Navi database update faalt

ScubaJorgen

Nieuw lid
Ik heb twee Octavia's mk IV:
Octavia 1: 2020 sw 1896 hw H56
Octavia 2: 2021 sw 1804 hw H56

Ik heb de procedure volgens de skoda site (MAP UPDATES MIB3) gevolgd en ECE 2023/2024 via een USB stickje proberen te updaten

Octavia 1 gaat goed: af en toe knippert de led op het stickje wat aangeeft dat gelezen wordt; na verloop van tijd is de database versie verhoogd van 22.7 naar 22.12
Octavia 2 met zelfde stickje faalt: led knippert niet; versie verhoogt niet en blijft op 20.7

Iemand suggesties?
Wat zijn jullie ervaringen?
Kan het de systeem software versie zijn?
Of kun je van 20 niet naar 22?

hemi24

Forumguru
Ik heb al vaker gehoord dat niet elke unit geprogrammeerd zou zijn om manuele updates te accepteren.
Waarschijnlijk heb jij dat hier ook bij de hand?

ScubaJorgen

Nieuw lid
Ik heb al vaker gehoord dat niet elke unit geprogrammeerd zou zijn om manuele updates te accepteren.
Waarschijnlijk heb jij dat hier ook bij de hand?
Dank voor de reactie.
Lekker dan! Is dat nog om te katten? Ik heb zo'n OBDEleven CAN bus adapter in bestelling, daar kun je diverse settings mee wijzigen...

fanSkoda-VW

Forumguru
En ik heb net gehoord dat het systeem MIB #3 zélf ook een update nodig heeft.
Misschien ligt het daar aan?
Want de stick met de nieuwe bestanden zit er 500km in, maar helaas....
Maar ik heb "het internet overhoop gehaald', d.w.z. Sites over dit onderwerp in diverse landen gelezen.
Overal min of meer gelijke problemen

Wordt vervolgd.
grtssss

jesse_s93

Forumguru
Wellicht eerst het systeem van 1804 updaten naar 1941? Hier kan @Rainesh je wel bij helpen. Wordt hij tevens een stuk vloeiender en vlotter van en mogelijke reboots zijn verleden tijd.

Romoni

Nieuw lid
Weet niet of het waarde heeft, maar ik heb een Seat Leon van 2020 met MIB #3. Ik heb inmiddels 3 keer het navigatie systeem kunnen bijwerken met een USB stickje. Eerste keren duurde het erg lang laatste keer was de update na 2 uur doorgevoerd.

ScubaJorgen

Nieuw lid
Ah ja, maar ik zie op het stickje totaal geen (lees) activiteit (LEDje knippert helemaal niet). Bij Skoda 1 knippert ie af en toe...

robzie

Senior Member
Kan het niet zijn dat je navi geupdate wordt via air, zoals ze dat noemen.
Althans dat werd mij onlangs bij de Skoda dealer verteld, vanaf een bepaalde maand/jaar, kun je niet meer zelf updaten......

ScubaJorgen

Nieuw lid
Ik zou nog een update geven omtrent de software update:
Skoda 2 heb ik geupdate van software versie 1804 naar software versie 1941. Zelf uitgevoerd :yeehaa: vanaf memory stick. Het duurde ca 37 minuten.
Meteen daarna volgde een OTA (over the air) software update met wat fixes
.
Dan de memory stick erin met navigatie database ECE 2023/2024
Die werkte: de LED op de stick ging meteen knipperen. Na enige tijd hield dat op.
Na de auto uitgezet te hebben en weer aangezet bleek de database versie te zijn opgehoogd van 20.7 naar 22.12 :tegek:. De update duurde niet zo heel lang viel op.

Conclusie: software update van 1804 naar 1941 verhielp het probleem van het niet kunnen updaten van de nav database via memory stick .

Note:
Voor de systeem software update heb ik eerst de dealer (Century) gevraagd. Moeilijk moeilijk moeilijk, geen tijd, kost 140 euro per uur als de garantie het niet dekt en misschien is de monteur er wel 4 uur mee bezig als het tegenzit (=560 euro), systeem ligt plat dus ik weet niet of er een update is, etc.
Dan heb ik het al helemaal gehad. Dan doe ik het liever zelf :devilish: ik ben per slot van rekening ICTer.
Met een firmware van East Yorkshire Retrofit Solutions ~23 euro (ik heb wel op mijn flikker gehad van @Rainesh dat je daar toch niet voor gaat betalen...)

Rallye

Forumguru
Kan het niet zijn dat je navi geupdate wordt via air, zoals ze dat noemen.
Althans dat werd mij onlangs bij de Skoda dealer verteld, vanaf een bepaalde maand/jaar, kun je niet meer zelf updaten......
Dat heb ik nog niet gehoord. Als je niet OTA update, moet je het gewoon via de stick kunnen doen. Waarom stellen ze anders de bestanden beschikbaar?

robzie

Senior Member
Oke en hoe kom ik dan aan een actueel bestand, software versie 1941 heeft Antera een paar weken geleden voor me erop gezet.
Ik heb overigens nav.versie 22.3 erop, is misschien al de meest recente?

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
@robzie : eerste vraag is: welke kaart staat er actueel op je systeem?

Als dat hoger is dan 22.12 kun je momenteel dus nog niet (manueel) updaten.

• Leuk
Waarderingen: EdK

robzie

Senior Member
Stickje gemaakt en nu maar proberen of ie de laatste kaartupdates erop zet. Overigens hoe zie ik precies welke kaarten ik erop heb?
Ik zie in het setup-scherm: navigatie-database: 22.3 is dat 'm? Dus kaarten van 3e maand 2022?

Bovenaan Onderaan