ik hecht meer belang aan een hoger koppel dan een sterkere motor (die (nog) meer lawaai maakt en een hoger verbruik geeft). Hier is het daarom geen punt van overweging geweest.
Ik heb een standaard 75 pk Citigo, en heb ook wel eens in een 60 pk gereden, het verschil is niet zo groot en zit vooral in de hoge toeren.
Geluid maakt geen verschil en dacht dat het verbruik op papier zelfs iets gunstiger is.
Al vaker heb ik hier aangegeven dat mijn Citigo (75pk versie) in het land van herkomst zeer waarschijnlijk nog een extra software-update heeft gehad, waardoor hij rijdt als de spreekwoordelijke trein. Behalve over de versnellingsbak, een ergernis van velen die in de VW drieling rijden, ben ik er dan ook behoorlijk tevreden over.
Hij accelereert zeer behoorlijk en de top ligt, op de snelheidsmeter, de laatste keer op de Autobahn tegen de 190.
Hij heeft geen enkele moeite om vlot op 160 of 170 km/h te komen. Het werkelijke vermogen zal waarschijnlijk ruim meer dan 80pk zijn. Het verschil met de 60pk versie die een buurvrouw heeft en waar ik ook in heb gereden is toch echt heel behoorlijk.
Het is echt niet wat mensen zeggen, ook Frank hierboven, dat het behalve wat meer toeren verder weinig uitmaakt: het maakt zeker in mijn ervaring wel degelijk uit. En het verbruik, zeker op de lange afstand, is zo rond de 1 op 18 tot 1 op 20.
Als je doorjankt tot de toerenbegrenzer is het zinvol, anders is het vooral een gevalletje mindfuck
Even voor de goede orde: Ik jank nooit door tot de toeren begrenzer! Zelfs bij vlot invoegen nooit boven de 4500 RPM.