Navigatie Amundsen MIB O3

FNaRK

Actief lid
Bezig met de nieuwe update, erg tijdrovend al dat unzippen en gekopieer van bestanden. Maar wel "gratis" :thumbsup:

Was benieuwd of iemand weet of er andere stemmen beschikbaar zijn, wordt deze juf na 2 dagen al zat.
En is het mogelijk de straatnamen te onderdrukken? Op mijn vorige P**got kon ik kiezen hoe uitgebreid de gesproken tekst was ...
 

AndreM

Forumguru
Misschien oud nieuws maar de Skoda handleiding geeft wel degelijk het advies alle bestanden te wissen OF te formatteren (er staat FAT32, maar het kaartje wat ik mijn S3 zit is FatEX geformatteerd volgens mijn Mac.

http://www.skoda-auto.com/SiteColle...ndsen-Aktualizace_mapovych_podkladu_20_EN.pdf

In ieder geval doet de meest recente update het bij mij niet....

En waarom is de dealer blij als er weer iemand zijn navi kaartje volledig geformatteerd heeft?
Dan kunnen ze namelijk een nieuw kaartje reclameren onder de garantie of in rekening brengen buiten de garantie.
Zo is het mij verteld, daarom gebruikt mijn dealer nu de handleiding die ik beschreven heb en geef deze mee aan de klanten.
En door mijn beroep kan ik weten dat bij volledig formatteren je ook echt alles kwijt bent, ook de verborgen bestanden, die je niet ziet maar wel gebruikt worden.

Uit eerdere berichten kwam naar voren dat de update met een Mac niet gaat lukken of zal werken. :thumbsup: Suc6
 

Stoomboot

Nieuw lid
Misschien oud nieuws maar de Skoda handleiding geeft wel degelijk het advies alle bestanden te wissen OF te formatteren (er staat FAT32, maar het kaartje wat ik mijn S3 zit is FatEX geformatteerd volgens mijn Mac.

http://www.skoda-auto.com/SiteColle...ndsen-Aktualizace_mapovych_podkladu_20_EN.pdf

In ieder geval doet de meest recente update het bij mij niet....

Ik had op Mac m'n kaartje geformatteerd als MSDOS/FAT, toen een eerdere format op Windows het kaartje onbruikbaar had gemaakt. Daarna wou de navigatie de kaart wel weer lezen.
 

Level42

Forumguru
Dan wordt het tijd dat Skoda de info update. Overigens weet ik ook wel dat formatteren alles wist, ook al is het niet mijn beroep :) ik formatteer namelijk al sinds 1984 schijfjes ;)

Dat het niet met een Mac zou werken zou gewoon schandalig zijn in deze tijd en ook totaal niet logisch. De Mac kan makkelijk met de Windows formaten overweg en de extra bestanden zou de navigatie unit toch gewoon moeten negeren.

Moet wel zeggen dat ik helemaal geen Unzip actie heb hoeven doen....bestand leek al geunzipt ?

Heb nu mijn SD kaartje voor de 2e keer geformatteerd en de Back-up van de oorspronkelijke maps teruggekopieerd en de Amundsen werkt weer als vanouds. Tot zover dus de theorie over het niet mogen formatteren....
 

dj.verhulst

Forumguru
heel raar ik zou een nieuwe update moeten kunnen downloaden maar hij zegt dat die er niet voor de VIN van mijn O3
terwijl ik de vorige niet eens gedownload had maar voor de vakantie wil ik wel de nieuwste hebben.

gebeurt dit vaker ?
 

AndreM

Forumguru
heel raar ik zou een nieuwe update moeten kunnen downloaden maar hij zegt dat die er niet voor de VIN van mijn O3
terwijl ik de vorige niet eens gedownload had maar voor de vakantie wil ik wel de nieuwste hebben.

gebeurt dit vaker ?

Was het niet zo dat je de navi maar 3 jaar lang kon updaten?
 

Level42

Forumguru
En waarom is de dealer blij als er weer iemand zijn navi kaartje volledig geformatteerd heeft?
Dan kunnen ze namelijk een nieuw kaartje reclameren onder de garantie of in rekening brengen buiten de garantie.
Zo is het mij verteld, daarom gebruikt mijn dealer nu de handleiding die ik beschreven heb en geef deze mee aan de klanten.
En door mijn beroep kan ik weten dat bij volledig formatteren je ook echt alles kwijt bent, ook de verborgen bestanden, die je niet ziet maar wel gebruikt worden.

Uit eerdere berichten kwam naar voren dat de update met een Mac niet gaat lukken of zal werken. :thumbsup: Suc6

Zo, vanochtend alles eens op mijn gemakje opnieuw gedaan. Zip file opnieuw gedownload (is inderdaad wel degelijk gewoon een zip file). Deze in aparte folder uitgepakt (op een Mac heb je daar gelukkig geen externe programma's voor nodig).
SD kaartje opnieuw geformatteerd (fatEX), de folder Maps gekopieerd naar de SD kaart, in de Amundsen geprikt en werken. Wat er de eerste keer fout is gegaan geen idee maar ik was er toen niet helemaal 100% met mijn aandacht bij. Misschien incomplete download of ungezipt overgezet geen idee.

Maar het verhaal dat je je SD kaartje niet mag formatteren en vooral het verhaal over "verborgen bestanden" en dat het op een Mac niet zou werken kunnen hiermee allemaal definitief naar het reik der fabelen worden doorverwezen.... :D
 

AndreM

Forumguru
Maar het verhaal dat je je SD kaartje niet mag formatteren en vooral het verhaal over "verborgen bestanden" en dat het op een Mac niet zou werken kunnen hiermee allemaal definitief naar het reik der fabelen worden doorverwezen.... :D

Ik weet niet of je het begrepen hebt, maar op dit forum vertellen wij geen fabeltjes maar proberen wij elkaar te helpen.
Maar blijkbaar verwijt jij eerst een ander, als je zelf fouten maakt. :banghead:
 
Laatst bewerkt:

Level42

Forumguru
Ik verwijt helemaal niemand iets, alle suggesties om problemen op te lossen zijn welkom.

Alleen als blijkt dat die die later niet kloppen dan is dat toch geen probleem om elkaar daar op te wijzen want anders ontstaan er wel degelijk fabeltjes. Ik gaf toch ook gewoon aan dat ik het de eerste keer niet goed gedaan had ? :D

Relax AndreM....we doen allemaal ons best hier maar uit mijn ervaring blijkt dat:
a) formatteren van de SD kaart (mits zo'n recente, ik heb het niet over de oudere "dealer only" kaarten) geen kwaad kan
(of het nu "snel" formatteren is of niet maakt niet uit. Bij "snel" formatteren worden alleen de tabellen met de inhoud van een schijf gewist, vervolgens is het voor de computer dan zo dat die schijf gewoon leeg lijkt en op het moment dat je bestanden ernaartoe kopieert worden de niet gewiste sectoren overschreven. Bij een volledige (of "normale") formattering worden eerst alle sectoren leeggemaakt. Resultaat is hetzelfde zolang je niet met sector-editors gaat speuren naar wat er in de niet-gewiste sectoren staat...)
b) bovenstaande bewijst dat er geen verborgen bestanden zijn die op de SD kaart moeten blijven staan
c) het geen probleem is om e.e.a. op een Mac uit te voeren

Alledrie bewering van jou die gewoon niet blijken te kloppen. Is het zo erg om dat te horen van iemand anders ? Ik zou zeggen OK, goed uitgezocht, bedankt voor de correctie....
 
Laatst bewerkt:

AndreM

Forumguru
@Level42 even voor de goede orde.

Wat zou jou reactie zijn als iemand verkondigd dat jij hier fabeltjes zit te vertellen?
Beetje vreemd toch als je zo'n reactie krijgt van iemand, terwijl je met je beste bedoelingen iemand probeert te helpen.

Ik zou zeggen, neem eens een nieuw SD kaartje en zet daar de kaart update op.
En zoals je eerder in deze topic kan lezen zal dat niet lukken, suc6 ermee.

De info die ik hier in deze topic heb beschreven, komt grotendeels van de Skoda dealer, dus zij vertellen blijkbaar ook fabeltjes!
En in de eerste niet al te duidelijke handleiding hoe je de kaarten kon updaten, stond met vet gedrukte letters dat je niet mocht formatteren! :sterretjes:
Maar goed, in deze topic zijn we met z'n allen een stuk wijzer geworden, zeker omdat in het begin vaak fout ging bij forumleden met de kaart update, of omdat er data ontbrak. En waren vele forumleden blij met mijn Fabeltjeskrant.

Maar je hebt gelijk, ik moet je inderdaad bedanken.
Je heb mij laten zien dat ik beter mijn tijd aan andere dingen kan besteden dan hier op het forum.

Bedankt allemaal :thumbsup:, het is leuk geweest, ik stop ermee.
 
Laatst bewerkt:

Level42

Forumguru
@Level42 even voor de goede orde.

Wat zou jou reactie zijn als iemand verkondigd dat jij hier fabeltjes zit te vertellen?
Wat mijn reactie zou zijn heb ik al in mijn vorige post hier gezet: Ik zou als een volwassen vent reageren.

Ik zou zeggen OK, goed uitgezocht, bedankt voor de correctie....

Ik ben ook klaar met deze thread. Ik heb dit vastgesteld en ik begrijp totaal niet dat jij daar zo emotioneel over wordt.
Maar sommige mensen vinden het heel moeilijk om hun ongelijk toe te geven dus dat zal het wel zijn.

Dat je ermee stopt is jouw keuze....ik heb dit gedrag al op andere forums gezien...ga daar verder niet op in.
 

dj.verhulst

Forumguru
kon nu zonder gedoe de upload na binnen trekken , ff wat gedoe dat ie hem niet wilde uitpakken maar nu staat ie er op, en word ingelezen.

over een maand is mijn O3 pas 3 jaar ,, hoop eigenlijk dat de updates nog wel door gaan.
vind eigenlijk als ik de meerprijs zie wat het kost voor redelijk wat minder kan ik een top tomtom kopen met livetime updates en in alles beter dan wat VAG gebruikt, het is alleen een los ding.....
 

Nico49

Nieuw lid
Ik ben in bezit van een O3 uit 2014 met een Amundsen. Ik wil een update maken van de navigatie software maar wanneer ik mijn chassis nummer invul in het update portal, krijg ik het volgende in beeld: "Een onverwachte fout. Gelieve het later opnieuw te proberen" en er wordt geadviseerd "de update over te laten aan de servicepartner".

Heeft iemand hier ervaring mee? Kan iemand aangeven welk type Amundsen ik heb?
 

Bijlagen

  • foto systeeminfo.jpg
    foto systeeminfo.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 22

Skoda-MAN

Forumguru
waarschijnlijk een foutje gemaakt bij invoering van het VIN nummer, 0 nullen aangezien voor o Oh's bijvoorbeeld.
 

philippe bakker

Forumguru
Nico 49. Ik heb ook zoiets meegemaakt en heb dan naar Skoda België gemaild met vermelding van mijn vin nr. Bleek dat ik een o typte en moest het een 0 zijn. Ze reageren trouwens heel snel. Ondertussen is de update gelukt ik heb nu ece 2017 se.
 

Nico49

Nieuw lid
Naar aanleiding van bovenstaande adviezen het chassis nummer nogmaals ingetypt en nu werd ik wel doorgelinkt naar de download site. Inmiddels staat de teller op 4%.
Mooi dat het uiteindelijk toch soepel verloopt.

Nogmaals, bedankt!
 
Bovenaan Onderaan