Navigatiedatabase wordt niet bijgewerkt. Blijft 20.3?

ErikDekker

Nieuw lid
Goedenavond,

Ik heb sinds een aantal maanden een Skoda Octavia, met MIB3 infotainment systeem (denk ik).

Onderdeelnummer apparaat is 5E3035820E, hardware H56, Software: 1803.
De navigatiedatabase is 20.3

Ik zit al heel lang rond te zoeken op het forum en in filmpjes wat hier de oorzaak van kan zijn, maar ik kan er zo niks over vinden wat past bij mijn situatie.
Toen ik de auto kreeg was navigatie nog niet geactiveerd, dat heb ik een aantal weken terug gedaan via de skoda shop.
Het viel me laatst op dat de navigatie dacht dat ik in het weiland reed. En nu blijkt de kaart dus nog 20.3 te zijn, terwijl we in 2022 zitten.

'Online kaartupdate' heeft de status 'Geactiveerd'. Ook heb ik het online pakket voor live verkeer, kaart updates e.d. actief. Bij systeeminfo, en dan 'updates' staat niks.

Via updateportal kan je VIN intoetsen en EC2022/2023 downloaden. Dit heb ik gedaan, op schijf gezet en via USB-C met de auto verbonden volgens de MIB3 handleiding die erbij staat op dit portal, maar hier lijkt niks mee te gebeuren (krijg je hier melding van? Hoeveel tijd gaat hier overheen?).

Heeft iemand een idee hoe ik deze kaarten geupdate kan krijgen? Voor de zomer zou het wel fijn zijn als de kaarten een beetje up2date zijn.
Al vast bedankt voor de hulp! Als de auto spontaan toch iets gaat doen via USB-C poort, of online iets binnen krijgt dan laat ik dat weten.
 

Alpha

Donateur
Ben je na het inprikken van je USB-C stick ook naar Instellingen, Informatie, Software Update gegaan?
 

ErikDekker

Nieuw lid
Wel naar setup - systeeminfornatie - alle updates weergeven. Dan krijg ik een leeg scherm:
 

Bijlagen

  • 20220527_083724-min.jpg
    20220527_083724-min.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 60

Rallye

Forumguru
Twee vragen.
1) Moet je auto voor online updates niet verbonden zijn me5 een wifinetwerk?
2) Heb je het gedownloade bestand uitgepakt naar de stick?
 

ErikDekker

Nieuw lid
@Rallye,

1. Ik krijg af en toe wel updates binnen (kleine dingetjes meestal), dus denk het niet? Maar ik heb 'm ook verbonden met mijn wifi netwerk thuis vanaf 2 dagen geleden.
2. ik heb het zip bestand eerst uitgepakt, en vervolgens gekopieerd op een de disk. De disk is eerst exFAT geformatteerd. Deze disk is via kabel verbonden met USB-C poort.
 

ErikDekker

Nieuw lid
Klopt, gewoon een externe SSD met USB-C aansluiting. In feite is dat hetzelfde als een stick (externe opslag, te benaderen via USB-C)
 

EdK

Forumguru
In feite is dat hetzelfde als een stick
Ja en Nee

Als ik op mijn USB stick muziek zet dan word deze gewoon afgespeeld op me Amundsen via de USB
Zodra ik er een SSD aanhang dan krijgt hij kuren, en dat heeft simpelweg te maken met de stroom die de SSD blijkbaar nodig heeft tov een USB stick....:pieker:
 

ErikDekker

Nieuw lid
Oke bedankt, dan ga ik een USB-C stick halen, just in case. Wie weet maakt het verschil! (ik laat hier weten wat de uitkomst is uiteraard)
 

ErikDekker

Nieuw lid
Vanaf zaterdag heb ik er een USB-C stick in zitten. Lijkt geen enkel verschil te maken met de SSD disk: er gebeurt simpelweg niks. Heeft iemand ervaring met of er iets van voortgang te zien is normaal gesproken? Hoe lang moet je normaal gesproken rond rijden met die stick voordat de boel geupdate is?
 

Herre

Senior Member
Ik ben geen expert op dit gebied, maar kan je dit systeem wel updaten vanaf een stick? je hebt nu versie 2022/2023 op een stick staan. Die heb ik gebruikt om mijn Kodiaq te updaten vanaf 2022. maar dat is een ouder systeem als ik het goed begrepen heb. De nieuwere systemen worden toch altijd draadloos geupdate?
iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
 

Eric J B

Nieuw lid
Ik herken dit, want ik ondervind precies hetzelfde. Mijn vermoeden is dat er in de download van de versie 2022/2023 een bestand missend is. Het bestand MIB31_EU.ROOT staat er niet in, welke wel in de vorige versie stond. In dit bestand staan bepaalde check sums die, mijns inziens van belang zijn om e.e.a. in de Columbus (MIB3) te kunnen laden. Afgelopen week heb ik hierover contact opgenomen met de klantenservice van Skoda. Wel een heel aardige mevrouw aan de lijn, maar of zij het intern georganiseerd zal krijgen om dit bestand toegevoegd te krijgen? ik ben bang van niet.
 

hemi24

Forumguru
Waarschijnlijk niet, want volgens mij is de klantenservice geen interne dienst van Skoda, maar een soort van callcenter…
 

Eric J B

Nieuw lid
Zojuist opnieuw een download van het navigatie package 2022/2023 gedaan en..... jawel hoor MIB31_EU.ROOT staat er nu wel bij. Ik zal m op een USB zetten en ben benieuwd of de Columbus MIB3 deze nu wel laadt. Moet de komende dagen toch een paar langere ritten maken, dus zou er genoeg tijd moeten zijn voor de Columbus om e.e.a. te laden.
 

ErikDekker

Nieuw lid
Goed nieuws! 2 dagen geleden kreeg ik een update binnen en toen ik daarna keek was mijn navigatie 22.4

Aantal zaken:
- De USB-C stick zit er nog steeds in (nu 2 weken). Het kan in theorie daar vandaan komen, maar verwacht het niet. Ik heb in tussentijd lange ritten gemaakt (waaronder twee van 4 uur per stuk) waarin niks gebeurde. Ik heb eerder het gevoel dat het klopt wat @Herre zegt klopt en dat alles alleen online gaat.
- Ik heb de navigatie pas een aantal weken terug (eind april) geactiveerd. Ik ergens gezien dat skoda 2 keer per jaar met updates komt rond mappen e.d. Ik dacht juni en november(?). Ergens heb ik het gevoel dat je na het activeren van de navigatie moet wachten tot één van deze updates langs komt voordat je op een recente map zit. Dit zou in ieder geval passen bij mijn situatie.

Bedankt voor het meedenken! Wat mij betreft mag deze vraag gesloten worden.
 

bzwoin

Nieuw lid
Ik heb dit probleem ook en ik heb nu een week een USB-stick in de auto zitten en wacht tot de kaart geüpdatet wordt, maar eerlijk gezegd vindt ik dit geen manier om een kaart up-to-date te krijgen. Ik heb de Kodiaq sinds februari vorig jaar en in al die tijd geen update mogen ontvangen wat betreft de kaart. Ik zit eerlijk gezegd ook niet heel veel meer in de auto sinds Corona...
Ik vind dit echt geen klantvriendelijke manier om kaarten up-to-date te krijgen. Punt is ook dat de kaarten gebruikt worden tijdens het gebruik van de Travel Assist en daardoor onjuiste suggesties kan doen wat weer onveilige situaties kan opleveren. De hele informatievoorziening rond die updates is ook zo schimmig als wat. Niemand kan vertellen hoe het nou precies werkt en wat de voorwaarden zijn om een update daadwerkelijk geïnstalleerd te krijgen.
 

JMS

Lid
Mogelijks is het al dan niet kunnen updaten van de kaarten via usb afhankelijk van de software versie van je multimedia systeem. Bij mij werkt het ook niet op een superb IV met versie 0278. Ik heb op briskoda gezien dat er een gebruiker was met software 0304 (ook superb IV) waarbij het wel lukte om up te daten via usb.
Misschien hebben @Antera of @Rainesh ervaring met welke software versie dit werkt en met welke niet.
 
Ikzelf heb een Karoq april 2022. Ik krijg af en toe een melding dat er een software update klaar staat via mijn multi media systeem en dat gebeurd dan ook automatisch. Nu zie ik dat mijn navigatie versie is 22.5.
Is de versie 2022/2023 nu een nieuwe versie of heb ik nu de laatste versie in mijn Karoq zitten. Kan eventueel ook zelf update via mijn aanwezige usb-c aansluiting indien nodig. Bedankt voor jullie advies
 
Bovenaan Onderaan