Navigatie Updates 2019/2020

Rallye

Forumguru
Welke download heb je gedaan? Die van VW of Skoda? Probeer anders eens degeen die je niet eerder had.
 
  • Leuk
Waarderingen: lsp

Jessedew

Senior Member
Heb mijn columbus van 2013 weer succesvol kunnen updaten 2019/2020 (waren eerst geen kaarten beschikbaar in het skoda portaal) maar inmiddels dus wel weer. (wat er precies op deze kaarten anders is geen idee, maar laatste versie wel fijn vind ik (je weet immers nooit hoelang het gratis blijft aangeboden en een auto met recente kaarten of die van 10 jaar terug verkoopt dan toch net iets beter)

SD kaart 32gb geformatteerd en toen de gedownloade bestanden erop uitgepakt.

Inclusief downloaden, bestanden uitpakken en daadwerkelijk updaten ben je wel weer wat uurtjes verder (af en toe even naar de auto lopen om te kijken hoe ver die is) al schijnt het al rijdend ook gewoon te kunnen.
 
Ik doe het altijd als volgt voor mijn Amundsen en nooit geen problemen:
  1. Nieuwe kaart downloaden (via Skoda of VW) en uitpakken (unzippen met bijvoorbeeld 7Zip). Je krijgt dan een map met de naam "maps".
  2. Vervolgens de map "maps" die op de SD-kaart staat verwijderen of kopiëren naar de harde schijf van de computer als back-up. De SD-kaart hoeft niet te worden geformatteerd(!).
  3. Daarna de nieuwe map "maps" kopiëren naar de SD-kaart.
Al met al een half uur werk.
 

lsp

Forumguru
Ik doe het altijd als volgt voor mijn Amundsen en nooit geen problemen:
  1. Nieuwe kaart downloaden (via Skoda of VW) en uitpakken (unzippen met bijvoorbeeld 7Zip). Je krijgt dan een map met de naam "maps".
  2. Vervolgens de map "maps" die op de SD-kaart staat verwijderen of kopiëren naar de harde schijf van de computer als back-up. De SD-kaart hoeft niet te worden geformatteerd(!).
  3. Daarna de nieuwe map "maps" kopiëren naar de SD-kaart.
Al met al een half uur werk.

Ik heb geen Amundsen, maar een Columbus..

Downloaden is geen probleem en voor de zekerheid op verschillende laptops geprobeerd (zowel Skoda als VW download)
Uitpakken bij beide bestanden (7zip en winzip, foutmeldingen op losse bestanden, maar geen van alle heb ik nodig (vooral Rusland en Albanie)
USB stick en SD kaart, zowel exFat als ntfs geformatteerd (volgens boekje moet beide werken)
Willekeurig wordt SDkaart of USB stick de update niet herkend
Update wel herkend, dan foutmelding na 75% to 100% (kan update niet voltooien)
Al lijkt update wel gedaan...
Foutmeldingen op invoer adressen.. kan database locatie op database niet vinden.
 

lsp

Forumguru
Bijzonder, ik heb vorige week de VW-versie gedownload, uitgepakt en succesvol geïnstalleerd, geen enkel probleem. Ook hier een Columbus MIB3.

Los uitgepakt? Ook geen foutmeldingen bij het uitpakken?
Via SD kaart of USB stick update gedaan?
 

Smeeuwis

Donateur
Via 7zip in Windows, direct op een SD kaart gezet. Nergens foutmeldingen gekregen. Je moet wel even opletten dat de bestandjes meteen in de root van de SD kaart moeten staan, dus niet in een submap. Er moeten ook maar drie of vier bestandjes op de kaart staan: twee mappen en een .txt moeten er in ieder geval zijn.

En, niet onbelangrijk, de SD kaart geformatteerd als FAT32, maar ook dat weet je waarschijnlijk al.
 

Pendragon

Forumguru
Ik heb de update op de Columbus al honderd keer gedaan denk ik. Op de oude en de nieuwe. Bij mijzelf en anderen. Echt nog nooit problemen gehad. Voor Columbus heb je een 32GB sdcard nodig of usb stick. Downloaden, uitpakken gewoon met de Windows 10 unzip tool (dubbel klik op zip bestand) alles selecteren, copy en paste naar de sdcard en klaar.
 

Jessedew

Senior Member
Zo als bovenstaande heb ik het ook gedaan. Tot nu toe 2 keer zonder problemen. Had voor de zekerheid SD kaart geformatteerd.

Had het overigens ook met de VW kaarten geprobeerd, maar toen was de SD kaart ineens te klein, dus dat werkte niet bij mij. Maar nu gewoon via Skoda en kan ik weer een jaar vooruit.
 

64rhfx

Senior Member
Hallo.

Misschien overbodige vraag, maar kan het hier nergens vinden. Ook niet op de Skoda site.
Wanneer zijn er nou updates? Op de site staat twee keer per jaar.
 

MaxN

Donateur
Dat is elke keer weer de vraag. De laatste paar jaar is het nooit in dezelfde periode geweest. Meestal in de zomer en aan het einde van het jaar. Maar de garantie daarvoor eindigt na dit bericht.
 

EdK

Forumguru
De update kun je zien aan het nummer dus ec1 2019/2020 ofnu dus 2020
Als je op je unitdus de 2019/2020 hebt staan in scherm en je ziet dat op de site van Skoda er een 2020 staat....
Dan weet je dat er een nieuwere versie is.
Dus gewoon eens in half jaar ff kijken op site van Skoda of de boel hier in de gaten houden, want zodra er een nieuwe is dan staan ze hier allemaal op hun kop van blijdschap....:pieker::pardon:
 

Rallye

Forumguru
Hallo.

Misschien overbodige vraag, maar kan het hier nergens vinden. Ook niet op de Skoda site.
Wanneer zijn er nou updates? Op de site staat twee keer per jaar.

Sinds ik een Skoda heb met een MIB navigatie staat er meestal eind november en eind juni een update klaar. Bij VW een paar weken eerder dan bij Skoda. De laatste anderhalf jaar is Skoda inderdaad een beetje met het tijdschema aan het kloten; VW is regelmatiger.
 

MaxN

Donateur
Het heeft er in het verleden wel bij gestaan. Ik kan me nog herinneren dat vorig jaar de update van mei al in augustus kwam. Al die tijd stond er op de site dat deze in mei zou komen. Dus misschien dat ze deze daarom maar weg hebben gehaald, zodat mensen daar niet over kunnen vallen.
 

lsp

Forumguru
Staat er nog steeds netjes bij hoor...
Timing.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan