt om een Fabia Combi (16V, 2006) aan te schaffen. Ik ben dus nog geheel onwetend over de details van deze auto. Wellicht kunnen jullie me van wat antwoorden voorzien.

De auto die ik op het oog heb heeft geen dakrails. Nu is het zo dat we in de vakantie wel eens een dakkoffer willen kunnen gebruiken. Welke oplossingen zijn er voor ons mogelijk? Op mijn huidige auto, GolfIII, kan ik beugels monteren en demonteren. Kan zoiets op de Fabia ook?

Groets

Fokke
 

Figaro75

Senior Member
Het eerst jezelf voorstellen in het daarvoor bestemde topic is wel zo netjes en wordt zeer op prijs gesteld.

Voor de rest kan je i.d.d. dakdragers voor je Fabia kopen.
Dit kan bij de Skoda dealer, als je geen originele zoekt kan je ook vaak wel bij de betere automaterialenzaken kijken en zelfs de Aldi en Lidl heeft af en toe universele dakdragers in de aanbieding.
Voor mijn octavia heb ik een set van de Lidl. Voor die 2 keer per jaar prima.
 

Fokke

Nieuw lid
Ik heb inmiddels mijn Fabia I combi gekocht en ben er blij mee. Ik zit nu te puzzelen op welke universele dakdrager nou gaat passen. Want, in het boekje staat een tekeningetje waarbij je op het dak twee klepjes moet loswrikken met een schroevendraaier maar er staat ook bij dat die tekening voor de Combi niet geldt. Ja leuk. En nu? Kan een universele drager dus overal geplaatst worden of zijn er nog steeds specifieke plekken aangewezen waar de dragers dienen te komen?
Ik kom er een tegen op Marktplaats die op een Fabia 1.4 Comfort heeft gezeten, gaat die passen op een combi? Het is me niet erg helder allemaal.
Het is maar voor 1x per jaar op vakantie met een dakkoffer dus echt zwaar gebruik is niet aan de hand.
Of heeft er toevallig iemand hier er eentje voor me? (Ik woon in Amsterdam)
 

Figaro75

Senior Member
Een combi heeft eigen dakrails en hierop passen een veelvoud van universele dakdragers welke passen op de dakrails. Kenmerk is dat de voeten welke om de originele dakrails heen komen te zitten verstelbaar zijn. Die kunnen dus in de breedte verschuiven. De drager is vaak ook breder dan de breedte van de originele dakrails.
Dakdragers_Lidl.jpg

Bij een sedan heb je geen dakrails. Kenmerk hierbij is dat de dakdrager en de bijbehorende beugel vaak precies op de juiste breedte zit en deze klikken of schroeven dan vaak vast in de bevestigingspunten op het dak, onder de afdekplaatjes. Een universele zal dan ook specifiek voor de Skoda Fabia I gemaakt moeten zijn.

Combi-dragers passen dus niet op een sedan-uitvoering
 

Figaro75

Senior Member
Je hebt trouwens wel universele die om de dakrand heen klemmen voor sedan-uitvoeringen maar die zou ik zelf persoonlijk nooit kopen i.v.m. beschadiging van de lak.

777_LoadCarrierBars.jpg

Zo ziet het er dus trouwens bij een 'normale' aansluiting op een sedan (zonder vaste dakrails).

811.jpg

Nu moet het verhaaltje wel compleet voor je zijn denk ik.

Als je een Combi hebt zou ik gewoon de Lidl in de gaten houden
 

Fokke

Nieuw lid
Dank je voor je uitgebreide antwoord!
Ik heb een combi zonder dakrails. Dus je eerste plaatje gaat niet op. En die universele in plaatje 2 zie ik ook niet zitten.
Ik ga over twee weken weg dus ik kan niet gokken op dat De Lidl iets voor me kan bieden. Maar ik vermoed dat als ze iets hebben dat ik dan een dakrails nodig zou hebben, dus ik moet nog even verder zoeken.
 

Figaro75

Senior Member
Dan heb ik het idee dat iemand (de vorige eigenaar?) de dakrails heeft laten verwijderen.
Optie 2 is dan wel de makkelijkste. Als je een stuk rubber (fietsband) er tussen doet (eerst goed schoonmaken) moet het wel goed gaan als het voor die enkele keer is.

Alternatief is een set dakrails op de kop zien te tikken bij de sloop ofzo of op marktplaats.
Zelf heb ik bij mijn Octavia ook een nieuw set dakrails gemonteerd omdat de oude beschadigd waren en onder de verf zaten.
Is simpel zelf te doen als je een schroevendraaier kunt hanteren :xyxthumbs:

Maar optie 2 is dan denk ik wel goedkoper.

linkje voor optie 2 (voorbeeld)
linkje voor optie 2 (voorbeeld)
 

Figaro75

Senior Member
Hier hebben ze dakrails voor een Fabia 2006 te koop.
Misschien even bellen wat het kost??

Weet niet of het voor je in de buurt is maar niet geschoten is altijd mis.
 

Fokke

Nieuw lid
Wederom hartelijk dank!
Ik begrijp hieruit dat de Combi van huis uit ermee wordt uitgerust, dus dat ze dus eigenlijk erbij hadden moeten zitten. Jammer. Ik vond nog papieren van de vorige eigenaar maar om die nou te gaan bellen... het was een lease auto van IBM...

Ik denk dat ik dan toch maar de drager met de fietsbandbescherming moet gaan nemen. Want, anders moet ik dus twee dingen kopen, een rails en een drager.
 

Figaro75

Senior Member
Als je een combi hebt zitten daar voor 95% van de gevallen dakrails op ja.
Maar de uitzondering bevestigt de regel.

Optie van de drager op de dakrand is dan wel de makkelijkste ja, en vroeger gebeurde natuurlijk niet anders.
Dus zolang je niet dagelijks er gebruik van maakt zal je met een beetje extra rubber bescherming toch een heel eind moeten komen.

Succes, hoor graag of het je uiteindelijk is gelukt.
 

Fokke

Nieuw lid
Nogmaals hartelijk dank!

Waarom komt dit draadje eigenlijk niet voor op de lijst met recente onderwerpen en op de homepage?
 
Bovenaan Onderaan