Navigatie kaart niet compleet of corrupt?

Robbie146

Senior Member
Iemand dit al eens meegemaakt?

Onderweg naar Italië ging in Duitsland de navigatie volledig in de reboot en kwam netjes weer terug.

Ergens halverwege Oostenrijk gebeurde dit weer en was de kaart op een paar hoofdwegen na ineens leeg. Het systeem was de route kwijt en weigerde deze opnieuw te berekenen.

We zijn nu een week in Italië en ik ben maar overgestapt op Android Auto / Google Maps als (hopelijk tijdelijke) vervanging omdat we behalve een paar hoofwegen niets zien.

De auto is nu 3 maanden oud.
 

Bijlagen

  • IMG20220503143733.jpg
    IMG20220503143733.jpg
    155,7 KB · Weergaven: 87
  • IMG20220503143918.jpg
    IMG20220503143918.jpg
    124,5 KB · Weergaven: 85
  • IMG20220503143927.jpg
    IMG20220503143927.jpg
    149 KB · Weergaven: 76
  • IMG20220503143943.jpg
    IMG20220503143943.jpg
    117,3 KB · Weergaven: 81

EdK

Forumguru
Lijkt een gevalletje dat italië als kaartmateriaal niet in je navigatie staat.
Dan krijg je alleen hoofdwegen te zien, dit is met alle navi het geval.
 

Cordoba

Forumguru
Meest logische lijkt dat de auto via data-verbinding zelf automatisch de kaarten update, maar dat dit blijkbaar in Oostenrijk is fout gegaan, en het lijkt alsof je geen rechten meer hebt voor het kaartmateriaal in Italie/Oostenrijk.
 

EdK

Forumguru
@EdK ik zou het met je eens kunnen zijn als dit fenomeen niet halverwege Oostenrijk was begonnen ;)
Ik weet niet welk kaart materiaal er op stond toen je uit Holland / Belgium vertrok.
Maar vermoed dat je niet geheel Europa er op had staan, maar een deel maar.
En daar moet het ergens fout zijn gegaan...
Weet ook niet hoe jij nu update mbt kaart materiaal.
Kun je nog kiezen uit delen van europa of geheel ?
Maar ondanks dat het in oostenrijk is begonnen moet je het toch in de kaarten zoeken. Dit aan de hand van dat je alleen hoofdwegen ziet.
 

Tees

Donateur
Ik vraag me af of er in de hedendaagse navigaties nog steeds een basiskaart zit met daaroverheen de detailkaart? Vroegah was dat wel zo. En dan zou het kunnen dat de detailkaart corrupt is geraakt, en ie dan terugvalt op de basiskaart.

Als de originele kaart niet Italië bevatte, hoe had ie dan uberhaupt de route daarnaartoe kunnen bepalen?
 

Robbie146

Senior Member
@Tees precies, de intiele route vanuit NL was wel degelijk bepaald door het systeem, tot aan het eind adres van de camping. Die straat is dus nu natuurlijk verdwenen.

Bij mijn S3 was het nog makkelijk kaarten zelf te downloaden en updaten. Zover ik nu kan zien kun je niets meer en zie je alleen 1 nummer wat aangeeft welke kaart versie je hebt. Wat dit precies inhoud aan landen (met of zonder details) moet je maar raden dan denk ik?

Zal op de terugweg eens kijken of en wanneer de boel weer beschikbaar komt en anders de dealer bellen volgende week.
 

jongetje

Forumguru
De kaarten zijn altijd Europa.
Ik heb geen online gebeuren meer en heb je kaart gedownload (37GB) en op usb gezet maar geen idee hoe ik die dan in het systeem krijg... de dealer is altijd druk en belt niet terug (en vraag me af of die het weet).
 

Robbie146

Senior Member
Tsja, inderdaad kaarten zelf updaten schijnt niet meer te kunnen, leven de vooruitgang :nono:
We zijn vannacht thuisgekomen, ergens na München is het systeem spontaan weer gaan werken.
Ik kijk het nog even aan, in NL heb ik verder geen problemen, en ga er wel een keertje mee langs de dealer, al verwacht ik daar niet veel van......
 

CharlesTucker

Forumguru
Tsja, inderdaad kaarten zelf updaten schijnt niet meer te kunnen, leven de vooruitgang :nono:
Als het goed werkt is dat automatisch updaten best ideaal. Ik heb ergens in de kast nog een TomTom liggen, die zo heel af en toe mee mag in de Citigo. Als je dat ding aanzet heeft ie zichzelf binnen de kortste keren (wel, toen we 'm een keer 3 jaar niet gebruikt hadden duurde het een half uurtje) volledig geupdate. Zonder verdere kosten na de aanschaf, geen abonnement of zo, het blijft gewoon werken (lifetime updates, lifetime traffic) voor veel en veel minder geld dan een Columbus.

Het dingetje is inmiddels 6 jaar oud, en doet het nog prima, en het kaartmateriaal is beter dan dat in de Columbus van m'n O3. Die Columbus mag je wel een of twee keer per jaar zelf updaten, duurt ruim drie kwartier, en waar het voetpad waaraan ik woon 10 jaar na de sloop en nieuwbouw nog steeds niet klopt, volgens m'n Columbus is het nog steeds een weg.

Niets mis dus met dat principe van automatisch updaten, en als het fatsoenlijk geimplementeerd, is is het wat mij betreft wel degelijk vooruitgang. Helaas zijn ze bij VAG kennelijk nog niet zo ver.
 

Rallye

Forumguru
@CharlesTucker Je weet dat je bij Here wijzigingen in de kaarten kunt voorstellen? Ik heb dat al eens gedaan en na anderhalf jaar was de wijziging inderdaad op de kaart op mij Amundsen zichtbaar.
 

CharlesTucker

Forumguru
@Rallye, ja, inderdaad, dat weet ik, en ik heb het ook inmiddels twee keer gedaan, maar dat heeft geen resultaat gehad. Overigens heeft het bij de andere kaartenmakers ook erg lang geduurd. Ik wilde hier eigenlijk gaan typen dat Google het ook fout heeft, maar toen ik dat zojuist checkte bleek dat verbeterd te zijn (na bijna 10 jaar dus). De StreetView foto's zijn nog wel 13 jaar oud trouwens.

@hemi24, m'n O3 is 4 jaar oud, ik heb geen idee of daar een MIB3 in zit, maar de kaarten zijn wel van Here.
 

J0ris

Lid
Misschien een beetje offtopic, maar ik kan de keren dat ik de ingebouwde navigatie heb gebruikt op 1 hand tellen. Waze/Flitsmeister werkt toch veel beter, inclusief fileinfo en flitsers?
 

EdK

Forumguru
Waze/Flitsmeister werkt toch veel beter,
Doordat vele hier hun mond vol hebben/hadden van Waze heb ik dit onlangs eens geïnstalleerd
Mar jonge jonge wat een kinderlijke layout heeft die app...... na een week van doorbijten er gauw weer afgehaald.
En FM draai ik ook veel mee, maar samen met google maps zijn deze navi's zeker niet heilig en zitten er ook vaak naast.
Heb bepaalde klanten waar ik met ogen dicht bijwijze naar toe rij, en dus mooie ritten om je navi te testen.
Wel in deze gevallen zit de VAG navi er minder naast dan de FM.
Bij wegwerkzaamheden en afzettingen dan is FM weer wel de top of bill
 

J0ris

Lid
Ik snap wat je bedoelt vwb de interface, maar dat vind ikzelf niet zo belangrijk. Voor mij tellen de snelste route en up-to-date kaartmateriaal.
 

CharlesTucker

Forumguru
We dwalen af, maar aangezien @Robbie146 weer veilig thuis is dat hopelijk geen probleem. @J0ris, smaken verschillen, zelf gebruik ik de ingebouwde navigatie letterlijk altijd, ook tijdens woon-werkverkeer en andere ritjes waar ik prima de weg weet, voor eventuele omleidingen en files. Simpelweg omdat ik liever geen losse spullen in de auto heb hangen. De telefoon blijft in m'n tas of jaszak, die heb ik nergens voor nodig als ik aan het rijden ben. Hij verbindt wel automatisch met de auto, zodat ik als het echt moet wel een keertje handsfree kan bellen. En als ie verbindt zet ie automatisch de hotspot aan, zodat m'n ingebouwde navigatie de TomTom verkeersinformatie binnen kan trekken, dat is wel heel veel beter dan via RDS.
 
Heeft iemand met een octavia 4, vwb de navigatie ook de issues dat de thuisadres en werkadres niet onthouden wordt, de navigatiestem iedere keer weer aanstaat, en ook de route opties iedere keer gereset worden, bv het navigeren via pontjes staat na herstart steeds aan? Wordt er een beetje gek van, en ja ik kan google maps gebruiken of sygic, maar ik vind dat dit gewoon moet werken. Alleen dedealer heeft geen idee. Auto in gebruik sinds januari 2021
 
Bovenaan Onderaan