Motorolie ruikt naar benzine

mikehotel

Actief lid
Toen ik vanavond het oliepeil controleerde, viel het me op dat de olie naar benzine rook. Ook toen ik de oliedop losdraaide, rook ik een benzinelucht. Auto rijdt voornamelijk langere afstanden en wordt netjes warmgereden. Iemand een suggestie waar dit door wordt veroorzaakt?
Groet, Mike
 

Chatslet

Forumguru
Gewoon even aan kijken en sowieso eens kijken of de auto toe is aan een kleine/grote beurt, olie kan namelijk ook gewoon oud zijn. Zo ja zeker voor een beurt brengen want dan wordt er ook een oliewissel gedaan. Dan 1000 km na de beurt nog eens kijken of de olie sterk naar benzine ruikt, is dat niet het geval dan hoef je je geen zorgen te maken. Is het wel het geval dan kan het "blow-by" zijn, dus mengsel dat langs de zuigers in het carter komt. Kan door slijtage komen, je weet natuurlijk niet wat een eventuele vorige eigenaar er mee heeft gedaan. Een hoge KM stand kan ook een oorzaak van slijtage zijn. Overigens merk je dan wel een toename in brandstofverbruik.
 

Tonno

Actief lid
Bij motorfietsen duidt het meestal op een te rijk mengsel, maar laat eens een echte monteur ruiken ?
 

Noord26

Forumguru
@Chatslet, waarom aankijken als het wellicht wel kwaad kan? Je bent zo langs de dealer gereden en die kan zo vertellen of het normaal is of niet?

Daarnaast let iedereen toch op wanneer de auto toe is aan beurt? Sterker nog, tegenwoordig geeft de auto zelf aan wanneer hij weer verwent wil worden bij de garage.
 

frankie002

Nieuw lid
Ik werk zelf bij Valvoline en hierdoor kom ik bij veel garage's en heb dus veel met motor olie te maken.
Het probleem dat jij aangeeft is alarmerend.. Gebruikte olie zal altijd wel iets naar brandstof ruiken, maar als dit sterker is geeft dit aan dat er brandstof bij de olie komt.
Als er dan teveel brandstof in de olie komt wordt deze te schraal en zal deze niet meer smeren en zal de motor kapot lopen..
Ik zou dus adviseren heel spoedig richting garage te gaan om na te laten kijken..

In mijn werk al meerdere malen mee gemaakt dat men te lang heeft gewacht en daardoor hele dure motor schade is opgelopen.
 

Chatslet

Forumguru
@Noord26:
Moeilijk te zeggen of het inderdaad zo ernstig is. Het is een forum dus je kunt niet zeggen hoe sterk de olie naar benzine ruikt. Daar bij komt dat op den duur olie in een benzine motor altijd wel een beetje naar benzine ruikt en dat olie in een dieselmotor meer naar diesel ruikt en na 1000km na de wissel helemaal zwart is. Dus om nou meteen te roepen dat er iets ergs aan de hand is lijkt me niet handig. Sowieso zijn er dan ook andere symptonen als toename in verbruik, meer rook uit de uitlaat, en er zal waarschijnlijk ook wel een lampje op het dashboard aan springen. Dat soort zaken zijn niet door de TS genoemd.
 

Tonno

Actief lid
@Noord26:
Moeilijk te zeggen of het inderdaad zo ernstig is. Het is een forum dus je kunt niet zeggen hoe sterk de olie naar benzine ruikt. Daar bij komt dat op den duur olie in een benzine motor altijd wel een beetje naar benzine ruikt en dat olie in een dieselmotor meer naar diesel ruikt en na 1000km na de wissel helemaal zwart is. Dus om nou meteen te roepen dat er iets ergs aan de hand is lijkt me niet handig. Sowieso zijn er dan ook andere symptonen als toename in verbruik, meer rook uit de uitlaat, en er zal waarschijnlijk ook wel een lampje op het dashboard aan springen. Dat soort zaken zijn niet door de TS genoemd.

Helemaal juist, daarom, laat eens een echte monteur ruiken of het echt zo erg is . . . . . .
 

Race Eend

Forumguru
Begin dit soort topics altijd met motorcode etc, anders is er niets van te zeggen.

Bij een 2.0 TFSI (bwa etc) komt het nog wel eens voor dat de HD brandstofpomp stuk gaat en dat er op die manier brandstof bij de olie komt, het oliepijl stijgt dan ook.
Gevolg bij doorrijden, oliepomp gaat kapot en uiteindelijk loopt de motor door te weinig smering kapot.
 

Noord26

Forumguru
@Noord26:
Moeilijk te zeggen of het inderdaad zo ernstig is. Het is een forum dus je kunt niet zeggen hoe sterk de olie naar benzine ruikt.

Daarom ook, nogmaals, mijn advies om langs de garage te gaan en niet, zoals u vermelde in post #2: "gewoon even aankijken". Dat kan wel eens meer kapot gaan maken als je lief is.
 

darkprojectx

Forumguru
bent zo langs de dealer gereden en die kan zo vertellen of het normaal is of niet?

Nou... het oordeel van de dealer hecht ik persoonlijk totaal geen waarde meer aan.
Ik was met mn vorige auto bij de dealer geweest omdat ik dacht dat de voorste motorsteun niet meer zo lekker was,
monteur behulpzaam buiten kijken, beetje aan het blok trekken.. Nee meneer dit ligt prima vast!
... ja.. een week later (na normaal gebruik) 2 motorsteunen afgebroken.

Moraal van het verhaal, ookal loopt iemand met een dealer badge op, dit wil niet zeggen dat hij er verstand van heeft.
 

Noord26

Forumguru
Dat is een heel andere discussie. Gelukkig zijn er genoeg dealers en werknemers die wel weten waar ze mee bezig zijn. Jou verhaal met betrekking dat een dealer lang niet altijd accuraat en correct reageert kan ik alleen maar onderstrepen waarom ik bij de dealer in Breda langs ga voor onderhoud ipv de dealer die hier op de hoek zit in Tilburg voor onze andere autootje (Swift)..

Daarnaast is niet langs altijd 'mis geschoten' toch?
 

Tonno

Actief lid
Nou... het oordeel van de dealer hecht ik persoonlijk totaal geen waarde meer aan.
Ik was met mn vorige auto bij de dealer geweest omdat ik dacht dat de voorste motorsteun niet meer zo lekker was,
monteur behulpzaam buiten kijken, beetje aan het blok trekken.. Nee meneer dit ligt prima vast!
... ja.. een week later (na normaal gebruik) 2 motorsteunen afgebroken.

Moraal van het verhaal, ookal loopt iemand met een dealer badge op, dit wil niet zeggen dat hij er verstand van heeft.


Misschien zijn zijn ogen en handen niet zo goed, maar kan hij even aan de motorolie ruiken bij de topicstarter, Whahaha ! :laugh:
 

Cordoba

Forumguru
Kan niet bij de dealer: neus staat niet in de gereedschappenlijst. Dealermonteur moet de auto uitlezen, en zal je dan een rekening presenteren en vertellen dat er geen foutcodes gevonden zijn. (als een monteur bij een dealer tenminste de auto uit kan lezen, ik heb het meegemaakt dat een chefmonteur bij een dealer nadat ik 3 keer langs was geweest om de auto uit te lezen, nog steeds de auto niet uit kon lezen. Bij de laatste keer op afspraak, is ie anderhalf uur bezig geweest om uit te zoeken, waarom ie de auto niet uit kon lezen, geen oorzaak gevonden en auto niet uitgelezen. Vervolgens bij een dealer van ander merk langsgereden: auto in pakweg 10 minuten, binnen gereden, oorzaak gevonden waarom het uitlezen niet lukte, en vervolgens wel uitgelezen en weer buiten gereden). Als een Skoda dealer zoiets normaal vindt, en gewoon een rekening van 150 euro int, en geen enkele regeling wil treffen, dan kun je mijn mening over deze 'Skoda-dealer' wel raden)
 
Bovenaan Onderaan