Motorfout tijdens rijden op benzine, niet op gas.

Hallo Skoda fanaten,

ik heb een probleem met mijn Skoda Octavia II Combi uit 2011 (Motorcode CBZB). Ik heb hem laten ombouwen naar LPG, maar daar zit het probleem niet. Ik heb alleen een probleem wanneer ik start en wegrijd op benzine. Er komen meldingen van EPC, motormanagement en het anti-slip systeem. Op dat moment heeft de auto geen vermogen meer en moet ik hem uitzetten. Na opstarten is de fout verwijderd en kan ik weer rijden tot de fout weer optreed.

Mijn garagehouder heeft hem uitgelezen en zegt dat het waarschijnlijk een benzine injector vervuiling is. Ik er dus injectorreiniger bijgemikt en moet nu zeggen dat het al beter gaat, maar het probleem blijft zich voordoen. Wat ik echter vreemd vind is het volgende:
- In het begin had ik ook een vervuilingsprobleem, toen werd mij gezegd dat de vervuiling van het benzine injectiesysteem invloed heeft op de A-tijden. Die worden gebruikt voor de berekening van de A-tijden van het gas injectiesysteem. Dus je ziet het probleem eerst indien er op gas gereden word.
- Nu heb ik blijkbaar ook een vervuiling van het benzine injectiesysteem, maar zie ik de problemen alleen als ik op benzine rijd. Op LPG loopt hij als een zonnetje.

Vandaag gebeld naar VAGTechniek in Nuenen. Willen ze een naar LPG omgebouwde auto niet diagnostiseren. Beetje jammer. Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn. Idd benzine injectoren? Of zijn er nog meer hints, die jullie kunnen aandragen?

Verder:
1. kennen jullie nog meer VAG specialisten in omgeving West-Brabant die dit zouden kunnen onderzoeken?
2. kennen jullie nog bedrijven die injectoren kunnen reinigen. Liefst terwijl ze er nog inzitten. Had er op dit forum al 1 gevonden, maar die website is op zwart gegaan. Vermoed dus dat ie failliet is.

Mvg,
Dennis.
 

bobby45

Actief lid
Ik heb wel lpg maar deze start en bloijft 100% op lpg lopen.
Wel een vuil in mijn gas syteem gehad
 

Cordoba

Forumguru
Ik zal het nog gekker maken: mogelijk zit het probleem tóch in het LPG-deel! Als je bijvoorbeeld een lekkende LPG-injector hebt, dan heb je daar bij het rijden op LPG weinig of geen last van, omdat de hoeveelheid brandstof in de cilinder klopt. Als je dan op benzine rijdt, krijgt ie precies de goede hoeveelheid benzine, maar als extra nog wat LPG uit een lekkende injector, waardoor de brandstofhoeveelheid niet meer klopt.

Ik weet dat Vagtechniek inderdaad geen onderzoek doet aan LPG-auto's: zij beperken zich tot de gebieden waar echt goed zijn, en om de klant niet onnodig op kosten te jagen, doen ze dus ook geen LPG omdat ze daar geen specialist in zijn.

Heb je overigens foutcodes gekregen van de garagehouder die de auto heeft uitgelezen?
 

bobby45

Actief lid
Tsi worden de org injecktoren en hoge drukpomp gevoed met vloeibaar lpg dit lpg systeem is duurder dan de oude type

Weet niet wat voor systeem hij heeft.
 

Antera

Donateur
Dat je problemen hebt met op benzine wil niet zeggen dat het probleem zich niet in/of door de gas installatie bevind. Een auto die op gas en benzine loopt is ook niet diagnotiseren.

Je roept zelf al dat er vuil in heeft gezeten en dit kan bepaalde delen aantasten wat op benzine problemen oplevert. Er moet nu een vloeistof overal doorheen ipv een gas. Je injectoren kan maar word proberen.
 
Ik zal het nog gekker maken: mogelijk zit het probleem tóch in het LPG-deel! Als je bijvoorbeeld een lekkende LPG-injector hebt, dan heb je daar bij het rijden op LPG weinig of geen last van, omdat de hoeveelheid brandstof in de cilinder klopt. Als je dan op benzine rijdt, krijgt ie precies de goede hoeveelheid benzine, maar als extra nog wat LPG uit een lekkende injector, waardoor de brandstofhoeveelheid niet meer klopt.

Ik weet dat Vagtechniek inderdaad geen onderzoek doet aan LPG-auto's: zij beperken zich tot de gebieden waar echt goed zijn, en om de klant niet onnodig op kosten te jagen, doen ze dus ook geen LPG omdat ze daar geen specialist in zijn.

Heb je overigens foutcodes gekregen van de garagehouder die de auto heeft uitgelezen?

Nope, ik kan het hem eens vragen. Vrees alleen dat het er een heleboel zijn, want zodra ik op gas rijd worden alle meldingen van de benzine CPU gecleared.
 

Cordoba

Forumguru
[QUOTE="DAMS5680, post: 816108, member: 23456"... zodra ik op gas rijd worden alle meldingen van de benzine CPU gecleared.[/QUOTE]

Absoluut niet, foutcodes blijven 50 of 100 ritten (daar is in de loop der jaren wat veranderd in de ECU's) ná de laatste keer dat het is opgetreden in het geheugen staan. De lampjes op het dash gaan misschien uit als je op gas rijdt, omdat het niet op dat moment optreedt, maar de foutcodes blijven heel lang uit te lezen.

Meerdere foutcodes kan bij ervaren bedrijven helpen om de juiste oorzaak te vinden, doordat zij weten dat de combinatie van foutcode x met foutcode y bijna altijd veroorzaakt wordt door Q, terwijl de foutcode van x, zonder foutcode y wordt veroorzaakt door R. Een combinatie van foutcodes kan dus ook helpen de juiste oorzaak te vinden. Is het zoveel dat ze door de bomen het bos niet meer zien, is het een kwestie van alle foutcodes wissen, een rondje rijden en kijken welke foutcodes (bijna) direct terugkomen.
 
Hoi hoi,

een update gekregen van de monteur. Na analyse van de motorcodes besloten om de benzine injectoren te laten onderzoeken/reinigen. Bleek 1 injector constant te lekken en de andere deed helemaal NIETS meer. Vraag me af of het überhaupt mogelijk is om maar met 3 werkende injectoren fatsoenlijk te kunnen rijden. Dus nu maar 2 nieuwe injectoren plaatsen en hopen dat dat het probleem oplost.

Mvg,
 
Bovenaan Onderaan