Motorsteun-demper lek. Tips?

Hoi allemaal,

Mijn trouwe Octavia heeft een lekke motordemper. Het rammelt toch wel behoorlijk, maar als ik naar de prijs kijk van die demper, word ik niet blij voor een auto van 2002 met dik 3 ton op de teller.

Ik kan me zo voorstellen dat meer mensen dit hebben gehad, en wellicht een creatieve en goedkopere oplossing hebben gevonden.

Wie heeft er tips? Alvast heel erg bedankt!
 

Cordoba

Forumguru
Als je weet welke motorcode je auto heeft (kun je ook opzoeken door een kentekencheck van je eigen auto te doen, dan krijg je o.a. de 3-letterige motorcode te zien), met die motorcode kun je ook gericht op zoek bij autodemontagebedrijven.
 

hemi24

Forumguru
Aan de andere kant, over 3 ton en/of 17 jaar verdeelt kost zo'n demper natuurlijk niet zo gek veel...
 

turboturbo

Forumguru
Wat bedoel je met motordemper? Een van de dempers in de uitlaat? Er zitten er twee, welke rammelt bij jouw Octavia?
 

Renkie

Forumguru
Ik denk dat hij eerder de motorsteun zelf bedoeld? Maar dat hoeft toch niet zo duur te zijn?
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk motorsteun met dog bone (rubber).

Hoewel, als ik de omschrijving bekijk, begin ik ook aan een katalysator te denken.
 
Aan de andere kant, over 3 ton en/of 17 jaar verdeelt kost zo'n demper natuurlijk niet zo gek veel...

Jaaaa, zo werkt het natuurlijk niet helemaal :) Ik heb hem trouwens pas 1 1/2 jaar. Het is echt een goedkope pakezel. De schokdempers voor moeten ook vervangen worden, dan ga ik toch ook echt niet naar de Skoda dealer.
 
Ik denk dat hij eerder de motorsteun zelf bedoeld? Maar dat hoeft toch niet zo duur te zijn?
Zij ;)

Dit blok heeft een paar steunen, waarvan 1 een (oliedruk)demper. Beetje apart. Ik weet ook niet of het uniek is voor deze 1.9 TDI 90pk uitvoering. Gewone steunen zijn inderdaad niet zo duur als deze (150 euro).
 
Ik denk motorsteun met dog bone (rubber).

Hoewel, als ik de omschrijving bekijk, begin ik ook aan een katalysator te denken.

Die dogbone is goed, het is een demper die links van het blok de trillingen opvangt net als een schokbreker op de wielen.

Gezien de reacties hier zal niet elk blok van de octavia I dit hebben, anders hadden meer mensen het herkend, lijkt me.
 
Als je weet welke motorcode je auto heeft (kun je ook opzoeken door een kentekencheck van je eigen auto te doen, dan krijg je o.a. de 3-letterige motorcode te zien), met die motorcode kun je ook gericht op zoek bij autodemontagebedrijven.

Ik denk dat dit het slimste is inderdaad. Want ik heb de indruk dat niet alle blokken van de Octavia I deze demper hebben.

Thanks!
 
Voor de duidelijkheid: het is een drukdemper die links van de motor zit om de trillingen van het blok op te vangen. Ik vind het ook apart dat er zo'n 'sjieke' oplossing is gekozen. Ik ga met mijn motorcode sloperijen af binnenkort!

Edit: ik zit te denken, wellicht is het niet de trillingen van de motor die hij opvangt, maar iets van de multiriem of hoe dat ding ook heet....

Edit2: Riemspannerdemper?
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Kans groot dat de steunen ook in een Golf 4 met dezelfde motor zitten..!
(Of VW Bora/ Audi A3 / Seat Leon/Toledo, uit dezelfde jaren)
 

Cordoba

Forumguru
Kans groot dat de steunen ook in een Golf 4 met dezelfde motor zitten..!
(Of VW Bora/ Audi A3 / Seat Leon/Toledo, uit dezelfde jaren)

Ik sluit het niet uit, maar de kans is groot dat andere modellen met dezelfde motorcode een net iets andere constructie hebben, waardoor het niet past (bijv. doordat de motor t.o.v. de as net iets verder naar voren of achteren ligt, of net iets hoger/lager.

Maak anders eens een foto van het onderdeel (of mogelijk kun je het onderdeelnummer terugvinden op het onderdeel).
 

Renkie

Forumguru
hij/zij/het, "Topicstarter dan" ;)

Nadeel van de sloop is dat het allemaal ook 20 jaar oud is natuurlijk.
Kijk anders eens bij mister-auto om een voorbeeld van het onderdeel te vinden. Dan heb je ook vaak een indicatie qua prijs.

Dit is een 90PK TDI van 2002? Dan kom je zeer waarschijnlijk op motorcode ALH of AGR uit. Beiden echt goede motoren, stiekem zelfs beter dan de serie erna als 90pk voldoende is voor je.
Dus als de auto op wat schokdempers en deze motorsteun verder goed is zou ik zelf wel overwegen het te laten fixen.
 
Laatst bewerkt:
Mod edit: @barbarad
Citaat verwijderd: citeren van het bericht boven het jouwe is onnodig!

Ik ga een foto maken, ik kan het op een heleboel sites voor onderdelen niet eens vinden.

Dit is inderdaad die 90pk uit 2002, motorcode ALH volgens mij. Straks eens kijken. Echt een supergoed blok en komt behoorlijk mee in het verkeer. Ik ben daarnaast snelle auto's gewend, dus wilde niet een '0-100 in 20 seconden-diesel':D

Schokbrekers voor zijn ook aan de beurt, maar verder is er gewoon niks aan de hand met die auto. Misschien toch maar voor de duurdere en meteen afdoende optie gaan dan...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Renkie

Forumguru
Ja of probeer even een onderdeelnummer te vinden (desnoods via de dealer, heenrijden en vragen). Dan kan iemand anders eventueel ook mee denken.
 
Bovenaan Onderaan