motormanagement lampje

Gijs

Lid
Vorige week woensdag heb ik mijn Octavia Combi 1.6 Kompas LPG opgehaald, erg fijne auto met de gigantische laadruimte die ik nu wel kan gebruiken.
Wat echter een beetje een domper is is dat het motormanagement lampje dit weekend is gaan branden (de auto ging overigens niet merkbaar slechter lopen).
Gisteren even naar de Skoda dealer geweest om hem uit te laten lezen. Volgens deze diagnose moet de EGR klep vervangen worden en de lambdasonde + het advies om een gasspecialist naar de auto te laten kijken. Nou zag ik in de onderhoudshistorie dat de lambdasonde al zeker twee keer eerder vervangen is. Tevens heb ik na wat googlen gezien dat Skoda's wel vaker met dit lampje rijden.
Ik vrees nu dat dit probleem ook na reparatie terug gaat komen, moet ik hier maar mee zien te leven of is er iemand met een gouden tip?
 

Gieliovd

Forumguru
Lampjes

Nou Fabia, jij hebt een hoge pet op van mij :aangenaam:

Het motormanagement lampje, daar heb ik wel het een en ander aan ervaringen mee ja. Zoals er op dit forum ook een topic hieraan gewijd is waarin te lezen is wat mijn ervaringen en problemen waren in het begin dat ik mijn auto in bezit had.

Dat ik mijn auto net had gekocht kreeg ik hetzelfde probleem. Het motormanagement lampje sprong aan toen ik onderweg naar huis was vanaf mijn werk. Ik gooide de auto aan de kant en ging kijken in het boekje wat ik moest gaan doen.

Daar stond: zo snel mogelijk naar de dealer. Dus ik boos en naar de dealer.

Naar de dealer en kreeg de melding "Mengsel eerste cilinderrij te arm, sporadisch". De dealer wist zo 1,2,3 niet wat er aan de hand was.

Dit is een beetje doorgesukkeld, en in die tijd reed ik veel relatief kleine afstanden. 3, 10, 15, 6 kilometer, dat soort afstanden. Het lampje sprong zo nu en dan aan en soms begon de motor een beetje te zoeken in toerentallen stationair.

Toen kwam de grote beurt, heb ik het gasklephuis en de EGR klep laten reinigen, nieuwe bougies en dingen. Toen was het lampje weg, maar een week later weer aan. Dus ik weer naar de dealer voor verhaal.

Vanaf dat moment ben ik dagelijks 80 km gaan rijden en wat denk je? Ik heb ruim 4 maanden geen lampje gezien!

Toen zat mijn afstudeerproject erop en stopte dat lange afstanden rijden weer. Toen heb ik besloten de auto te verkopen vanwege een vertrek naar het buitenland en zijn er weer korte afstanden mee gereden. Heb ik een deal gesloten voor de verkoop, springt het lampje weer aan.

Maar goed wat ik je uit mijn ervaring mee wilt geven is dat er géén concrete oplossing voor is in mijn situatie. De dealer en de gasspecialist geven als oorzaak inderdaad de labdasonde op welke onder gasverbranding andere waarden te verwerken krijgt dan op benzine. Gas verbrandt "droger" dan benzine.

Ik heb van mijn dealer gehoord dat er speciale labdasondes zijn voor auto's op LPG, welke voor 200 euro ingebouwd kon worden, zoals volgens hen tegenwoordig automatisch wordt gedaan bij LPG inbouw. Andere dealers hadden nog nooit van deze labdasone gehoord.

Mijn ervaring is dat indien de motor lekker de kans krijgt warm te worden en langere afstanden mag rijden het probleem zich niet voordoet, optimalere verbranding is mijn conclusie.

Schakelt jouw installatie naar je gevoel op het juiste moment in, of te vroeg? Hier heb ik ook wel eens over gedacht omdat de melding sporadisch was bij mij. Soms bij inschakelen voel je even een schok door de auto, omdat de schakeling niet helemaal soepel gaat, tijdelijk te kort brandstof...

Mijn ervaring is dat zowel gasspecialist als dealer de oplossing niet concreet hebben en deze dus een beetje gaan lopen zoeken wat aardig in de papieren loopt om uiteindelijk te komen met het idee om dan de halve gasinstallatie maar te vervangen. Nieuwe injectoren, nieuwe drukgroep en nog allemaal dingen. Dit is de grootste onzin.

Veel meer kan ik je zo direct niet vertellen. Kijk het even aan, sowieso gaat het lampje automatisch weer uit na standaard geloof ik 500 km zonder herhaalde melding, soms nog wel eerder. Als de melding blijft voorkomen achter elkaar dan zal de auto na 3 herhaalde meldingen in de noodloop schieten is mij verteld, en dat merk je wel.

Heb je nog een vraag lezen we het wel.
 

Gijs

Lid
Vanaf dat moment ben ik dagelijks 80 km gaan rijden en wat denk je? Ik heb ruim 4 maanden geen lampje gezien!
Ik heb van mijn dealer gehoord dat er speciale labdasondes zijn voor auto's op LPG, welke voor 200 euro ingebouwd kon worden, zoals volgens hen tegenwoordig automatisch wordt gedaan bij LPG inbouw. Andere dealers hadden nog nooit van deze labdasone gehoord.
Interessant als er speciale sondes bestaan. Als de sonde dan toch vervangen moet worden, dan maar in 1 keer goed.

Schakelt jouw installatie naar je gevoel op het juiste moment in, of te vroeg? Hier heb ik ook wel eens over gedacht omdat de melding sporadisch was bij mij. Soms bij inschakelen voel je even een schok door de auto, omdat de schakeling niet helemaal soepel gaat, tijdelijk te kort brandstof...
Auto schakelt vrij snel over op LPG, vaak binnen een kilometer. Voel inderdaad een schokje bij het overschakelen

Veel meer kan ik je zo direct niet vertellen. Kijk het even aan, sowieso gaat het lampje automatisch weer uit na standaard geloof ik 500 km zonder herhaalde melding, soms nog wel eerder. Als de melding blijft voorkomen achter elkaar dan zal de auto na 3 herhaalde meldingen in de noodloop schieten is mij verteld, en dat merk je wel.
De melding is nu weer weg maar dat zal wel door het uitlezen komen. Nadat het lampje aanging bleef het ook aan, ondanks dat er daarna nog drie langere ritten van +/- 100km mee zijn gereden.
Op zich is er nu niet echt iets te merken maar als ie in de noodloop schiet na 3 meldingen dan is dat toch wel minder fijn.

Bedankt voor de info alvast
 

Gieliovd

Forumguru
Als de auto goed draait dan voel je bij het inschakelen van de AG autogas installatie géén schokje.

Geen idee welke installatie jij hebt.
 

Gieliovd

Forumguru
Het is niet per definitie een fout synoniem ;)

Ik ben niet negatief over de gasinstallatie, anders had ik de auto ook niet zo vol enthousiasme verkocht aan de nieuwe eigenaar, ik wil niemand een rampenbak aansmeren!

Iedereen's auto is weer anders dus ik zeg kijk het eens aan. Ben je zelf handig? probeer je gasklephuis+EGR klep eens te reinigen.

De gascomputer is zelflerend dus als je die even zonder stroom zet moet hij zichzelf weer inleren, dit helpt ook misschien.... dat ik mijn auto verving merkte ik dat de gascomputer zichzelf ging inleren. Eerst hoog verbruik en weinig prestaties en toen liep alles weer rustig in.

Alles is natuurlijk op eigen risico.
 

Gijs

Lid
Iedereen's auto is weer anders dus ik zeg kijk het eens aan. Ben je zelf handig? probeer je gasklephuis+EGR klep eens te reinigen.
Ik ben best handig. In mijn 205GTI weet ik alles wel te vinden onder de motorkap, de Octavia is voor mij echter nog nieuw terrein. Geen idee waar alles zit (kan je ook niet goed zien door die gekke afdekplaten ;) )

De gascomputer is zelflerend dus als je die even zonder stroom zet moet hij zichzelf weer inleren, dit helpt ook misschien.... dat ik mijn auto verving merkte ik dat de gascomputer zichzelf ging inleren. Eerst hoog verbruik en weinig prestaties en toen liep alles weer rustig in.
Hoe zet ik de gascomputer zonder stroom? kwestie van de aansluitstekker even losmaken? Ik zal het te zijner tijd ook wel eens aan de gasspecialist vragen
 

Gieliovd

Forumguru
Accupool los dan is alles zonder prik. Risico dat al je geheugens leeg worden getrokken, dat wel.

@ Fabia..... Hoe komt DAT er nu weer te staan???
 
Ik weet uit ervaring dat het geen kwaad kan om gewoon door te rijden. Ik rijd er inmiddels al 100000 km mee. Ook heb ik niet gemerkt dat hij in een noodloop is gesprongen. Ook bij mij geeft hij een melding van een te arm mengsel of zo. Ik denk dat je ermee moet leren leven,anders kan het aardig in de papieren gaan lopen als je het opgelost wilt hebben bij de dealer.
 

purk

Senior Member
gas geeft vaker problemen omdat je sensoren te veelm buiten hun berijk meten, ik zou hem gewoon de storingen wissen en het erbij laten als je niks merkt met rijden.
 

Ger1959

Nieuw lid
Rij niet op gas en bij mij ging gisteravond spontaan het motormanagement lampje branden, verder geen problemen, geen noodprogramma. Auto rijdt zoals altijd prima! Zal het even laten uitlezen maar als ik jullie adviezen zo lees dan is het afhankelijk wat er uit het uitlezen komt vooral een kwestie van resetten en doorrijden?
Mocht er iemand nog andere nuttige tips hebben dan hoor ik die graag?
 

purk

Senior Member
Ok dat klinkt al geruststellend. Is dat lampje ook zelf te resetten?


Nee, dit zul je met VAG-com moeten doen of bij de dealer.

UItlezen kan nooit kwaad, misschien is het een veel voor komende storing en is er misschien een software update voor en kan het makkelijk opgelost worden.

Zeker bij gas zou ik oppassen met diagnose stellen, vaak worden er veel onderdelen vervangen omdat ze een fout melding geven. Toch is het vaak zo dat er niks kapot is.

Dit kan dus aardig in de papieren lopen, bedenk als je op gas rijd, dat je toch op een brandstof rijd waar de motor en software niet voor gemaakt zijn. wat tot rare foutmeldingen kan zorgen en waar niet altijd een defect onderdeel voor is aan te wijzen.

zeker als je niets aan de motor kunt merken, denk aan verbruik, vermogen en geluid/trillingen.

laat dan niet gauw veel aan je auto vervangen.
 

Gieliovd

Forumguru
Rij niet op gas en bij mij ging gisteravond spontaan het motormanagement lampje branden, verder geen problemen, geen noodprogramma. Auto rijdt zoals altijd prima! Zal het even laten uitlezen maar als ik jullie adviezen zo lees dan is het afhankelijk wat er uit het uitlezen komt vooral een kwestie van resetten en doorrijden?
Mocht er iemand nog andere nuttige tips hebben dan hoor ik die graag?
Let wel op niet te gemakkelijk te worden want er kan bij jou zo maar iets heel anders kapot zijn :722:
 

Gijs

Lid
Is er in de nabije omgeving van de stad Utrecht iemand die zich bezighoud met het onderhoud van Skoda's? Om iedere keer naar de dealer te gaan ben ik eigenlijk niet van plan (te prijzig). Zou mooi zijn als er een specialist of een monteur in prive tijd de auto in de toekomst kan onderhouden
 
Bovenaan Onderaan