Motorstoring, lampje knippert, motor trilt, 1 cilinder werkt niet?

Sandor

Lid
Het oranje lampje van de motorstoring brandt al een tijd en ben hiervoor ook naar de dealer geweest, echter die konden niks vinden. Het lampje ging ook af en toe uit.

Maar nu is er iets veranderd, hij knippert nu en de motor heeft minder vermogen. Als ik de motorkap open zie ik de motor behoorlijk schudden als hij stationair loopt, zodra ik boven de 2000 toeren ga ligt de motor weer stil op zijn plek. Heeft iemand een idee wat er aan de hand is?

  • Is het de ophanging van de motor ofzo en zorgt de auto zelf voor een verminderd vermogen ivm de storingsmelding?
  • Is er een bougie kapot/vuil waardoor 1 cilinder het niet doet waardoor de motor minder vermogen heeft en uit balans is en zo schudt?

Of is het iets anders?

Mijn remschijven en blokken zijn trouwens behoorlijk versleten, maar het lijkt me niet dat dat er iets mee te maken heeft, of wel?

P.s. Ik heb een Fabia combi classic 1.2 benzine uit 2003 (3-cilinder)
 

turboturbo

Forumguru
Ik rijd ook de 1.2 3 cilinder (ook uit 2003), ben benieuwd naar de uitkomst van je verhaal. Ik zou het zo niet weten iig. Als ik bij mijn Fabia de motor stationair laat lopen ligt hij er heel rustig bij, dus normaal zou het niet moeten zijn, denk ik.
Vermogensverlies zou idd kunnen duiden op 1 cilinder die niet meeloopt, volgens mij.
Edit: misschien kan je een filmpje van je draaiende motor posten (met geluid) zodat de technici hier mee kunnen kijken en luisteren.:623:
 

Sandor

Lid
Ik rijd ook de 1.2 3 cilinder (ook uit 2003), ben benieuwd naar de uitkomst van je verhaal. Ik zou het zo niet weten iig. Als ik bij mijn Fabia de motor stationair laat lopen ligt hij er heel rustig bij, dus normaal zou het niet moeten zijn, denk ik.
Vermogensverlies zou idd kunnen duiden op 1 cilinder die niet meeloopt, volgens mij.
Edit: misschien kan je een filmpje van je draaiende motor posten (met geluid) zodat de technici hier mee kunnen kijken en luisteren.:623:

zie bijgevoegd het geluid van de motor. Helaas maar een paar seconden, anders kreeg ik het filmpje niet van mijn telefoon via de mail
 

Bijlagen

  • fabia_motor.zip
    4,4 MB · Weergaven: 62

Ronnie

Forumguru
Motor draait in de z.g. "noodloop"; i.v.m. met de storing wordt er dan geen volledig vermogen vrijgegeven.
Een aantal andere zaken zullen dan ook niet werken, (b.v. CC)
Storingsgeheugen uitlezen is de enige remedie.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals Ronnie al aangeeft: uitlezen om mee te beginnen. Veel VAG-blokken hebben nog al eens een kapotte/haperende bobine, dat kan ook hier de oorzaak zijn.
 

ronald_j

Actief lid
Komt me wel heel bekend voor.

Eerder had ik al eens dat het lampje aanging (lambda signaal tijdelijk vast op hoog). Er was echter niets te vinden. In Oost-Duitsland ging het helemaal mis. Schudden, weinig vermogen + knipperend lampje.
Bij mij was er inderdaad een ontstekingsspoel stuk.
Vroeger had je er maar 1, de bobine genoemd. De hoogspanning werd verdeeld via een draaiende verdeler aan de krukas. Tegenwoordig heb je voor elke cilinder een aparte spoel. Daar was ik heel blij mee, want zo kon ik al pruttelend naar een skoda dealer sukkelen.
Na afwikkelen van een eindeloze rij formaliteiten (het blijft Duitsland) was het zo opgelost. Gewoon even uitlezen, daarna spoel vervangen, en we konden weer verder.
De spoel kostte 40 euro. Ik heb ze meteen alle 4 laten doen. Totaal: 207 euro.
 

Sandor

Lid
heren,
het blijkt de bobine te zijn. Hij heeft de bobines verwisseld en de computer gaf toen aan dat een andere cilinder fout was, vervolgens testbobine erin gedrukt en het euvel was verholpen. Als het goed is krijg ik nu een nieuwe bobine en 3 nieuwe bougies (waren ook al een tijdje niet vervangen) en dan kan ik hopelijk weer een eind vooruit!
 

turboturbo

Forumguru
bedankt voor het vervolg melden. Dat zag er best zielig uit in het filmpje, zo'n ongelukkig trillend 3 cilindertje :smiley29:
 
Bovenaan Onderaan