Move en fun voertuiggegevens

  • Onderwerp starter donderpoes
  • Startdatum
D

donderpoes

Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort nieuw op dit forum. Ik wil tot aanschaf overgaan van een Citigo Arctic Air, een actiemodel gebaseerd op de Elegance.
Hier wil ik misschien een Move&Fun apparaat op hebben. Nu heb ik de handleiding hiervan al gedownload maar die gaat alleen over de navigatie en niet over de voertuiggegevens zoals koelvloeistoftemp. etc.
Aangezien ik al een goede TomTom heb en de Arctic Air een boordcomputer heeft, vraag ik mij af wat de toegevoegde waarde is van deze Move&fun. Geeft die meer info dan de boordcomputer.

Ook zou ik graag willen weten of iemand een panoramadak heeft en of dat veel hoofdruimte scheelt. Ik ben zelf 1.87 meter lang.

Wanneer de Citigo aangeschaft heb, zal ik me via het Meet&Greet gedeelte netjes voorstellen met foto's en informatie. Ik heb me trouwens al behoorlijk ingelezen op dit forum en erg veel zinnige informatie gelezen. Dat vind ik nou zo leuk van zo'n forum als dit.

Bij voorbaat dank voor jullie reactie.
 

Steerclear

Senior Member
Beste "Donderpoes"

De Move&Fun heeft bij mij een enorme toegevoegde waarde. Hoewel je alle voertuig-gegevens ook via de boordcomputer kan aflezen ( op een mijns inziens wat te klein display in de snelheidsmeter), is het heel fijn om in één oogopslag alles op een rijtje te hebben.
De navigatie van de move&fun werkt geweldig en ook de plaatsing is perfect. Een TomTom zit met een zuignapje op de voorruit en daardoor veel te ver weg. In de praktijk zie je dus veel bestuurders met de TomTom daarom midden op de voorruit, zodat ze er nog een beetje bij kunnen. Ontneemt zicht en het ziet er niet uit! Verder is de MiniSD kaart muziekspeler een hele welkome aanvulling en ook de BlueTooth Telefoon van de move&Fun werkt geweldig. Mijn tip is dus : Bestellen dat ding!


Over het schuifdak: Ik heb een Citigo met Schuifdak en mijn ouders hebben er één zonder. Er is geen noemenswaardig verschil in hoofdruimte. Ik ben 1:85 lang, dus voor jou geen probleem! Nog een tip: stoelverwarming. Ge-Wel-dig!

Hier mijn Review van de Citigo:
http://www.autoweek.nl/autoreview/35626/skoda-citigo-10-60pk-greentech-ambition
 
D

donderpoes

Hallo Steerclear,

Hartelijk dank voor je zinvolle reactie.
De stoelverwarming ken ik uit de Volvo's van mijn vader. Inderdaad erg lekker.

Maar zitten nu op de Move&fun nu alle functies van de boordcomputer of alleen het toerental en koelvloeistoftemperatuur zoals ik vaak elders lees?
 
Alle boordcomputerfuncties.

In mijn review schreef ik ooit:

Die boordcomputer zie je op het schermpje van de Move & Fun. Voor ik hier verder over vertel: dit is eigenlijk een must-have uitbreiding. De Move & Fun is multifunctioneel: het is je navigatiesysteem, boordcomputer, carkit en mediaspeler in één.

De navigatie is goed en duidelijk. De geluiden lopen via de speakers van je auto: hij dempt de muziek even als dat nodig is. De kaarten lijken goed te kloppen en ik heb nog niet meegemaakt dat ik verkeerd gestuurd wordt. Een fijne toevoeging is dat je een snelheidswaarschuwing kunt instellen, bijvoorbeeld als je meer dan 10 km/u te snel rijdt. Dit is zelf in te stellen. Ideaal is dat deze waarschuwing altijd wordt gegeven, ook wanneer de navigatie niet in gebruik is.

De boordcomputer gebruik ik niet veel. Je kunt hierop zaken als verbruik, gemiddelde snelheid, reikwijdte op de tank etc. zien. Naar mijn mening geeft het systeem wat te veel informatie om nog echt duidelijk te zijn.

De carkit werkt via bluetooth en doet zijn werk goed. Beide kanten zijn prima verstaanbaar. Het kan soms wel even duren tot de verbinding tot stand gebracht wordt. De bluetooth op mijn telefoon (iPhone 4S) even uit- en aanzetten werkt dan.

Als je het mij vraagt, is de laatste functie van de Move & Fun nog de beste: de mediaspeler. Deze werkt via SD maar ook via bluetooth. Ik luister veel muziek in de auto en stream dit dus, van mijn iPhone draadloos over de speakers van de auto. Het is storingsvrij en de geluidskwaliteit is prima.

Later heb ik aangevuld:

De boordcomputer in het Move & Fun systeem begin ik toch wel te waarderen. Ondanks de vele informatie die erop staat is het, vind ik, ideaal om je verbruik bij te houden. Op sommige ritjes is dat voor mij zelfs een ware sport.

Ik heb, net als Steerclear, een review van deze auto online staan: http://www.autoweek.nl/autoreview/34916/skoda-citigo-10-60pk-greentech-tour
 

Canon-Eye

Forumguru
Een TomTom zit met een zuignapje op de voorruit en daardoor veel te ver weg.
Dat hoeft natuurlijk niet.
Ik heb een TomTom-steuntje op een geschikte plek (*) bovenop het dashboard geplakt, waardoor hij niet te ver weg zit en er ook een zuignapaftekening op de ruit komt. Daar overheen ligt een donkergekleurde baseballcap zodat het steuntje onzichtbaar is als de auto geparkeerd staat; en als de TT in gebruik is houden de klep en/of de A-stijl vrijwel altijd de zon van het scherm.

(*) Voor mij is de enige juiste plek: links laag op het dashboard, tussen de A-stijl en de bolling waarin de meters zitten. Zit (ook) dicht bij mijn "kijk-as" en toch geen blokkade van mijn zicht op iets belangrijks buiten de auto.
 
D

donderpoes

Aanvulling op bovenstaande: ik heb de gebruiksaanwijzing wat zorgvuldiger gelezen en zie dat de volgende gegevens weer worden gegeven:
gemiddelde snelheid
► afgelegde afstand
► resterende actieradus
► gemiddeld verbruik
► rijtijd
► actueel verbruik
Het navigatieapparaat kan de volgende tellerklokken weergeven:
► Toerenteller
► Koelvloeistoftemperatuur
► Buitentemperatuur

Ik heb dus in feite mijn eigen vraag beantwoord.

Voor de rest wil ik graag de anderen bedanken voor hun reactie. Ik had alle testen/reviews en rij-impressies al gelezen van Autoweek en Autoreview. Op basis hiervan heb ik besloten dat het een Skoda moet gaan worden.
 

Steerclear

Senior Member
Wij hadden niet anders verwacht! Goede keuze. @Michel: Wij moeten een bonus claimen bij Skoda! Eerst mijn ouders overtuigd en nu "donderpoes"

Groet, Eric de Bree
 
Ook een vriend heb ik overtuigd - dat zijn dus 5 sales dankzij ons! Daar moet inderdaad iets leuks voor te vinden zijn. Hint @Skoda: mijn wishlist staat hier onder!
 
Bovenaan Onderaan