Na 8 jaar twee Octavia's gereden, nu een Audi A4 besteld

rouwehand

Senior Member
Beste Forumleden,

Na 8 jaar met veel plezier Skoda gereden;
van 2010 -2014 -> Octavia II Combi Ambition Business 1.4 TSI 6-bak
(https://www.skodaforum.nl/forum/posts/171743/)
van 2014 -2018 -> Octavia III Combi Elegance Business 1.4 TSI DSG
(https://www.skodaforum.nl/forum/posts/468266/)

Mijn 8 jaar ervaring met Skoda is heel positief, de auto's hebben mij altijd veel rijplezier gegeven.
Waarbij de OIII weer een groter verbetering is, t.o.v. de OII.
Mijn volgende keuze viel dit keer helaas niet weer op een Skoda, omdat de facelift te veel op mijn huidige OIII lijkt en de SuperB, hoogstwaarschijnlijk in 2019 een grote facelift krijgt.
De Kodiaq of Karoq zijn mooie auto's, maar mijn voorkeur gaat niet uit naar een SUV.

Mijn volgende auto wordt een Audi A4 Limousine 1.4TSI S-tronic Lease edition
Extra opties;
- Privacy glass met akoestisch glas
- Sportonderstel
- Verwarmde voorstoelen
Audi side.png Audi 1.png

Ik zal zeker dit leuke en actieve forum blijven volgen!
 

MaxN

Donateur
Mooie Audi.
Ik vrees dat je de ruimte nog wel gaat missen van de Octavia.
Zelfs als je die weinig gebruikt.
 

Cordoba

Forumguru
Mooie auto komt er weer aan Richard. Met Audi niet bang dat je dezelfde ervaring krijgt als destijds met de Leons? (ongevraagd 'lenen')
 

CDK

Forumguru
Gefeliciteerd met je aankoop! Je gaat nu dus voor het origineel ;) Skoda’s zijn opgerekte slappe aftreksels van Audi, toch? :deuk:
 

Rofffel

Forumguru
Gefeliciteerd met jouw A4!
De nieuwe A4 is sinds tijden weer een model wat me iets meer aanspreekt. Begrijp alleen de achterlijke prijzen niet goed.
Et doch: alvast veel plezier ermee gewenst!
 

Canon-Eye

Forumguru
Begrijp alleen de achterlijke prijzen niet goed.
Dat heet in marketingland "positioneren", oftewel richten op een bepaalde doelgroep die zo ook op lucratieve wijze bediend wordt.
Skodarijders bv. vormen een andere doelgroep - even afgezien van twijfelaars en andere grensgevallen... ;)
 

Bakkertje

Forumguru
Gefeliciteerd met je aankoop! Je gaat nu dus voor het origineel ;) Skoda’s zijn opgerekte slappe aftreksels van Audi, toch? :deuk:

Seat is toch de kopie van Audi? (de leon had hetzelfde dashboard als een A3 en de Exeo is gewoon een A4..)
En Skoda is de vordelige VW volgens mij..

Hoe dan ook is een A4 wel echt andere koek dan een Octavia qua beleving..
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

rouwehand

Senior Member
In ben een no-nonsens man, maar zeker ook een autoliefhebber. Dit keer heb ik de emotie zwaarder laten wegen, als het praktische.
De ruimte zal ik zeker op bepaalde momenten missen. De afwerking en rij-eigenschapen is bij Audi zeker een klasse hoger dan Skoda.
Bij beiden Skoda's heb ik helaas de ervaring dat er naar mate de auto ouder wordt er wat piepjes en kraakjes optreden in het interieur. Bij Audi is het nog afwachten, maar ik heb goede hoop!

Mee eens dat er absurde prijzen worden gevraagd voor o.a. de accessoires, maar ja dat weet je van te voren. Het worden dan meer bewuste keuzes. Zeker als er een bepaald lease budget beschikbaar is!
Verder had Audi nu een mooi "marketing" item, S-tronic voor de prijs van een hand-bak. Dit voordeel heb ik dan direct maar meegepikt.
 

peterhuppertz

Forumguru
Hoewel een Audi niet mijn eerste keus zou zijn als ik eens flink geld aan een automobiel mag besteden, herken ik het wel. Mijn vorige auto's van de laatste tien jaar waren een keuze met het hart. De O2 is echt een gecalculeerde keuze. Ik zie zo'n auto niet als een liefhebbersobject, maar als een zeer effectief middel om vlot, redelijk comfortabel en zeer kosteneffectief (en bij gelegenheid met meer dan 1 personen en een hoop zooi aan boord en een klapkar aan de trekhaak) van A naar B te geraken.

Dat gezegd hebbende: mijn eerste Octavia (een 1.9TDI uit 2001, waarin ik meer dan vier jaar gereden heb) en ook de huidige, een O2 uit 2012, tweedehands aangeschaft, vertoonden / vertonen geen piepjes. kraakjes of rammeltjes. Dat de auto in belevingsopzicht minder is dan de vorige is niet gek, gezien het verschil in nieuwprijs van op een paar euro na €20.000, maar dat wordt heel behoorlijk gecompenseerd door het feit dat de O2 me per maand (los van de afschrijving) ongeveer 150 euro minder kost dan de auto die ik zou rijden als ik naar mijn hart had geluisterd.
 

rouwehand

Senior Member
@peterhuppertz , mee eens. In mijn geval gaat het om een lease auto. Ook dat kost een hoop geld, eigen bijdrage aan werkgever en 22% bijtelling. Maar bij privé aanschaf gelden ook weer andere zaken.
Desondanks heb ik nu deze keuze gemaakt en meer naar mijn hart geluisterd ;)

De tijd van auto's met lage bijtelling is inmiddels verleden tijd, mits elektrisch.
 
Bovenaan Onderaan