Navi antidiefstal bescherming

Mistraller

Senior Member
Vandaag bericht gekregen over de antidiefstal bescherming die voor de navi's van PON beschikbaar komt:

Beste mensen,

Eindelijk, eindelijk kan ik jullie updaten over het systeem dat je RNS 510 navigatiesysteem beschermt tegen diefstal.
Het is gelukt. De beschermer is vanaf vandaag te bestellen bij de dealer.

Hoe is de beschermer tot stand gekomen?
Ik heb medio december 2009 een uitvinding gedaan die samen met PON verder is ontwikkeld.
Hierbij heeft PON alle mogelijke medewerking gegeven; zij wilden het probleem ook zo snel mogelijk oplossen.

Waarom heeft het zo lang geduurd?
Dat had drie belangrijke oorzaken:
- Er zijn verschillende sterkte-tests uitgevoerd in samenwerking met PON. Pas na verschillende tests waren we echt tevreden over de inbraakwerende werking.
- De beschermer moest ergonomisch en mooi worden vormgegeven en zeer precies passen. Dat vereiste geavanceerde techniek en meerdere prototypes.
- Voor de beschermer is patent aangevraagd. Dat kost tijd en vereist radiostilte. Ik kon dus niet eerder communiceren over welke vordering dan ook.

Voor welke auto's is de beschermer nu beschikbaar?
Op dit moment is de beschermer beschikbaar voor de VW Passat (v.a. 2005) en de VW Golf VI.
PON heeft aangegeven dat de komende maanden ook beschermers voor alle andere VW-modellen worden ontwikkeld.
Dan volgen ook beschermers voor SEAT en Skoda. Hier hoeven alleen de bevestigingspunten voor te worden ontwikkeld, wat veel minder tijd kost dan de beschermer zelf.

Hoe kom ik aan een beschermer?
Vanaf vandaag is de beschermer te bestellen bij de VW-dealers. Zij zijn gisteren geïnformeerd over de beschermer. Er is ook informatie verstrekt aan enkele fleetowners van leasemaatschappijen. Inbouw moet plaatsvinden door de dealer. Dat is zelf nauwelijks te doen. Is echt precisiewerk, de dealer heeft hier (speciaal) gereedschap voor.

Wat gaat de beschermer ongeveer kosten?
PON heeft aangegeven dat de beschermer tegen kostprijs wordt geleverd. Reken op ongeveer EUR 200,-- inclusief inbouw door de dealer.

Hoe werkt de beschermer?
De beschermer bestaat uit een mooi vormgegeven zwarte metalen kap. Hij kan eenvoudig op vier stalen 'paddestoeltjes' worden geschoven die in het dashboard zijn aangebracht.
Deze paddestoeltjes zijn met een slim systeem zeer vast gemonteerd in het dashboard. De kap bedekt het navigatiesysteem volledig en wordt met een sleuteltje op slot gedaan.
Monteren of losmaken van de kap kost slechts enkele seconden. De kap kan opgeborgen worden in je portiervak. Je dashboard of je navigatiesysteem beschadigen niet bij monteren of losmaken. Je navigatiesysteem / radio / DVD speler kan gewoon blijven werken, zelfs als je de kap laat zitten tijdens de rit (dan bediening via het stuurwiel).

Beschermt dit systeem werkelijk afdoende?
Volmondig: JA.
De beschermer is bestand tegen boren, slijpen, schroevendraaiers, breekijzers, etc.
Samen met PON zijn zeer grove en brute slooptests uitgevoerd: Hij gaat niet stuk. Je navigatiesysteem is niet toegankelijk.
Het gehele systeem, de beschermer, de bevestigingspunten en het slot zijn van topkwaliteit en worden in Nederland geproduceerd.
Bovendien is je navigatiesysteem volledig afgedekt, dus van buiten is wel te zien dat de beschermer aangebracht is, maar niet welk systeem erachter zit.

Is er al praktijkervaring opgedaan?
Ja, het prototype is drie weken geleden in mijn auto ingebouwd.
Het werkt perfect.

Zijn er foto's?
Ja, ik heb er twee toegevoegd.
De eerste toont de sierlijke bevestigingspunten ('paddestoeltjes').
De tweede toont de gemonteerde beschermer.

Ik ben erg benieuwd naar jullie reactie.
Vanavond zal ik ook op www.vwpassat.nl deze post zetten.

Met vriendelijke groet,

Jeroen 'Passat-Fanaat'
Uitvinder
 

Bijlagen

  • 01 Bevestigingspunten.jpg
    01 Bevestigingspunten.jpg
    17,2 KB · Weergaven: 495
  • 02 Navibescherming gemonteerd.jpg
    02 Navibescherming gemonteerd.jpg
    14,3 KB · Weergaven: 523

Wasmachineman

Forumguru
Ik zal hier ook zeker om vragen bij de leasemy of hij erbij kan. Laatst was ik in Scheveningen en toch maar een handdoek over het dashboard gelegd. Ziet er niet uit maar hielp ook tegen de warmte. Als het herfst is, nu dus, wil ik iets beters!

Bedankt Mistraller voor posten!!
 

nomad

Senior Member
Ik heb het mailtje gisteren ook gehad. Nu maar hopen dat het snel beschikbaar is op de Octavia en SuperB.
 

MarcoO2

Forumguru
Mooie oplossing voor het probleem, ziet er ook netjes uit. Top!

Desondanks blijf ik erbij dat de oplossing in een andere hoek gezocht zou moeten worden (af-fabriek, bijvoorbeeld in de vorm van gescheiden modules). Nu moet je nog steeds elke keer een handeling verrichten en die plaat mee sjouwen. Bovendien moet je er ook nog steeds een bedrag voor neerleggen waar je ook een hele goeie navi voor kunt kopen.
 

WillemJan

Forumguru
Mistraller,

Inderdaad, het ziet er super uit. En ik ben het met MarcoO2 eens: voorkomen is beter dan genezen.

Met vriendelijke groeten... Willem-Jan
 
Het kan inderdaad mooier, maar ik vind het een prima uitvinding en het laat zich aanzien dat dit een afdoende bescherming geeft.
Zodra het ook voor de Yeti beschikbaar is, laat ik het monteren.
Ik heb er nou eenmaal een hekel aan als anderen met hun poten aan mijn spullen zitten.
 

deusjevo

Forumguru
Mooi stukje werk maar ik vrees helaas dat "het gilde" nu je gehele dashboard gaat mollen om toch te proberen dat ding eruit te krijgen.
Met nog meer schade tot gevolg... :mad:

:ot:
Onze leasemij (Arval) heeft het eigen risico bij dit soort systemen pas verhoogd naar 1500 euro trouwens heb ik begrepen.
Ik vraag mij af of dat hogere eigen risico te vervallen komt bij montage van de beschermkap.
 

hemi24

Forumguru
nodigt deze zwarte kap juist niet uit tot het plegen van inbraak?!?
Iedereen is nu nieuwsgierig wat hierachter verbogen zit.

Dremel met een kleine slijpschijf en je hebt de 4 pinnen zo door lijkt me? boutjes uitboren en even de unit naar voren halen...
 

Mistraller

Senior Member
Volgens de maker is er bruut getest, en is het ding alle tests doorgekomen. Dieven gaan overigens echt niet dremelen. Ik weet zelf ook nog niet wat ik van die bevestigingspunten vind...ik vraag me af hoe het er bij de omlijsting van de octavia uit zou moeten zien, want die is niet vlak. En zodoende, of het dan wel mooi past bij mijn PDA steun...
 

MarcoO2

Forumguru
Lekker serieuze reacties weer op Autoweek. Ben wel benieuwd naar de vraag over de deuken/ parkertrekker. Als ik zie wat voor sloten wij in ons werk soms in 10 seconden open kunnen krijgen, ben ik benieuwd of er bij dit ding alleen op "standaard" inbrekersgereedschap getest is, of ook op specifieker slotenmakersgereedschap. Als dat niet zo is, houd je wel de gelegenheidsdief buiten, maar niet de georganiseerde oostblokkers. Die hebben dan in no time het juist gereedschap hiervoor.

Nogmaals: bij de bron aanpakken, dit soort problemen.
 

Captain Hook

Forumguru
En is er wel gekeken naar het verwondingsgevaar bij aanrijdingen? Het interieur van een auto is zodanig ontworpen dat er geen scherpe uitsteeksels zitten die je kunnen verwonden. Maar nu zitten er ineens 4 metalen 'dingen' op je dashboard. :ahum:
 

LenK

Forumguru
Lekker serieuze reacties weer op Autoweek.

Er stond een goede reactie tussen dat het schandalig is dat een bedrijf met een paar honderd duizend werknemens en een jaar productie van meer dan een miljoen auto's een fanatieke amateur een oplossing laat bedenken voor dit probleem.
Het interesseert ze dus geen ruk in Wolfsburg. Dat moge duidelijk zijn. Je maakt me niet wijs dat NL het enige land is waar Navi apparatuur uit auto's wordt gesloopt :mad:
 

Constant

Erelid
Ja, maar auto-inbraken zijn toch iets typisch Nederlands (en ook Italiaans). Zal wel iets te maken hebben met pakkans, kans op strafvervolging en de uiteindelijke strafmaat (je leest wel dat er af en toe zo'n bende wordt opgepakt, maar je leest nooit iets over een veroordeling).

Een andere aanwijzing dat je Columbus in veel andere landen veilig is: op het Duitse Skodaforum of het Engelse Briskoda heb ik nog nooit iets gelezen over gestolen navigatiesystemen, behalve de Engelse verbazing dat een Columbus in Estland (via eBay) maar de helft kost vergeleken met de UK.

Verder hulde voor de uitvinder en zijn vondst, maar ik ben weer bekeerd tot een los navigatiesysteem van een welbekend merk.
 

LenK

Forumguru
Hier lees je hoe belangrijk autofabrikanten diefstalpreventie vinden:

Elsevier in mei 2006 zei:
Ook de diefstal van auto-onderdelen kan een stuk moeilijker worden gemaakt dankzij een technische vinding. Door de onderdelen te voorzien van zogeheten microdots – kunststof stipjes van maximaal 1 milimeter, met daarin het chassisnummer – kan de herkomst van elk onderdeel worden vastgesteld. Na toepassing ervan daalde in Australië de diefstal van auto’s en van onderdelen met 70 tot 90 procent. Het kost 15 euro om een auto te voorzien van microdots, maar fabrikanten vinden dat te duur. De stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit wil een Europese richtlijn om microdots te verplichten.

In dat artikel stond ook nog dat de pakkans voor autodieven 10% is. Hoe groot is de pakkans voor autoinbrekers dan? 1% of zo.
 

Darkside

Forumguru
Ja er worden miljoenen over de balk gegooid met allerlij projecten. Maar 15,- is teveel om een beetje aan de klant te denken. Sad but true
 

Constant

Erelid
In een BBC documentaire gezien hoe men in 2 uur tijd een auto volledig kon demonteren tot onderdelen die niet te herleiden waren tot de gestolen auto (muv het deel met het chassisnummer). Men stelde dat veel voertuigen gestolen werden om zo snel mogelijk tot (reserve)onderdelen verwerkt te worden.

En ook in dat programma was men enthousiast over de microdots.

Een paar dagen geleden in Utrecht viel een luxe Mercedes uit elkaar na een botsing met een paal, bestuurder vreemd genoeg ongedeerd en weggevlucht, er wordt in diverse media gesuggereerd dat de auto aan elkaar gelast is van gestolen onderdelen met een legaal chassis (en dus legaal chassisnummer) van een sloopauto.
 
Bovenaan Onderaan