Motorruimte reinigen

ertromp

Forumguru
Heeft iemand van jullie ervaring met het schoonspuiten van de motorruimte?
Na de wintersportvakantie zie ik diverse zoutsporen terug onder de motorkap.
Is dit te reinigen met een hogedrukreiniger?
Kun je dat schoonspuiten van motor en motorruimte het beste doen met draaiende motor of?
Alle tips / ervaringen zijn welkom.

Ronnie

Forumguru
Ik doe het altijd met staande motor, gewoon met de h.d reiniger met een beetje ontvetter.
Natuurkijk niet met volle kracht op de luchfilterinlaat en de onstekingen......

Monteurtje

Forumguru
Als je je motor gaat afspuiten, dan hoor je misschien na het starten een piepend krijsend geluid. Paar keer gasgeven en het is weg. Dat komt door al het water op de multiriem. Maar dat is niet erg. Je hoeft dan niet te schrikken.

MarijntjeTDI

Actief lid
Poets de motorruimte altijd met WD40, glimt als een t**t en wat ik niet zie hoeft ook niet schoon. Persoonlijk ben ik huiverig voor water bij de motor, is misschien onterecht maar liever niet....

ertromp

Forumguru
Zoals in een ander topic al aangehaald heb ik vorige week weer de motorruimte gereinigd.
Na een wintersport vakantie is deze helemaal wit en verontreinigd van al het Tiroler strooizout.

Zo glimt de motor weer na een behandeling met het reinigingsspul van @Steve :thumbsup:

P1020935.JPG

P1020937.JPG

P1020938.JPG

P1020941.JPG

P1020942.JPG

Na het afspuiten (goed op afstand met de HD reiniger) de wagen even droogrijden

Cordoba

Forumguru
Inderdaad wordt er vaak verdunde APC gebruikt voor het reinigen van de motorruimte, gewoon met een kwast inborstelen, even laten inwerken en vervolgens afspuiten geeft vaak al een behoorlijk resultaat.

APC is gewoon de algemeen gebruikte afkorting binnen de detailerswereld voor 'all purpose cleaner', als je de Nederlandse vertaling 'allesreiniger'gebruikt, leggen veel mensen direct associaties met huishoudelijke middeltjes. Overigens zijn er APC's van bijna ieder detailingmerk.

Steve

Senior Member
Ziet er goed uit ;)
Het is een multifunctioneel superspul de All Clean+ van Chemical Guys.

Even de kunststoffen nog in een water gedragen dressing dat maakt het helemaal af.

Joske

Forumguru
@ertromp

hoe heb je de motorruimte eigenlijk gereinigd? de APC met de hand aangebracht of als dosering bij het water van de hoge druk?

ertromp

Forumguru
De APC heb ik verdund met water met een plantensproeier over de diverse delen vernevelt. Op sommige punten met een kwast ingestreken en aansluitend met de HD reiniger met alleen koud water afgespoten.

CDK

Forumguru
dat moet er bij mij ook nog eens van komen alleen sinds 26 november vorig jaar heb ik daar wat minder tijd voor.... ;)

Jee13

Forumguru
Mijne heeft het wel, vandaar dat het me opviel (RS TDI)

20140305_175151.jpg

Rallye

Forumguru
Nee, bij mijn huidige en mijn vorige RS T(F)SI geen isolatie onder de motorkap. Zou dat bij een benzineversie veel uitmaken?

Bovenaan Onderaan