Motor update

Niels83

Forumguru
Hallo.

Ik sta op het punt om een citigo te kopen..

Bij VAG zie ik dat de motor is te uograden van 60 naar 75pk (werkelijk 80pk) koppel blijft 95 nm.

Hebben mensen die gedaan. Is dit zinvol?
Is het te merken in de stad en op de snelweg? Wat merk je.

Wat doet het verbruik en het motor geluid?
 

Erik_NL

Forumguru
ik hecht meer belang aan een hoger koppel dan een sterkere motor (die (nog) meer lawaai maakt en een hoger verbruik geeft). Hier is het daarom geen punt van overweging geweest.
 
Ik heb een standaard 75 pk Citigo, en heb ook wel eens in een 60 pk gereden, het verschil is niet zo groot en zit vooral in de hoge toeren.
Geluid maakt geen verschil en dacht dat het verbruik op papier zelfs iets gunstiger is.
 

EdK

Forumguru
Collega heeft dit bij VAG Techniek laten doen met een MII en is hier zeer te spreken over
Zijn maar weinig PK en Nm die je er bij krijgt maar schijnt toch nog een stukje zuiniger te worden en tevens
is de trekkracht en soeplesse ook verbeterd volgens zijn woorden.
 

Niels83

Forumguru
Ik vond hem vlugzat. Met rustig rijden was ik voor de afrit op 120. Sneller hoeft niet. Dus ga het zo laten.
 

Blackciti

Senior Member
ik hecht meer belang aan een hoger koppel dan een sterkere motor (die (nog) meer lawaai maakt en een hoger verbruik geeft). Hier is het daarom geen punt van overweging geweest.
Ik heb een standaard 75 pk Citigo, en heb ook wel eens in een 60 pk gereden, het verschil is niet zo groot en zit vooral in de hoge toeren.
Geluid maakt geen verschil en dacht dat het verbruik op papier zelfs iets gunstiger is.

Al vaker heb ik hier aangegeven dat mijn Citigo (75pk versie) in het land van herkomst zeer waarschijnlijk nog een extra software-update heeft gehad, waardoor hij rijdt als de spreekwoordelijke trein. Behalve over de versnellingsbak, een ergernis van velen die in de VW drieling rijden, ben ik er dan ook behoorlijk tevreden over.

Hij accelereert zeer behoorlijk en de top ligt, op de snelheidsmeter, de laatste keer op de Autobahn tegen de 190.
Hij heeft geen enkele moeite om vlot op 160 of 170 km/h te komen. Het werkelijke vermogen zal waarschijnlijk ruim meer dan 80pk zijn. Het verschil met de 60pk versie die een buurvrouw heeft en waar ik ook in heb gereden is toch echt heel behoorlijk.

Het is echt niet wat mensen zeggen, ook Frank hierboven, dat het behalve wat meer toeren verder weinig uitmaakt: het maakt zeker in mijn ervaring wel degelijk uit. En het verbruik, zeker op de lange afstand, is zo rond de 1 op 18 tot 1 op 20.

Als je doorjankt tot de toerenbegrenzer is het zinvol, anders is het vooral een gevalletje mindfuck ;)

Even voor de goede orde: Ik jank nooit door tot de toeren begrenzer! Zelfs bij vlot invoegen nooit boven de 4500 RPM.
 

Niels83

Forumguru
Ik hen inmiddels een 60pk citigo.

De auto is snel genoeg. Kan op de snelweg goed mee komen evenals in de stad.

Ik zie trouwens dat er naast een motor update waarbij de koppel gelijk blijft ook een chiptuning wordt aangeboden dan stijgt de koppeling wel. Maar die is 3 of 4 keer duurder.
 

turboturbo

Forumguru
En wat is de toename van het koppel?
Kijk, op zulke relatief lage PK en NM waarden van de Citigo, zou je kunnen zeggen dat elke kleine winst telt en mogelijk voelbaar is.
 

Niels83

Forumguru
En wat is de toename van het koppel?
Kijk, op zulke relatief lage PK en NM waarden van de Citigo, zou je kunnen zeggen dat elke kleine winst telt en mogelijk voelbaar is.
Van 95 naar 105nm en dan van 60 naar 85pk voor 400 euro.

Of van 60 naar 80+ pk en koppel blijft 95nm. Voor 150 euro.

Ik heb er echt geen 400 euro voor over, zeker omdat het me meevalt hoe vlug die is.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Dat valt dus wel mee. 11% meer koppeling en 25% meer pk..

Dat klopt niet helemaal wat je zegt: de 60pk variant is domweg een (electronisch) geknepen versie van de 75pk variant.

Oftewel je maakt de 20% reductie in vermogen ongedaan...


Nog even het plaatje v.w.b. koppel en vermogen van beide versies:

31699_sko_cit_12_test_11.jpg
 

Niels83

Forumguru
Dat klopt niet helemaal wat je zegt: de 60pk variant is domweg een (electronisch) geknepen versie van de 75pk variant.

Oftewel je maakt de 20% reductie in vermogen ongedaan...


Nog even het plaatje v.w.b. koppel en vermogen van beide versies:

31699_sko_cit_12_test_11.jpg
Je praat nu 2 dingen door elkaar. Er is de hele tijd gesproken over een motor update. Wat dus niet over tuning gaat jouw tabellen gaan over de update.
Terwijl je reageert op de reactie over dat tunen weinig toegevoegd. Waarmee er dus een mogelijkheid is om nog eens 10 pk en 10 nm toe te voegen.

Dat vindt ik eigenlijk best veel op dit vermogen en kracht.
 

Niels83

Forumguru
Ik verwacht eigenlijk dat die 10 pk en 10 nm (groten-)deels al in de afwijking (spreiding) van het motorvermogen zit.
Praktijk is bij VAG toch dat men het motorvermogen vrij conservatief vermeldt.
Maar VAG techniek zegt vrij duidelijk dat de koppel gelijk blijft bij de motor update.

Maar goed hele discussie over hoe en wat.. extra pk's heb ik niks aan. Wat meer koppel zou ik waarderen maar dat is me geen 400 euro waard. Dus wat dat betreft is voor mij de vraag beantwoord. En rij ik lekker rond in het koektrommeltje.
 

EdK

Forumguru
Niels bedoeld de tuning op maat waarbij ook het aantal Nm word verbeterd. Die is 400,-
Ik kan het fout hebben, maar als ik bij VAG Techniek op site kijk is er maar één optie en dat is de fabrieks Update met de CityGo

Ik heb volgende tekst gekopieerd van VAG Techniek mbt de UP / MII en CityGo:

Waarom geen chiptuning?
Wij bieden voor de 1.0 MPI geen chiptuning aan omdat de originele 75pk motorsoftware in de praktijk al ruim 80pk produceerd. De meerwaarde van een dure chiptuning is dus wat dat betreft te verwaarlozen.
 
Bovenaan Onderaan