Navigatie DVD West Europa

!Škoda!

Actief lid
Ik heb enkele vraag mbt de navigatie DVD voor de Columbus (Škoda's variatie op de RNS-510 van VW)
1) Is de DVD voor de VW RNS-510 compatibel met de Columbus, of gaat dit door de een of andere beveiliging niet lukken? (ik heb namelijk op Ebay enkele "goedkope" originele VW RNS DVD's zien staan voor ongeveer 100 Euro inclusief verzendkosten, en overweeg dan toch om deze te kopen als deze "passen")

2) De DVD is duur, erg duur dus ik vraag mij af of ik (puur voor eigen gebruik) deze kan backuppen op de een of andere manier.

3) Kan men een Navigatie DVD en een cd/dvd tegelijk in de Columbus hebben?

Alvast bedankt voor jullie hulp en assistentie in deze.
 

higgy

Forumguru
1) bij mijn weten zijn ze identiek. Pas ERG op met kopieen via Ebay. Je zult niet de eerste zijn die òf een vastgelopen systeem kreeg, òf een kwalijke dvd (te oude databases bijv.)
2) deze vraag zal ik maar als niet-gezien beschouwen. Lees het reglement nog even door van dit forum
3) Nee, maar is ook niet nodig: je kunt de navi-DVD backuppen naar 10Gb van de 30Gb harddisk die in de Columbus zit, en daarna kan 'ie er uit. Je navigeert dan op de harddisk en kunt evt. een audio-cd in het loopwerk doen.
 

!Škoda!

Actief lid
puntje 2

Sorry, Higgy,


Het was niet mijn bedoeling om iets "illegaals" te doen, alleen om een echte backup te maken en de originele DVD ergens in een kluis te leggen. Dacht niet dat een vraag daarover als "illegaal" werd beschouwd. Persoonlijk (reeds meerdere inbraken in mijn auto gehad) vind ik het niet "lekker" om een DVD van 250 Euro in een auto te laten liggen. Probleem is namelijk dat je van de verzekering zelden DVD's, en al helemaal tegen een dergelijke prijs vergoed krijgt. In aanmerking genomen al die berichten dat een VAG-auto erg makkelijk open te maken is en dat RNS-510 systemen erg gewild zijn onder het dievengilde, kan ik beter een backup in het toestel laten zitten toch?
Je refereert aan de forumregels maar in de regels ( http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=101 ) kan ik hierover ook niets vinden. zoek ik verkeerd?

Verder is kopen via Ebay, mits je de regels respecteert, redelijk zonder gevaar, (maar niet zonder moeite om je geld weer terug te krijgen :eek:oo: )

Maar ik heb nog wel een ander vraagje:
De Harddisk is opgedeeld in twee delen een van 10Gb en 1 van 20 Gb, nu heb ik op Internet de indruk gekregen dat via de SD card wel beide delen toegankelijk zijn. Klopt dat?
 

higgy

Forumguru
Je hoeft geen backup te maken: na het eenmalig laden van je navi-dvd op de 10Gb van je harddisk kun je de dvd thuis opbergen! Klaar!

Dat van die SD-kaart kan ik (nog) niet onderzoeken, de aflevering van mijn BE duurt nog even. Wat wil je echter op die 10Gb? Als de navi daar z'n dvd-image neerzet is het toch verder goed? Die 20Gb zal zeker wel toegankelijk zijn ja, om bijv. je mp3-tjes van SD-kaart naar harddisk te kunnen kopieren.

Suc6!
 

octaviar

Nieuw lid
Weet iemand welke versie van de navigatie DVD door Skoda wordt uitgeleverd? Laatste versie die beschikbaar is V2 van de navigatie DVD. Kan iemand dit bevestigen? Als je de DVD in je PC stopt kun je in het tekst bestandje in de 'hoofdmap' of root de details van de DVD vinden. Is dit toevallig:

Volume: CD_6160
Date: 8.8.2007
db: EU(2007Q1)
Area: Europe
Supplier: Navteq
Version: 505.20.715.1.84
Features: ZIP3kb - feaV10(VW) - pti(VW)
TPD: 20070806
TMC: nt_q107_715
Phoneme: yes
DBAL: VW-no-dbal
 

!Škoda!

Actief lid
Weet iemand welke versie van de navigatie DVD door Skoda wordt uitgeleverd? Laatste versie die beschikbaar is V2 van de navigatie DVD. Kan iemand dit bevestigen? Als je de DVD in je PC stopt kun je in het tekst bestandje in de 'hoofdmap' of root de details van de DVD vinden. Is dit toevallig:

Volume: CD_6160
Date: 8.8.2007
db: EU(2007Q1)
Area: Europe
Supplier: Navteq
Version: 505.20.715.1.84
Features: ZIP3kb - feaV10(VW) - pti(VW)
TPD: 20070806
TMC: nt_q107_715
Phoneme: yes
DBAL: VW-no-dbal

Ik heb V2 gekocht (90 Euro), deze staat ook op de Columbus.
inhoud CDROM.TOC:

Siemens VDO Automotive AG
SV I IS FA ARN
Content
Volume: CD_6160
Date: 8.8.2007
db: EU(2007Q1)
Area: Europe
Supplier: Navteq
Version: 505.20.715.1.84
Customer: 1627387624
Features: ZIP3kb - feaV10(VW) - pti(VW)
TPD: 20070806
TMC: nt_q107_715
Phoneme: yes
DBAL: VW-no-dbal
extended tpd with shadows


BTW: Volkswagen DVD Navigation Europe West (V2) is compatibel en op ebay voor minder dan 100 Euro te koop. (Inclusief DVD met virtuele tour van de RNS-510 / Columbus)
 

Gieliovd

Forumguru
Ik kreeg het idee dat Higgy bedoelde lees even de regels omtrent het stellen van vragen zonder eerst te zoeken op het forum.

Er zit maar één DVD loopwerk in de radio, dus nee, er kunnen geen CD en DVD tegelijk in het machientje.

Er is in het systeem op de harde schijf een aparte partitie zoals besproken is op het andere topic over dit Columbus systeem, waarvan de eigenschappen onbekend zijn behalve de omvang, zo'n 10 GB. Dit is speciaal gereserveerd voor het toestel zelf.
 

Falk

Nieuw lid
Columbus HD

3) Nee, maar is ook niet nodig: je kunt de navi-DVD backuppen naar 10Gb van de 30Gb harddisk die in de Columbus zit, en daarna kan 'ie er uit. Je navigeert dan op de harddisk en kunt evt. een audio-cd in het loopwerk doen.

Ik heb net mn Skoda met COlumbus er in en het viel mij op dat er maar 18G vrij was op de harde schijf. Betekend dat dat de dealer de DVD al heeft gekoppieerd voor mij naar de HD ? Hoe kan ik dit controleren ?
 

!Škoda!

Actief lid
Ik heb net mn Skoda met COlumbus er in en het viel mij op dat er maar 18G vrij was op de harde schijf. Betekend dat dat de dealer de DVD al heeft gekoppieerd voor mij naar de HD ? Hoe kan ik dit controleren ?
Als je kunt navigeren zonder DVD is de inhoud reeds gekopieerd.
Als je niet wilt navigeren: zet Columbus aan, druk op map, en je weet het....
Als je moet kopieren: duurt lang (uren).

vwb de 18Gb vrij:

harddisk fabrikanten rekenen volgens 10-tallig stelsel, OS'sen rekenen volgens 2-tallig stelsel.
Bij HD fabrikanten is dus 1k = 1000 bytes
Bij OS is 1k = 1024 bytes

Voor harddisk capaciteit opgegeven door fabrikant wordt ook wel GB gebruikt.

De harde schijf is 30 GB = 30.000.000.000 bytes (opgave fabrikant)
Hiervan zie je er dus maar 27,939 Gb.
1 partitie is geformatteerd met (naar het schijnt vienna) een filesysteem waar de software en map op staat, ter grootte van 10 Gb
Een andere partitie is met fat-32 geformatteert. de grootte hiervan is dus 17,939 Gb, afgerond 18 Gb.

Dus het feit dat je maar 18Gb ziet is niet een maat of de DVD erop is gekopieert.
Sterker nog, de kaart en evt software neemt momenteel maar ongeveer 4 Gb in beslag dus is er een ruimte van 6 Gb ongebruikt. Naar het schijnt wil Siemens hier wat extra dingen op gaan zetten. Dit staat op menig navigatieforum te lezen. (Ik heb geen linkje bij de hand, Maar met google kom je er wel: vwnavi.com, navigatiehelpsite.nl, navigatieforum.nl zijn de belangrijkste sites waar ze de rns-510/Columbus "helemaal uitpluizen")
 

higgy

Forumguru
Er is een zoekfunctie hoor. V3 is qua kaartdata niet anders of nieuwer dan V2. Er zijn alleen wat (engelse) postcodeproblemen verholpen. Eerstvolgende echte kaartupdate (vermoedelijk V4) zal in Q1 van 2009 verschijnen, en kaartdata van 2008 bevatten.
 
Bovenaan Onderaan