Na bestelling nog opties toevoegen en leasemaatschappij

elsinga

Forumguru
Allen,

op zeer korte termijn mag en wil ik mijn Kodiaq gaan bestellen. Helaas is een 1.5 TSI Style Business 4x4 niet leverbaar (alleen als Scout Business, maar dan veel duurder en kariger uitgerust... dus dat gaat 'm niet worden) en ook de verwarmbare voorruit is uit het assortiment in Nederland.

Ik zou, als de verwarmbare voorruit weer leverbaar wordt, deze alsnog willen toevoegen aan de bestelling. Als de Kodiaq nog niet geproduceerd is zal dat vast kunnen, maar hoe zit dat met de leasemaatschappij? Als daar een mooi tarief is onderhandeld (hobby van mijn directeur ;) ), komt daar dan gewoon 1/12e van 25% van de meerprijs voor bij (bij 4 jaar lease) of mag je dan de hoofdprijs gaan betalen omdat al besteld en nu geen reden meer voor een mooi tarief?

Of kan ik die verwarmbare voorruit ook gewoon zelf betalen, buiten de LM om?

Heeft het zin om hierover met een LM afspraken te maken?
 

Bakkertje

Forumguru
Waarom stel je die vraag hier? Gewoon even bellen met de leasemaatschappij lijkt me het handigst.
Want de ervaringen hier zeggen natuurlijk bijzonder weinig.

Zelf heb ik ooit het geluk gehad een Superb aan te kunnen passen die de dealer als voorraad had besteld. 2 weken later werd de auto geleverd zoals ik hem wilde.
Daaruit zou je op kunnen maken dat je op het laatste moment nog opties toe kunt voegen / aan kunt passen, maar zonder garanties.

Ik zou in jouw geval even bellen met de dealer om dit te bespreken en daarna de leasemaatschappij / jouw directeur.
 

elsinga

Forumguru
De dealer gaat wel lukken, qua aanpassen. Maar omdat ik nog niet weet welke LM het wordt leek het me nuttig om hier naar algemene ervaringen te vragen. ;)
 

Bakkertje

Forumguru
Mijn actie is destijds bij ING carlease gelukt, voor een leasemaatschappij maakt het over het algemeen niet zo gek veel uit, voor hen is het gewoon een financieel product.
Overigens heb ik toen wel onder de eigen dealerkeuze besteld en dus niet met centrale levering.

Daarmee is het voor een dealer ook meer interessant om voor jou als berijder iets extra's te doen. Mijn huidige bestelde auto wordt "centraal" (dus geen eigen dealer keuze) en ik heb nu dan ook nagenoeg geen ruimte om dingen naar mijn eigen zin aan te passen / te regelen.
 

Rallye

Forumguru
Ik ben geen leaserijder, maar ik kan het mij niet voorstellen dat een leasemaatschappij meer voor een extra accessoire wil hebben (verdeeld over je leasetermijn) dan ze er zelf voor betalen. Zelfs als je al een contract gesloten hebt ljkt me dat erg onredelijk. In ruil voor hun extra kosten (de financiering van de extra accessoire) heeft men dan een luxer uitgeruste auto terug na afloop van de leasetermijn.

Aan de andere kant: als jouw directeur de leasemaatschappij erg heeft uitgeperst, zou men wel kunnen zeggen dat men geen tijd meer aan jouw auto kan besteden en dat extra opties niet meer kunnen worden toegevoegd of slechts onder vergoeding van de tijd. Dat lijkt me echter teveel maatwerk voor een leasemaatschappij....
 

BramBam

Forumguru
Ik heb ooit een soortgelijk issue gehad en daar een stelpost voor in de offerte/leaseovereenkomst laten opnemen. Toen uiteindelijk bleek dat de optie toch niet leverbaar was hebben ze dit geschrapt.
 

elsinga

Forumguru
Ah, dat is ook nog een mogelijkheid. Verwarmbare voorruit kostte hiervoor (prijslijsten t/m per 1 augustus 2018) maar €290,-, dus dat zijn de stelposten ook niet. En de verplichte verwarmbare voorstoelen zitten standaard al op de Styel (en dus ook de SB).
 

Ohdear

Lid
Normaliter moet dat geen probleem zijn. Ik ben zelf werkzaam bij een leasemaatschappij en het wijzigen van de order komt vrij veel voor. Vaak in verband wijzigingen van de fabrikant of doordat een berijder toch iets wil wijzigen. De leaseprijs zal vermoedelijk wel stijgen door de toegenomen BPM, maar verder zijn de opties in het leasetarief vrij simpel zelf te berekenen door de optieprijs te delen door de looptijd. Opties als een open dak, LM velgen en metaallak worden vaak minder afgeschreven omdat dezen als restwaarde verhogend worden gezien.
 

elsinga

Forumguru
@Axie, dank voor de info. Ik ga even kijken hoe ik het ga doen, of met een stelpost of gewoon afwachten of de verwarmbare voorruit weer bestelbaar wordt en dan de bestelling laten aanpassen. En inderdaad, de stijging van het leasetarief en de bijtelling is niet lastig. ;)
 
Bovenaan Onderaan