Multiriem kapot - Hoeveel km kan ik doorrijden ?

FlavioX

Forumguru
Mijn multiriem is gebroken. Kan ik zonder problemen 30km rijden naar de garage of kan de motor dan warmlopen?
Ik weet dat de accu ook niet geladen wordt maar die houdt het wel 30km zonder lading uit denk ik.

Of is het een simpel klusje zelf de riem te vervangen zonder al te veel demontagewerk?
 

FlavioX

Forumguru
Weet ik niet want ik kwam er vanavond pas achter. Ik moet hem morgenochtend met spoed laten repareren want ik heb de auto 's middags nodig.
 

Arjann

Forumguru
Je hebt een TDI toch? Dan word de waterpomp niet door de multiriem aangedreven dus warmlopen zal ie niet doen.

Vraag me wel af of je 30 km kan rijden zonder dat de accu wordt opgeladen :pieker:
 

Jewepe

Forumguru
Een diesel is een zelfontbrander, dus wat verbruikt er elektriciteit als je met een diesel rijdt?
 

Cordoba

Forumguru
Een diesel is een zelfontbrander, dus wat verbruikt er elektriciteit als je met een diesel rijdt?

ECU, brandstofpomp (opvoer en HD), diverse relais, ABS, alle controle modules (zoals bijv. comfortmodule), stuurbekrachtiging enz. enz. Ik denk dat je je echt rot schrikt als je ziet wat er allemaal aan elektrische verbruikers actief is, als je in een moderne diesel rondrijdt.

Edit: ik zie dat Captain Hook al een soortgelijk bericht heeft geplaatst. Ook is de vraag of de dynamo wel goed heeft kunnen opladen vóór de multiriem is gebroken (en dat ie niet al een tijdje heeft geslipt). Blijft overigens de vraag hoe een multiriem zomaar kan knappen, dat heb ik in bijna 40 jaar autorijden nog niet meegemaakt, maar naar mijn idee is de kans groot dat zoiets alleen gebeurt na achterstallig onderhoud, of slecht uitgevoerd onderhoud.
 

Jewepe

Forumguru
Er worden een heleboel verbruikers genoemd, maar niemand geeft aan hoeveel millivolt (want meer zal het niet zijn, afgezien van de brandstofpomp) die onderdelen verbruiken. Het komt mij voor dat er enigszins "gepanikeerd" wordt, zoals onze zuiderburen dat noemen.

@Cordoba
Heeft een Superb II elektrische stuurbekrachtiging?
 

turboturbo

Forumguru
Cordoba
Heeft een Superb II elektrische stuurbekrachtiging?
Op z'n minst moet dat een electro-hydraulisch bekrachtiging zijn (de voorloper van volledig elektrische stuurbekrachtiging). Dus dat betekent dat er op z'n minst dat de stuurbekrachtiging aardig wat stroom verbruikt....
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
Accu vol is zou dat kunnen.....
Al de onnodige verbruikers afleggen.
Oude diesel kon tot 8-9 Volt nog blijven rijden tot die stilvalt.
Nieuwere gaan zo ver niet.
Injectoren hebben meer Voltage nodig om deftig te kunnen opengaan.
Het blijft een gok :pieker:
 

Canon-Eye

Forumguru
De koude start incl. voorgloeien kan op zich al een behoorlijke aanslag op de stroomvoorraad zijn, vooral als de accu toch al niet optimaal geladen is (wat je niet zeker weet).
Enfin, we lezen vast nog wel waar 't "schip" gestrand is - of niet natuurlijk... ;)
 

FlavioX

Forumguru
De Skoda dealer kon me niet garanderen dat ik 30km kon rijden zonder stil te vallen midden op de Zeelandburg dus heb ik maar een multiriemset bij de groothandel in Goes gehaald en gelukkig een garage in mijn woonplaats Zierikzee gevonden die hem nu aan het monteren zijn.
Ik verbaasde me wederom over de prijs van auto onderdelen. €81,- bij de groothandel (geen korting mogelijk), €35,- via internet...

Wat me wel opviel toen ik de auto naar de garage reed was dat ik niet kon merken dat de stuurbekrachtiging niet zou werken?
 

Niels83

Forumguru
Slim om het wat dichter bij huis te zoeken.

Ging het om dezelfde multi riem, je nadeel is nu natuurlijk ook dat je redelijk achteraf woont. Hier in de omgeving zijn er op 10km afstand 10 winkels waar ik het kan halen. Dan is er meer aanbod
 

FlavioX

Forumguru
De Skoda dealer haalt bij dezelfde groothandel de onderdelen dus dat zit wel goed. En ik kon gelukkig een familielid charteren die met me naar Goes is gereden.
 

turboturbo

Forumguru
Internet prijzen zijn idd een stuk lager, maar dat is met fiets onderdelen ook al zo en eigenlijk met alles wel.
Een fysieke winkel keten moet ook de panden betalen en het winkel personeel. Plus je hebt de luxe van meteen in je handen als je geluk hebt (dus als het op voorraad is)

Bij auto onderdelen sites die stunten met prijzen moet je rekening houden met lange verzendduur (soms paar weken)
Zo'n groothandel waar je Nh geweest bent, kan bijv op 2 vaste tijden per dag leveren aan een garage en zelfs spoed leveringen doen. Dat kost natuurlijk ook wat.

Dat de dealer niet zelf op Ali Express en Mister Auto bestelt, begrijp ik ook: er is nl geen afdoende garantie op de onderdelen. Als een garage vanuit de groothandel een distributie set besteld en de riem knapt na 3 maanden dan staat de klant op de stoep met een garantie claim. De garagist verhaalt die garantie vervolgens (deels?) bij de leverancier van de producten als hij kan aantonen dat het geen montagefout is maar daadwerkelijk een gebrek van het onderdeel zelf.

Dat is ook weer verdisconteert in de prijzen vermoed ik...
 

oco1979

Forumguru
Internet prijzen zijn idd een stuk lager, maar dat is met fiets onderdelen ook al zo en eigenlijk met alles wel.
Een fysieke winkel keten moet ook de panden betalen en het winkel personeel. Plus je hebt de luxe van meteen in je handen als je geluk hebt (dus als het op voorraad is)

Bij auto onderdelen sites die stunten met prijzen moet je rekening houden met lange verzendduur (soms paar weken)
Zo'n groothandel waar je Nh geweest bent, kan bijv op 2 vaste tijden per dag leveren aan een garage en zelfs spoed leveringen doen. Dat kost natuurlijk ook wat.

Dat de dealer niet zelf op Ali Express en Mister Auto bestelt, begrijp ik ook: er is nl geen afdoende garantie op de onderdelen. Als een garage vanuit de groothandel een distributie set besteld en de riem knapt na 3 maanden dan staat de klant op de stoep met een garantie claim. De garagist verhaalt die garantie vervolgens (deels?) bij de leverancier van de producten als hij kan aantonen dat het geen montagefout is maar daadwerkelijk een gebrek van het onderdeel zelf.

Dat is ook weer verdisconteert in de prijzen vermoed ik...

Wie ze voor hebben krijg een bepaalde korting(garagehouders en gelijklopende depanagedienst krijgen veel korting)

op het net is de korting al af, gelijk wie dan besteld;
 
Bovenaan Onderaan