Navigatie aansluiten

higgy

Forumguru
Nu m'n Octavia er toch echt aan staat te komen, moe'k binnenkort beginnen aan de inbouw van de navigatieboel. Wordt fraai: in de onderste DIN-ruimte de navigatiecomputer MS5000 van VDO-Dayton, in de bovenste DIN-ruimte de headunit MR6000 van VDO-Dayton (die uitschuift en waarvan de onderzijde tevens beeldscherm is).
Ben niet bang voor de inbouw maar het snelheidssignaal aftakken is toch niet echt een grapje. Twee opties:
- dashboard uitbouwen, daar signaal van aftakken, en dat met een API van Beijer versterken en stabiliseren. Voor de overige signalen twee verloopkabels van CAN naar ISO nodig.
- een CBI canbusinterface aanschaffen. Zitten ALLE signalen op, niet nodig het dashboard uit te bouwen. Is echter veel duurder (zo'n € 217,00)

Heeft een van jullie al ervaring met de inbouw van een navigatieset in de Octavia II?
(Waar is de tijd gebleven dat het pulssignaal bij VAG lekker klaarlag op de ISO-stekker, blauw/witte draad? Snik...)
 

higgy

Forumguru
Tsss. Ik moet het allemaal weer ZELF uitzoeken /forum/images/graemlins/smile.gif . Ben door deze site: http://www.satnavsystems.com/ al een stukkie verder. CANbus-interface daar een stuk goedkoper. Heb ze al gevraagd wat P&P kost. Dan nog de originele antenne vervangen door een radio/tmc/gps exemplaar et voila.
 

higgy

Forumguru
Ik ga geen CANbus bestellen. V-car trekt gratis een draadje voor me vanachter het dashboard. De rest van de signalen kan ik van onderkant stuurkolom en ISO-stekkers halen.
 
Volgens mij heb ik het forum (en het internet) goed doorgespit, maar ik heb nergens een duidelijke beschrijving kunnen vinden over hoe je een navigatiesysteem installeert in de Octavia II (en daar ben ik heeeeel hard naar op zoek). Ik heb inmiddels allerlei onderdelen thuis liggen (inclusief compleet navigatiesysteem), maar ik heb nog geen compleet beeld van wat er nu precies allemaal moet gebeuren. Zou iemand mij hiermee kunnen helpen? Ik weet zeker dat andere Octavia bezitters hier ook veel aan zouden kunnen hebben.

Concrete vragen zijn:
- wat kan je zelf doen en wat moet de dealer echt doen?
- wat heb je nodig aan materiaal?
- waar kan je het materiaal het best (of het goedkoopst) vandaan halen?
- welke kleur draden moet je hebben?
- etc.

Ik zal zelf aftrappen (voor zover ik het heb begrepen)…

Ik heb geen (affabriek)radio in laten bouwen. Betekent dat ik een pakket van de dealer heb gekregen met een aantal kabels en en een ander middenconsole. Dit ga ik installeren om het radio/cd-speler gedeelte werkend te krijgen. Er moet een kabel worden verwisseld (welke en waarom is mij nog niet helemaal duidelijk), maar dit lijkt me te doen.

Vervolgens ga ik met het navigatiedeel aan de slag. Ik heb begrepen dat je bij http://www.beijerautomotive.nl een API (Automatische Puls Interface 4) met of zonder pulsverdubbelaar kan bestellen en die is nodig. Ik kies dan voor de versie met pulsverdubbelaar, want dat klinkt goed en is ‘slechts’ 10 euro duurder.

Misschien kan iemand uitleggen hoe die API aangesloten moet worden, want dat is me nog niet duidelijk. Wat moet er verder nog gebeuren en zijn er zaken die de dealer voor me moet doen?
Ik weet het: ik vraag wat veel. Maar misschien zijn er mensen die het leuk vinden om dit te beantwoorden.

Als er mensen zijn die me willen afraden om zelf met dit project verder te gaan, dan sta ik daar uiteraard open voor /forum/images/graemlins/smile.gif. Misschien kan je dan ook aangeven waar ik, tegen een redelijke prijs, de zaak kan laten inbouwen. Hoewel ik het toch liever zelf doe…
 

higgy

Forumguru
Waynehead, allereerst en zonder ook maar ENIG afbreuk te doen aan dit forum (zou niet DURVEN /forum/images/graemlins/smile.gif ) maar stel je vraag even uitgebreid svp. ook even op www.navigatiehelpsite.nl/Forum (let op de hoofdletter van Forum)
Ik zal in elk geval hier je vraag naar beste kunnen beantwoorden en ben gelukkig niet geheel gespeend van navi-kennis...
- wat voor een navigatieset heb je (merk & typenummer aub.)
Daarmee kan ik je veel gerichter helpen.
- is het een 1 dins apparaat, dubbeldins, heeft het een ingebouwd klapscherm of extern scherm, enz.?
- materiaal haal je het best bij een goede carstereo-zaak.
- ik zou de dealer de pulsdraad even laten trekken: die kan achter het instrumentenpaneel aangesloten worden en dat demonteren leidt bij de O2 ERG makkelijk tot een haarscheurtje in de perspex kap. De dealer is daar vaak handiger in. Ik heb het 'bedongen' bij de aanschaf van m'n leasebak. Mocht je eigenwijs zijn /forum/images/graemlins/wink.gif het is pin 28 achter het instrumentenpaneel (let op: als er al een draad aan pin 28 zit, dan kun je die aftakken, soms zit er GEEN draad op aansluiting 28, dan even een origineel pinnetje halen bij de dealer (die krijg je zo mee) en die met je draad in de connector klikken.
- ik maak op uit je verhaal over andere middenconsole en een aantal kabels dat de dealer je in elk geval de verloopkabels van CAN naar iso al heeft gegeven. Da's mooi (want duur) en noodzakelijk (want plus en min zitten daar op).
- Nou ben ik (al weer bijna een jaar geleden) even kwijt of ik op die verloopkabel nou de geschakelde plus, de constante plus en de min had zitten. Er staat me iets van bij dat de dealer ook de geschakelde plus heeft getrokken. Dat van die plussen en de kabel weet een van de andere gekken alhier vast wel.
- je hebt ook de achteruit nodig. Inbouwers die beweren 'dat dat niet uitmaakt' zijn niet wijs. Het achteruit-signaal schijn je onder de stuurkolom vandaan te kunnen halen; ik was van de makkelijke soort en heb even een keurig weggewerkt draadje van achteren (van de plus van de achteruitrijlamp) naar voren getrokken. Piece of cake.
- een pulsversterker is zo goed als zeker niet nodig: het signaal achter het instrumentenpaneel is goed stabiel. Mocht de puls achteraf niet voldoen dan kun je altijd nog een API kopen. Een API met pulsverdubbelaar heb je sowieso niet nodig: da's een aangepaste API die een pulssignaal met dubbele frequentie afgeeft (nodig voor ik meen de Volvo V50). De Octavia heeft een prima puls qua frequentie.

Zo, kun je hier even mee uit de voeten? Beantwoord ook even m'n vraag hierboven over merk & type...
Suc6!
 
Higgy, heel erg bedankt voor je reactie. De tip over het stellen van de vraag op www.navigatiehelpsite.nl/Forum zal ik zeker ter harte nemen.

Het betreft een 1-DIN autoradio (Sony CDX-NC9950) met een aparte navigatiecomputer (Sony NVX-HC1). Er zit geen klapscherm bij.
Het systeem bestaat dus uit delen. Ik ga beginnen met het inbouwen van de autoradio en het vervangen van de middenconsole. Dat gaat zeker lukken.
Ik ben wel eigenwijs, maar die pulsedraad ga ik door de dealer laten trekken.
Nogmaals bedankt, maar ik ben weer wat wijzer. Ik zal gaandeweg wat foto's maken en die (als het klaar is) toevoegen. Misschien heeft een ander er ooit iets aan.

Btw, tips zijn nog steeds welkom!
 

higgy

Forumguru
Aha, deze dus:

cdxnc9950.jpg


Mooi apparaat!
Nog wat tips: de omlijsting van de middenconsole lostrekken doe je door onderaan te beginnen, net boven het tuimelklepje. Is elders op het forum al over geschreven.

Je GPS-antenne kun je heel fraai kwijt OP je navigatieset als ie in die DIN-ruimte zit. Daartoe kun je het gedeelte bovenop het dashboard (met o.a. het klepje erin) omhoogwippen (voorzichtig en aan de voorkant beginnen). Dan kijk je op de radio en da's een prima plek. Ligt mijn GPS-antenne ook en prima ontvangst.

Ik denk trouwens (even aannemende dat je navi-cd in je headunit zit en niet in die hide-away unit) dat je die hide-away unit ook best achter/onder de radio kwijt kunt.
En anders is er achter het handschoenen kastje nog de nodige ruimte.

Ben benieuwd naar je foto's!

Heb je je Octavia al of is ie besteld?
 

higgy

Forumguru
nvxhc1.jpg


Vwb. die navigatieunit heb ik m'n antwoord al zo te zien: die kan dus niet weggebouwd worden want zo te zien moet daar de dvd in en uit kunnen. Is dat ding DIN kwa afmetingen? Zo te zien niet he?
Wellicht kun je hem onder je stoel kwijt of achterin.
Kijk eens na of ie verticaal dan wel horizontaal moet zitten!
 
Dat is 'em inderdaad. Ik vind het ook een mooi apparaat. Voor een vrij goede prijs (Eur. 599) aangeschaft. Nadeel is wel dat het frontje er niet vanaf kan. Je kan er alleen een soort afdekkap overheen doen.
Goede tip wat betreft de plaatsing van de gps-antenne. Maar als ik het goed begrijp, dan 'kijkt' de antenne niet direct naar buiten maar ligt hij onder het dashboard. Ik dacht altijd dat dit niet goed werkte, maar als het bij jou werkt dan probeer ik het ook.

Ik moet even kijken hoe lang de kabels zijn die naar de Navigatieunit gaan. Afhankelijk daarvan kies ik de plaats. Hij is niet DIn kwa afmetingen.

Btw, ik heb de Skoda al een tijdje. Staat inmiddels 9000 km op de teller die ik heb afgelegd met een transistorradio naast me. Went trouwens wel.
 
Wat ook een hele goed plek is voor de GPS antenne is links van het bakje bovenop het dashboard. Daar loopt eem kachelbuis waar de GPS ontvanger mooi op past. Uiteindelijk komt de antenne bovenop de meters. Mijn ontvangst was nadat ik de antenne had verplaatst een stuk beter, voordeel is dat de antenne iets boven de motorkap uitkijkt.
 

higgy

Forumguru
Hij ligt wel onder het dashboard, maar qua horizon kijkt ie echt wel naar buiten. Met de huidige gps-antenne's is dat geen enkel bezwaar: het slechtste aantal satellieten dat ik heb gehad (o.k., de parkeergarage niet meegerekend /forum/images/graemlins/wink.gif ) was 5. Meestal meer dus!

De nieuwe SirfIII antennes zijn zo goed: mijn vader heeft van de week voor zijn IPaq met TomTom een Adapt 700 Bluetooth GPS-antenne gekocht: die ligt NAAST hem bij de handrem en continue 8 satellieten of meer.
 
Ik had de mijne onder het bakje, maar dan nog iets verder naar voren. Het is toen weleens voorgekomen dat ik tussen een aantal hoge gebouwen in combinatie met smalle straten helemaal geen satelieten had. Na het verplaatsen zit ik meestal op 7 à 8, soms wel tot 10 satelieten. Met mijn configuratie dus een duidelijke verbetering. De antenne zit nog steeds onder het dashboard, dus nog steeds onzichtbaar.
 
Bovenaan Onderaan