Net gekochte skoda lekt koelvloeistof

Ik ben vandaag de door mij aangekochte skoda fabia 1.4 uit 2001 wezen ophalen, nieuwe apk erop, geen garantie maar mocht er direct al iets zijn dan werd dit netjes opgelost volgens de dealer.

Tot mijn grote verbazing zie ik na 2 uur stilstaan bij mij voor de deur al een plas koelvloeistof liggen aan de rechter voorkant van de auto.
Onder de kap gekeken en bij slang die naar radiateur leid? zag ik idd wat vocht maar slang zelf leek droog.

Uiteraard de dealer al gelijk gebeld, maar die reageerde nogal lauw en kan morgenochtend langs komen, zodat hij wel even zal "kijken".

Zou graag van jullie willen horen wat dit allemaal kan zijn, zodat ik beslagen te ijs kom.
 

skodasuperb94

Forumguru
Welkom op het forum @Claud , En gefeliciteerd met de aankoop van je nieuwe auto.
Het wordt erg gewaardeerd om je zelf even op de daarvoor bestemde plek voor te stellen, Hier dus.

Over je probleem met de auto, zoals 0ri0n88 al terecht aanhaalt is het verstandig eerst uit te sluiten of het idd koelvloeistof is of condenswater vd airco. Niet de meest gezonde manier maar koelvloeistof smaakt/ruikt zoet en is vettig. Een druppetje op je vinger is al voldoende.
 
was licht roze dus ik weet zeker dat het koelvloeistof is. En dacht idd te zien dat het koelvloeistof niveau was afgenomen, maar bij bijvullen zag ik het niet stijgen of de vloeistof ook maar bewegen door het vat heen, zo ondoorzichtig is dat kreng van een vat.

En het voorstellen zal ik ook zeker wel doen, maar sta nu eigenlijk nog te hard te stuiteren dat het al gelijk weer mis is met de auto.
 

0ri0n88

Forumguru
Was je expansievat leeg? Liep de motor warm? Anders toch eerst afwachten wat de verkoper te melden heeft en geen garantie wil niet zeggen dat jij geen correct werkende auto met koelvloeistof mag verwachten die ook langer als een dag in de motor blijft.
 

skodasuperb94

Forumguru
sta nu eigenlijk nog te hard te stuiteren dat het al gelijk weer mis is

Stuiteren heeft geen zin hoor, los je het probleem niet mee op:pardon:.
Het zal "iets" in de trant van radiateur/slangen zijn. In het donker heeft het toch geen zin om te gaan zoeken. Morgen de auto even de brug op en de dealer zal het normaal gezien snel genoeg gevonden hebben. Succes.
 
Heb het geproefd en het was wat skodasuperb94 al zei; zoetig en vettig.
En ik als vrouw met weinig tot geen kennis van de techniek ( ik kan wel in alles sturen zowat:dankje::deuk:) wil ik gewoon niet met mijn bevallige NOT mondje vol tanden staan.
 
dus geen tips en tricks wat het kan zijn? Ik ben nogal bang voor de koppakking...

En dealer reageerde zo verschrikkelijk lauw door eerst te zeggen dat hij er niet zou zijn om vervolgens mij toch te laten komen, dat ik er een slecht gevoel bij heb, vandaar dat ik graag wat beter zou willen weten wat het kan zijn.
 

0ri0n88

Forumguru
Kan van alles zijn @Claud slangeklem die kapot is, lekke radiator iets in die trant. Bij lekke koppaking moet je toch wel al rokend op je bestemming zijn aangekomen denk ik zo.
 

Fabia 123

Forumguru
Probeer met de monteur mee te kijken waar het lek zit. Is niet leuk wel leerzaam en de uitslag horen we graag op dit forum.
Wanneer we weten wat het probleem is komen er ook oplossingen.
 

EdK

Forumguru
Niet iemand in de directe omgeving van je die technisch is en met je mee kan naar de garage ?
familie , vrienden, buren ?
 
Dat is een beetje het punt eigenlijk; ik ben pas verhuisd dus nog niet echt bekend in deze omgeving en dus ook nog niet al te veel contacten. En ik ben geloof ik nog de meest technische van de hele familie, dus dan weet je het wel... :maakmegek:Er gaat wel een vriendin mee die er ook bij was met de aankoop.

Heb bij een vorige auto namelijk precies hetzelfde probleem gehad en toen was zo ongeveer alles vervangen en bleek het toch de koppakking te zijn, daar wordt een arme sloeber zoals ik niet vrolijk van...
 

EdK

Forumguru
Wel zou zeggen geef de dealer wel de kans op goed repareren.
Maar als het oplappen is en je volgende week er weer staat dan zou ik er toch over denken om je geld terug te vragen.
En dan misschien iets duurder uit zijn maar wat tweede hands bij een dealer kopen maar met garantie.
Al is het maar een 3 maanden, dit geeft je in algemeen meer zekerheid en uiteindelijk toch goedkoper.

Maar ik kan niet in je portemonee kijken en dat wil ik ook niet...
 
Is het een MPI?
Deze zijn wel gevoelig voor lekkende koppakingen,maar dat zal geen plas zijn als de auto stil staat.
Het zal waarschijnlijk ergens een aansluiting zijn.
 

Cordoba

Forumguru
De 1.4 mpi blokken hebben wel een naam als het om koppakkingen gaat, maar eigenlijk nog nooit gehoord dat er dan een plas onder de auto ligt. Het kan heel simpel de overdrukbeveiliging zijn, die is blijven hangen, dat betekent in de praktijk een ander reservoir/dop met ingebouwde overdrukklepje. Zo'n compleet reservoir kost nieuw nog geen 20 euro, dus dat is te overzien.

Andere mogelijkheid is dat de waterpomp lekt, en die waterpomp op zich valt wel mee, maar de kosten voor het vervangen (uren) zijn vaak de echte kosten (afhankelijk van het type motorblok).

En dan natuurlijk de al genoemde slangen en slangenklemmen, of lekke radiateur, kortom er zijn veel mogelijkheden, maar de symptomen wijzen niet direct op een lekke koppakking.

Vraag in de garage of je het koelsysteem afpersen: dan zetten ze een handpomp op de plek van de dop van het koelreservoir en zetten alles onder druk, om zo de lekkage te vinden.
 

CDK

Forumguru
Alle mogelijke oorzaken zijn al voorbij gekomen lees ik. Aangezien er op de grond een plas ligt ga ik niet van de koppakking uit. Alle andere aangedragen mogelijke oorzaken zouden wel een potentiële dader kunnen zijn.
 
Bovenaan Onderaan