Lampjes
Nou Fabia, jij hebt een hoge pet op van mij :aangenaam:
Het motormanagement lampje, daar heb ik wel het een en ander aan ervaringen mee ja. Zoals er op dit forum ook een topic hieraan gewijd is waarin te lezen is wat mijn ervaringen en problemen waren in het begin dat ik mijn auto in bezit had.
Dat ik mijn auto net had gekocht kreeg ik hetzelfde probleem. Het motormanagement lampje sprong aan toen ik onderweg naar huis was vanaf mijn werk. Ik gooide de auto aan de kant en ging kijken in het boekje wat ik moest gaan doen.
Daar stond: zo snel mogelijk naar de dealer. Dus ik boos en naar de dealer.
Naar de dealer en kreeg de melding "Mengsel eerste cilinderrij te arm, sporadisch". De dealer wist zo 1,2,3 niet wat er aan de hand was.
Dit is een beetje doorgesukkeld, en in die tijd reed ik veel relatief kleine afstanden. 3, 10, 15, 6 kilometer, dat soort afstanden. Het lampje sprong zo nu en dan aan en soms begon de motor een beetje te zoeken in toerentallen stationair.
Toen kwam de grote beurt, heb ik het gasklephuis en de EGR klep laten reinigen, nieuwe bougies en dingen. Toen was het lampje weg, maar een week later weer aan. Dus ik weer naar de dealer voor verhaal.
Vanaf dat moment ben ik dagelijks 80 km gaan rijden en wat denk je? Ik heb ruim 4 maanden geen lampje gezien!
Toen zat mijn afstudeerproject erop en stopte dat lange afstanden rijden weer. Toen heb ik besloten de auto te verkopen vanwege een vertrek naar het buitenland en zijn er weer korte afstanden mee gereden. Heb ik een deal gesloten voor de verkoop, springt het lampje weer aan.
Maar goed wat ik je uit mijn ervaring mee wilt geven is dat er géén concrete oplossing voor is in mijn situatie. De dealer en de gasspecialist geven als oorzaak inderdaad de labdasonde op welke onder gasverbranding andere waarden te verwerken krijgt dan op benzine. Gas verbrandt "droger" dan benzine.
Ik heb van mijn dealer gehoord dat er speciale labdasondes zijn voor auto's op LPG, welke voor 200 euro ingebouwd kon worden, zoals volgens hen tegenwoordig automatisch wordt gedaan bij LPG inbouw. Andere dealers hadden nog nooit van deze labdasone gehoord.
Mijn ervaring is dat indien de motor lekker de kans krijgt warm te worden en langere afstanden mag rijden het probleem zich niet voordoet, optimalere verbranding is mijn conclusie.
Schakelt jouw installatie naar je gevoel op het juiste moment in, of te vroeg? Hier heb ik ook wel eens over gedacht omdat de melding sporadisch was bij mij. Soms bij inschakelen voel je even een schok door de auto, omdat de schakeling niet helemaal soepel gaat, tijdelijk te kort brandstof...
Mijn ervaring is dat zowel gasspecialist als dealer de oplossing niet concreet hebben en deze dus een beetje gaan lopen zoeken wat aardig in de papieren loopt om uiteindelijk te komen met het idee om dan de halve gasinstallatie maar te vervangen. Nieuwe injectoren, nieuwe drukgroep en nog allemaal dingen. Dit is de grootste onzin.
Veel meer kan ik je zo direct niet vertellen. Kijk het even aan, sowieso gaat het lampje automatisch weer uit na standaard geloof ik 500 km zonder herhaalde melding, soms nog wel eerder. Als de melding blijft voorkomen achter elkaar dan zal de auto na 3 herhaalde meldingen in de noodloop schieten is mij verteld, en dat merk je wel.
Heb je nog een vraag lezen we het wel.