Motorsteunen 1.9 tdi

Hallo,

Ik krijg het idee dat het meeste leven uit mijn motorophanging is. Je voelt de motor schudden in zijn ophanging als je bijvoorbeeld in zijn 'vier' of 'vijf' het gas loslaat en weer opnieuw gas geeft.

Weet iemand of er meestal één bepaalde steun kapot gaat (ik verdenk die van linksachter bij de distributie riem) of allemaal vervangen?

Het beesie heeft 164.000 gelopen.

Thx!

Ps, speling op de aandrijfassen lijkt me sterk na 164k.....
 

jos_br

Actief lid
Motorsteunen gaan zo'n beetje een autoleven lang mee zolang ze niet onder de olie komen. Als er al een gaat is het degene die midden onder aan de bak zit. De aandrijfassen zijn niet bepaald meer wat ze geweest zijn, de binnenste homokineten geven toch vaak de geest al resulteert dit vaak in een trilling tijdens het accelereren.

Jos.
 
Ok, zal dan de onderste steun checken.

De homokineten kraken niet. En het is ook geen trillen wat ze doen. Als je gas loslaat dan voel je dat er een massa met vertraging achteraan komt, één bonk en verder niks . En dan met accelereren vanuit gas los is het hetzelfde. Naar mijn mening een motor die te los hangt in één zijn rubbers.
 

oco1979

Forumguru
Als deze gemakkelijk te vervangen zijn,vervang ze dan allemaal.
Want als er ene kapot is,dan zal de ander(e) meer moeten werken hebben en gezien de leeftijd/kmstand zijn ze ook niet meer nieuw op dat op te vangen.
 

Cordoba

Forumguru
@Peter-036 Ik kan me vergissen, maar het probleem van een motorsteun of 2m-vliegwiel is nogal anders qua beleving: motorsteun is gewoon een flinke 'boink' bij het kantelen van de motor (afhankelijk welke motorsteun, of bij gas geven of gas loslaten), 2m-vliegwiel is meer een constante lichte trilling die vooral merkbaar is bij lage toerentallen (dus ook bij gelijkblijvend toerental)
 

jos_br

Actief lid
Bij mijn weten bestaat de 'oude' 1.9 motor ook niet met een 2m-vliegwiel.

Vanaf 1997 is het tweemassa vliegwiel in verschillende modellen al gebruikt bij de 1,9tdi. Wel heb ik bij de Roomster (was wel de 100pk) een vast vliegwiel gezien. Met een chassisnummer is wel na te gaan welk type in deze auto zit.

Jos.
 
Goed, de motorsteunen zijn allemaal vervangen en ze waren allemaal behoorlijk soepeltjes geworden. De symptomen zijn een stuk minder geworden maar ik vind het blok nog steeds behoorlijk los in de ophanging hangen. Goed we hebben het over een 1.9 diesel dus qua gewicht een redelijk zware motor.

Toch maar eens beter naar de homokineten kijken. Speling in de versnellingsbak of differentieel lijkt me minder waarschijnlijk.
 
Bovenaan Onderaan