Motorvermogen valt weg en motor valt uit op snelweg in Duitsland

  • Onderwerp starter Deleted member 18345
  • Startdatum
D

Deleted member 18345

Dag allemaal,

zoals jullie wellicht al weten ben ik sinds kort eigenaar van een Skoda Octavia RS III TDI uit 2013.

wij hebben besloten om een weekendje in Duitsland door te brengen. We waren woensdag vertrokken. Onderweg ging plotseling het gloeispiraal lampje knipperen en vermogen viel weg. Hierop kon ik doorrijden tot de tankstation (noodloop). Auto afgezet, nogmaals gestart en alles was weer normaal. Reis hierna gewoon hervat. 3 dagen lang niks meer aan de hand tot vandaag weer gloeilampje, maar dit x met het uitvallen van de motor. Hierna start de auto totaal niet meer. Startmotor en motor draait rond maar slaat niet aan.

na 5 minuten wachten en starten loopt de motor weer en heb ik mijn weg weer 20 km kunnen vervolgen. Hierop deed het probleem zich weer voor en viel de motor weer uit. Op dat moment denk je “ gelukkig hebben we een vluchtstrook” haha.

Hierop nogmaals 10 min gewacht en deed de auto het weer. Hierop loopt de motor als een beest en heb ik geen vermogensverlies. Hierna weer 40 km gereden en niets opgetreden.

we hebben de auto naar een plaatselijke garage gebracht. Deze heeft het uitgelezen met de storing p0087 en p025c. Wat als volgt luidt: brandstofdruk te laag. Hierop heeft
de monteur het brandstoffilter verwijderd en gecontroleerd en was niet verstopt zag er schoon uit. Hierna heeft hij ook de regelklep op de brandstofpomp uitgebouwd en vertelde dat daar geen spaanders liggen. Hierop heeft hij mij geadviseerd om de auto naar de dealer te brengen en dat dit een lang speurwerk word omdat het probleem zich soms voordoet.

Hierop heb ik besloten om naar onze verblijfplek te rijden en met mijn partner te overleggen. Eenmaal aangekomen deed ik mijn portier open om uit te stappen hoorde ik iets heel vreemds onder de auto vandaan komen. Leek alsof een knaagdier met de poten zat te graaien onderin de auto. Ben hierop onderin de auto gedoken en het geluid komt uit de brandstoftank. Hierop ben ik teruggereden naar de beste man van de garage en hij heeft de achterbank eruit gehaald en de dopje van de pomp. Hij ook luisteren en zegt dat de pomp defect kan zijn omdat dat geluid niet zo hoort. Het lijkt erop alsof er binnenin de tank kortsluiting ontstaat. Je hoort af en toe hele vreemde geluiden alsof er een beest in zit te graaien.

Ik denk dat het de hogedrukpomp niet is anders zou hij ook moeilijk starten neem ik aan? wat zijn jullie bevindingen? Ik wil eerst jullie bevindingen weten voordat ik overga tot het vervangen van de toevoerpomp. Hartelijk dank.
 

hemi24

Forumguru
Klinkt als een defect aan de opvoerpomp in de brandstoftank...

vraag me af waar je zelf aan denkt, aangezien je blijkbaar twijfelt?
 
D

Deleted member 18345

@hemi24 mijn vader is monteur geweest heb met hem even gesproken toen, hij beweerd dat het ook een regeleenheid kan zijn bij de tank ofzo? Heb weer net met hem gesproken en zegt dat ik beter eerst de toevoerpomp bij de tank kan vervangen gezien het geluid niet hoort. Ik zal morgen dan de pomp laten vervangen.

hebben jullie hier meer ervaring mee met deze storing? Weten jullie of dit eeb bekende storing is?
 
D

Deleted member 18345

Kan het ook zo zijn dat een verstuiver open blijft staan waardoor de druk in het systeem plots wegvalt? Of zou die dan helemaal niet meer moeten starten??
 

hemi24

Forumguru
Serieus?

je hebt afwijkende geluiden bij de brandstoftank achterin je wagen met bijpassende storingsmelding en jij denkt dat er onder de motorkap iets niet goed is..?

begin nou eerst maar bij de opvoerpomp...
 

turboturbo

Forumguru
Ik weet niet wat de kilometerstand van de auto is, maar een vermoeide of kapotte opvoerpomp is zeker geen exotisch verschijnsel.... en al vervang je die terwijl die toch nog niet de oorzaak zou zijn (hoewel alles er nu op wijst dat dat de oorzaak is) dan heb je die alvast maar gehad. Ze gaan zeker niet per se een autoleven mee.
 
Laatst bewerkt:
D

Deleted member 18345

Het probleem is verholpen inmiddels. Hartstikke bedankt allemaal. De km stand is 220000 trouwens. Het lag dus aan de opvoerpomp. Was niets aan te zien maar was dus inwendig defect.
Super bedankt voor het meedenken allemaal..
 

tim_j

Senior Member
Zal wel meevallen denk ik. het is niet zo dat topicstarter er maanden mee heeft doorgereden (??)
 
Bovenaan Onderaan