Motor versleten?

Niels83

Forumguru
Hallo

Na een tijd een 1.4 GL te hebben gereden als gezins auto besloot ik mijn Ford Fiesta uit 2000 in te ruilen voor een Fabia 1.9tdi Sport. al gauw bleek er het 1 en ander minder goed te zijn dan ik bij de proefrit zag.

lekje in de turbo, kachel lagers versleten, schokbrekers op etc etc. geen ernstige dingen en dingen die heel vreemd zijn op een auto met 220k op de teller.

maar nu is hij een tijd terug voor onderhoud geweest en blijken er gekke dingen te zijn. Er is bijvoorbeeld geen sensor meer voor de olie check. weg geknipt en door verbonden, verschillende onderdelen hangen aan een ty-wrap, en zo nog wat knutsel werk.

Tot zover een beeld van het knutselwerk.
Nu blijkt dat er behoorlijk veel lucht langs de cilinders gaat. dit werd zicht toen de olievul dop eraf ging, dit was een Hans klok momentje.

De auto weer helemaal top maken is te kostbaar. maar is er nog iets met de motor te doen. is te testen of te zien wat er inwendig gebeurd? is dit betaalbaat op te lossen en dergelijke.

de auto rijdt fijn, trekt goed door maar zuipt enorm. als ik echt mijn best doe en 90 op de snelweg rijdt kom ik op 1/16.5 als ik gewoon rij zoals ik doe 1/14.5

kan iemand iets zeggen over wat ik mag verwachten als ik niks doe?
 

Maggy

Forumguru
Blow-by kan veroorzaakt worden door slijtage(boring uitgesleten), maar ook door vastzittende/gebroken zuigerveren.....

Begin met het testen van de compressie, als die beter word als er wat olie op de zuiger gespoten word, is het waarschijnlijk wel op te lossen met nieuwe zuigerveren. Blijft de compressie laag met olie op de zuiger, dan is het blok een beetje uitgewoond, en moet je toch toe naar boren/honen en nieuwe overmaat zuigers.
Beide oplossingen zijn, als je het moet laten doen, duur.

1:14 tot 1:16,5 zijn geen waarden voor een 1.9; met mijn 2.0 pd rij ik met gemak minimaal 1:18, en als ik mijn best doe is minimaal 1:20 haalbaar.
 

Niels83

Forumguru
wat is een 2.0pd?

Wat houdt duur in? 200 of 1000 euro?
Mijn garagist had het over reinigen dit zou 200 euro materiaal kosten met een zeer kleine kans.

Stel de motor is versleten? wat kan ik dan verwachten? Slijt dit nu steeds harder of kan ik ook zo nog 5 jaar doorrijden.

qua prestaties rijdt de auto erg fijn. Dus als dat nog even kan met wat onderhoud dan graag.

Het mooiste zou zijn dat ik hem nog 2 jaar rij dan zit het potje auto vol genoeg voor 4 jaar oude octavia.
 

Maggy

Forumguru
Een pd, is een pompverstuiver. ( dus geen common rail). Duur, dat word wel boven de 1000 ja...
Doorrijden kan altijd, maar mij lijkt het fijner om te weten wat er is dan op een gegeven moment gewoon stil te staan, omdat je een groot probleem hebt genegeerd. Slijtage zal nooit minder worden, en het probleem zal zich niet vanzelf oplossen.

Edit; diagnose stellen kost nie veel he?! Een compressietest is zo gedaan.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Allereerst wat erg zeg dat je er zo achter moet komen. Als ik het zo lees kan je er nog prima mee doorrijden, maar ja ik heb er geen verstand van verder...... Wat gaf de garagist voor antwoorden op deze vragen?
 
Er bouwt altijd wel wat druk op in het carter. Vandaar ook de carterventilatie. Of dit bij jou abnormaal veel is kan op afstand niet worden gezegd.

Als de druk idd te hoog is dan kan dit te maken hebben met eerder genoemde oorzaken of met een defecte carterventilatie.

Gevolg van een te hoge carterdruk kan zijn dat de oliekeerringen de boel niet meer dichthouden. Je krijgt dan lekkage.

Ik zou adviseren dit eens na te laten kijken bij een revisiespecialist. Die zijn echt gespecialiseerd in deze materie. Veel dealers of universeel garages weten het ongeveer, en geven je dus ook een "ongeveer" advies.
 

Cordoba

Forumguru
.....
weten jullie een goede motorrevisie zaak im het midden van het land. Amersfoort bij voorkeur?

Je wilt een goede specialist, niet te duur en ook nog dichtbij? Ik neem even aan dat je buurman dat niet toevallig wel is, dus zie ik maar één oplossing: je zult zelf die specialist moeten worden. Het klinkt wat flauw, maar mensen willen vaak én dichtbij én goedkoop én ook nog de beste specialist én ook nog snel geholpen worden. Als je logisch nadenkt, kom je tot de conclusie dat je op een aantal punten concessies moet doen, op welke punten dat is jouw beslissing.

Zoals al gezegd, laat eerst even een compressietest doen (kost je waarschijnlijk een bedrag van een aantal tientjes), en spreek vooraf een prijs af. Met die gegevens kun je verder bepalen wat voor koers je gaat varen. Eerlijk gezegd ben ik bang dat er grote onkosten aan dit motorblok zitten, en dat die bewust door degene die eraan gewerkt heeft, zijn verborgen.
 

Niels83

Forumguru
Je wilt een goede specialist, niet te duur en ook nog dichtbij? Ik neem even aan dat je buurman dat niet toevallig wel is, dus zie ik maar één oplossing: je zult zelf die specialist moeten worden. Het klinkt wat flauw, maar mensen willen vaak én dichtbij én goedkoop én ook nog de beste specialist én ook nog snel geholpen worden. Als je logisch nadenkt, kom je tot de conclusie dat je op een aantal punten concessies moet doen, op welke punten dat is jouw beslissing.

Zoals al gezegd, laat eerst even een compressietest doen (kost je waarschijnlijk een bedrag van een aantal tientjes), en spreek vooraf een prijs af. Met die gegevens kun je verder bepalen wat voor koers je gaat varen. Eerlijk gezegd ben ik bang dat er grote onkosten aan dit motorblok zitten, en dat die bewust door degene die eraan gewerkt heeft, zijn verborgen.

ik vind je bericht gezeur op de cm. behalve dat ik nergens vraag om de goedkoopste...

als ik hier naar de dealer ga kom ik bij een debiel die eigenlijk fietsenmaker had willen worden en betaal net geen 2x zoveel als bij de garage hier achter die het tot op heden erg goed doet. Een eerlijk prijs heeft wel mijn voorkeur.
Een revisie man in het midden van het land is niet zo'n gekke vraag toch. Of zitten om een specifieke reden alleen in het noorden? Als iemand dan nog positieve ervaringen heeft word ik daar blij van.

moet je voor een compressie test naar een revisie specialist? en wat testen ze precies. kunnen ze dan zien waar het probleem zit.

dat het niet goed is weet ik zeker. als ik de olie dop los laat komt hij zeker een halve meter onhoog. dat is niet wat lekkende lucht.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het is wellicht handiger als je even precies omschrijft wat je graag wil horen. Dan is er vast wel iemand zo vriendelijk om dat en niets meer of minder, in een reactie te vervatten.
 

turboturbo

Forumguru
Utrecht is geografisch het midden van het land.
In Zeist zit Carrec wel bekend van de klokje rond filmpjes van AutoWeek. Als je die filmpjes kent dan weet je dat daar veel expertise zit.

In Dronten zit VAG specialist HBT techniek. Die heeft alleen een wachtlijst van een paar maanden en is per mail niet bereikbaar (moet je dus bellen)
 
Bovenaan Onderaan