NCAP test Skoda Fabia II

Ach, wie maalt er nou om die sterren. Dat is nou werkelijk het laatste argument waarom ik een bepaalde auto zou kopen. Niet dat ik van onveilig rijden houd, maar 4 of 5 sterren maak volgens mij ook niet zo'n verschil.Als je dan leest waarom die Chinese wagen maar 2 sterren kreeg (vanwege allerlei pietluttigheden) dan vind ik dat sterrencircus maar een wassen neus. Rijervaring en inzicht is me veel meer waard.
 
bij de Roomster waren wel aantekeningen.
De eerste test was niet goed omdat de gordelspanners niet werkte en de airbags te laat waren. Dit is in de software aangepast maar Skoda is overigens niet voornemens om dit ook in reeds verkochte Roomsters aan te passen... Een ander punt van kritiek is de bekabeling van de Roomster, de kans is groot dat het electrische systeem dusdanig beschadigd raken na een aanrijding dat bijvoorbeeld alarmlichten niet meer werken.

Dat laatste punt is niet zo boeiend, maar dat ze niet voornemens zijn om niet goed werkende airbagbesturing aan te passen is wel een beetje lomp... Je zou haast denken dat er mensen van PON zijn doorgedronen binnen de Skoda directie....
 

Mark

Banned
Het probleem met de éérste generatie Roomster was dat bij een aanrijding de bekabeling van en naar de batery kon beschadigd geraken, daardoor was er een kans dat de airbag's en andere veiligheidstoestanden niet werkten bij de aanrijding (geen stroom).
Bij mijn weten (en heb daar ook niets over gelezen) is er niets mis met de software, maar ging het puur over de bekabeling.
 

Michel

Forumguru
Zojuist las ik een discussie op het forum van de Autoweek en daarin vermeldde iemand dat de Fabia net één puntje tekortkwam om 5 sterren te krijgen.
 

joergarms

Senior Member
Ach, wie maalt er nou om die sterren. Dat is nou werkelijk het laatste argument waarom ik een bepaalde auto zou kopen. Niet dat ik van onveilig rijden houd, maar 4 of 5 sterren maak volgens mij ook niet zo'n verschil.Als je dan leest waarom die Chinese wagen maar 2 sterren kreeg (vanwege allerlei pietluttigheden) dan vind ik dat sterrencircus maar een wassen neus. Rijervaring en inzicht is me veel meer waard.

Nou bij mij is dat toch één van DE voorwaarden waarop ik een auto koop.
Ik vertrouw mijzelf wel in het verkeerd, maar er rijden genoeg mensen rond die het rijbewijs met de zegeltjes hebben verdiend.
Ben net terug van 2 weken sporten in de franse alpen, daar rijden nog zoveel kamikaze-chauffeurs, blij dat ik niet in een Suzuki Alto o.i.d. rond hoef te rijden.
 
wat ik altijd betrouwbare informatie vind zijn de rapporten die de Zweedse verzekeraar Folksam elk jaar uitbrengt. In deze rapporten beoordelen ze auto's op basis van echte ongelukken en niet van de labo testen van EuroNCAP. Bij EuroNCAP krijg je punten voor een gordel verklikker lampje... Ook een lampje dat aangaat als de Cruise control aanstaat levert punten op. Zijn deze punten van invloed op de veiligheid als je een aanrijding krijgt???
 
Bovenaan Onderaan