Navigatie Updates 2019/2020

64rhfx

Senior Member
Antwoord van Skoda:

Hartelijk dank voor uw e-mail. Had ik ook wel kunnen bedenken.

Er is geen algemeen antwoord te geven op de vraag wanneer en hoe vaak er een update beschikbaar komt voor een navigatiesysteem. Afhankelijk van het type en de leeftijd van het navigatiesysteem kan dit variëren tussen één of twee keer per jaar, maar naar mate de leeftijd van een systeem ouder wordt, kan dit ook één maal per twee jaar zijn.

Wij hebben geen inzage in de verschijningsdata van nieuwe navigatie-updates. Onder het hoofdstuk Service & Onderhoud op onze website, kunt u kiezen voor het onderwerp "Audio&Navigatie/Multimedia/Infotainment". Via deze manier kunt u nagaan of er voor het navigatiesysteem in uw auto een update (online of via een datadrager) beschikbaar is

Met vriendelijke groet,

Marjon Ouwens
SKODA Customer Care
 
Herkenbaar: heel weinig kennis, kunde en betrokkenheid bij Skoda NL. Ik had over de vraag "is er al een nieuwe 2020 versie voor de Columbus beschikbaar of is mogelijk de support voor mijn auto afgelopen" het idee dat ze geen flauw idee had waar het over ging. Het enige wat ze bleef herhalen was: kunt u uw gegevens geven zodat ik de dealer kan vragen om te kijken hoe u het best geholpen kunt worden.
 

EdK

Forumguru
Tsja een antwoordcomputer komt steeds met dezelfde vraag als die het niet meer weet......
En als ze der dan nog een leuke naam geven dan geloven we allemaal dat er een dame tegen je zit te chatten...

:deuk:
 
Vandaag heb ik mijn Columbus succesvol kunnen updaten. De vorige eigenaar had de navigatie van de S3 van 2016 die ik sinds anderhalve week in bezit heb, nooit geupdated. Hoog tijd dus om daar iets aan te doen.

Maar daar heb ik hier heel wat voor moeten lezen om er achter te komen hoe het nu precies in z'n werk gaat.
Voor de mensen die ook zoekende zijn zal ik hier even beschrijven hoe het mij zonder problemen is gelukt.

- Ga naar de site https://www.skoda.nl/service/infotainment-en-audio/navigatie-update
- Kies je systeem: Columbus (in mijn geval) of Amundsen
- Klik op 'Naar online updates'
- Je komt nu op https://updateportal.skoda-auto.com/nl-NL/Updates
- Als je liever geen Engelse tekst wilt klik je rechtsboven op het pijltje naast NL en kies je taal
- Vul je VIN nummer in
- Download de (gecomprimeerde) kaarten.
- Als het goed is heb je vervolgens op je pc of laptop het volgende bestand staan: HIGH12_P177_EU_201920
- Op mijn laptop (Windows 10) kon ik door rechtsklikken op dit bestand de boel uitpakken
- Dit resulteert in 2 bestandsmappen Mib1 en Mib2 en het tekstdocument metainfo2
- Neem een USB-stick of een SD kaatje van minstens 32 GB (in mijn geval een USB-stick van 64 GB) en formateer deze (ik gebruikte Exfat, maar wellicht kan FAT32 ook)
- kopieer de genoemde 3 bestanden naar de stick of het kaartje.
- Zet in je auto de navigatie aan en steek de USB-stick in het contact in de middenconsole, klik op instellingen en op updates.
- Start de motor en ga een eind rijden (bij mij duurde het ongeveer 3 kwartier)
- Misschien is het ook mogelijk om de motor tussentijds te stoppen en gaat hij later verder, maar dit heb ik niet onderzocht
- Tijdens het updaten kun je de navigatie niet gebruiken

Succes!
 

Pendragon

Forumguru
Je stappen kloppen helemaal en zo wordt het in het filmpje op de website ook uitgelegd. Je hoeft niet met de auto te rijden, als hij maar op contact staat. Stop je tussendoor dan gaat hij bij de volgende keer weer verder. Kind kan de was doen
 

MaxN

Donateur
Ik zet de auto niet eens op contact. Ik zet de Columbus aan en start het updaten, wel zorgen dat je de auto niet op slot doet! Dan wil de auto wel eens stoppen met de update, maar zoals gezegd, gaat deze verder als het systeem weer opstart.
 

Rallye

Forumguru
@Klaver4 Voor de Amundsen neem je niet een stick of “een SD-kaartje”, maar het OEM-SD-kaartje. Een stick of niet-OEM kasrtje werken niet. En liever niet formatteren maar wissen. Het gedownloade bestand pak je uit naar de kaart en die zet je terug in de auto. Dan is het klaar: de Amundsen navigeert van de SD-kaart.

N.B. Er zit een schuifje voor de schrijfbeveiliging aan de zijkant van het kaartje. Die moet in de goede stand staan.
 
@Rallye Je hebt helemaal gelijk! Is een belangrijke aanvulling.
Ik kan de tekst in mijn bericht helaas niet meer wijzigen... Hopelijk lezen Amundsen gebruikers jouw bijdrage ;)
 
ivm met update navigatie Columbus via USB stick:

Ik lees dat de meesten hier op het forum een Windows PC gebruiken om de bestanden te downloaden en uit te pakken en verder over te zetten naar USB.
Ik heb enkel een Macbook en volgde de bovenvermelde procedure maar toch herkent het Columbus systeem nooit de USB.

Is er iemand op dit forum bij wie de update via USB wel lukte na het downloaden, uitpakken en overzetten naar USB met een Macbook ?

Mss is dat wel het probleem ?
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Amundsen heeft een SD kaart met het kaart materiaal en die moet je verwijderen en daarna binnen lekker in de warmte updaten.
Columbus kan geupdate worden met een USB

Het updaten met USB bij de amundsen is dus niet mogelijk met kaartmateriaal
Met USB kun je wel bv de iconen van de Radio zenders updaten.
 

MacRembrandt

Forumguru
Gisteren ook even de Amundsen geupdate. Gewoon de hele kaart genomen (ECE A1 2020).
Die past (ondanks de waarschuwing voor het 32GB kaartje) gewoon op het originele Skoda kaartje en werkt.
 

MaxN

Donateur
ivm met update navigatie Columbus via USB stick:

Ik lees dat de meesten hier op het forum een Windows PC gebruiken om de bestanden te downloaden en uit te pakken en verder over te zetten naar USB.
Ik heb enkel een Macbook en volgde de bovenvermelde procedure maar toch herkent het Columbus systeem nooit de USB.

Is er iemand op dit forum bij wie de update via USB wel lukte na het downloaden, uitpakken en overzetten naar USB met een Macbook ?

Mss is dat wel het probleem ?

Je moet met een app op de Mac de verborgen bestanden verwijderen die je Mac(book) er op zet.
Dit kan met een app als Cleanmydrive, werkt perfect. Doe ik ook op dezelfde wijze.
Is ook al vaker voorbij gekomen in diverse topics over navi updates met een Mac(Book).
 
@MaxN bedankt , heb idd een scan uitgevoerd ( Cleanmydrive app ) , maar spijtig genoeg nog steeds zonder succes. M'n dealer blijft erbij dat ik een originele Skoda SD kaart moet kopen van bijna 200€ ! Niet dus ! Ga van de week eens contact opnemen met een andere Skoda dealer in de buurt.
Bedankt voor je berichtje!
 

MaxN

Donateur
Voor een Columbus is dat zeker niet nodig. Die kan met elke usb-stick of sd-kaart ge-update worden. De Amundsen niet zoals bekend is.
 

dn-co

Actief lid
Ik heb ECE2020 zojuist binnengehaald en op een SD kaartje gezet. Morgen de boel eens updaten.
 
Bovenaan Onderaan